Hent variabel fra URL
Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 12:09

Hej NG

Hvordan henter man en variabel fra URL'en i PHP? Jeg har prøvet at kigge
lidt på www.php.net og fundet noget med med URLENCODE og URLDECODE, men
er ikke god nok til PHP til at få noget mening ud af det...desværre.

Er der nogen der bare lige kan give koden til at hente variablen ud af
følgende:
www.test.dk/index.php?filnavn=hejsa.txt
og lægge den ind i $filnavn?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Dan Storm

Dato : 16-02-06 12:38

MooreHojer skrev:
> Hej NG
>
> Hvordan henter man en variabel fra URL'en i PHP? Jeg har prøvet at kigge
Prøv at kigge lidt på $_REQUEST <url:
http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php>
Samtidig så kig lidt på $_POST og $_GET

> Er der nogen der bare lige kan give koden til at hente variablen ud af
> følgende:
> www.test.dk/index.php?filnavn=hejsa.txt
> og lægge den ind i $filnavn?

$filnavn = $_GET['filnavn'];

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 12:50

> $filnavn = $_GET['filnavn'];

Tusind Tak!

--
MooreHojer

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-02-06 13:25

MooreHojer wrote:

> Tusind Tak!

se også http://dk2.php.net/isset
Selvom du har fået det svar du søgte, så brug lidt tid på at sikre din side

At inkludere "filnavn.txt" kan være være farligt, der er ingen som
forhindrer folk i at rette url'en og få inkluderet ting du ikke lige havde
planlagt. Der findes utallige måder at udnytte det på.

Hold styr på hvad der må inkluderes.

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 13:54

> At inkludere "filnavn.txt" kan være være farligt, der er ingen som
> forhindrer folk i at rette url'en og få inkluderet ting du ikke lige
> havde planlagt. Der findes utallige måder at udnytte det på.

Helt enig, men i dette tilfælde er det i en popup hvor man ikke kan se
url'en.

--
MooreHojer

Fra : Leonard

Dato : 16-02-06 14:01

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote:

>Helt enig, men i dette tilfælde er det i en popup hvor man ikke kan se
>url'en.

Tror du!
Hvis jeg vil se rul'en, så kan jeg bare bede min browser om at vise
den.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 14:35

> Tror du!
> Hvis jeg vil se rul'en, så kan jeg bare bede min browser om at vise
> den.

Ja, men så må man bare stole på dem man giver adgang til denne side...
hvilket i mit tilfælde er en gruppe på 5-10 personer jeg stoler på og
som ingen interresse har i at øve skade på deres EGEN
hjemmeside/udbyder.

--
MooreHojer

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-06 14:54

MooreHojer wrote:

> [...]
> hvilket i mit tilfælde er en gruppe på 5-10 personer jeg stoler på og
> som ingen interresse har i at øve skade på deres EGEN

Du kan lige så godt vænne dig til at tænke defensivt.

Det svarer til at det ikke er nødvendigt at se dig til begge sider, når du
krydser markvejen derhjemme.
En dag kommer du til byen, og så er det godt at have reflekserne i orden og
se sig for

Leif

Fra : Christoffer

Dato : 16-02-06 16:58

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> krydser markvejen derhjemme.
> En dag kommer du til byen, og så er det godt at have reflekserne i orden
Undskyld, jeg blev pirret af dit indlæg.
Pointen er god nok, men i det her tilfælde må man stole på ens brugere når
man nu engang kender dem. Det svarer vel lidt til at bede om at få aftaler
nedskrevet og signeret , selv med ens egen børn...

Christoffer, som der ikke mente noget negativt med det! =)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-06 16:12

Sune Storgaard wrote:

> Hold styr på hvad der må inkluderes.