"Tobias Møller Larsen" <tobias.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43f257cc$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote in message
> news:43f20c90$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Og få liiiige vejet såd'n ældre cv før du køber den - der er rigtigt
>> mange tilfælde, hvor egenvægten er langt højere end papirerne angiver.
>> Fugt og "optimistiske" angivelser fra fabrikkerne er nok den hyppigeste
>> årsag - somme tider hører vi her i nyhedsgrupper om lykkelige nye ejere
>> af ældre cv'er, der opdager at den pæne vogn så galt er overvægtig uden
>> noget som helst udstyr i vognen.....og så har du pludseligt slet ikke
>> frivægt til at transportere cyklen og alt grejet. Heller ikke selv om du
>> fjerner nogle af de medfødte møbler - husk de er konstrueret til at veje
>> mindst muligt (trods alt).
>>
>> Af brugte vogne kan jeg kun lige komme i tanke om Knus's Sport&Fun, der
>> kunne egne sig. Den er relativt kort, med opklapbar dobbeltseng i
>> forenden, toilet til højre i midten, køkken bagerst højre og en 2-mands
>> siddegruppe i venstre side.
>> Det smarte er at siddegruppen faktisk meget let kan tages ud - uden
>> værktøj. Samtidig har du døren i bagenden af vognen - en overbred dør.
>> Lasteevnen ligger oppe over 300 kg - og der er kraftige øjer i gulvet -
>> netop til fastspænding af f.eks. en motorcykel.
>> Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....
>> --
>> ---------------
>> Jesper Hedegaard
>
> Den sport fun har faktisk det jeg søger, den er bare MEGET pebret ifht
> mit budget.
> De vogne jeg har kigget på har være i klassen 10 til aller højst 20.000,
> dertil kommer så en ombygning.
> Knaus'en er heller ikke liiige så optimal at spænde bagefter en Renault 19
> 1.4 den vejer 850 og bilen må kun trække 950.
> Desuden har jeg som det ser ud nu ikke behov for toilet/bade faciliteter i
> vognen.
>
> Jeg har kigget lidt på vogne i denne kategori kortlink.dk/2es6
>
http://bilbasen.dk/camping/brugte/show.asp?id=229272&page=3&area=3
> og generelt den årgang/pris. Men er de for komplicerede at bygge om?
>
> Angående vægt hvad kan man så konkret gøre? Lave en slutseddel der er
> betingget af at vognen overholder de angivne vægt tavler inden for en
> margin på ~5%, køber betaler vejningen?
>
> Tobias
>
Ja - den med en aktuel vejning kan være lidt svær - både hos forhandlere og
private. Men hvis ikke sælger vil være med til at få cv'en vejet ku man jo
let mistænke ham for at - mindst - ha en mistanke om at det ikke er helt
godt med vægten.
Og skal jeg forstå det du skriver som at din Renault har en egenvægt på 850
og må trække 950 kg ? Så håber jeg du har B/E-kørekort - eller må du kun
køre med 800 kg totalvægt - med bremser !
Een ting er hvad bilen må trække - en anden er hvad dit kørekort gælder til;
regelen er bilens egenvægt + 50 kg er den totalvægt, du må trække på et alm.
B kørekort. Selvf forudsat at den samlede vogntogsvægt ikke overstiger 3.500
kg. Men hvis den trækkende bils totalvægt er op til 3.500 kg må du altid
trække en hænger på 750 kg totalvægt på dit kat B kørekort - selvom
vogntogsvægten så overstiger 3.500 kg.
Forvirret - så følg med i næste afsnit. Det er det, hvor vi indfører flere
(tillempede) EU-regeler
Se evt her:
http://www.campingferie.dk/sommerkaravanen/be.asp for en
forklaring af regelerne - læg mærke til at der ingen steder bruges "faktisk
vægt" - altså må man ikke køre med en anhænger, der har større tilladt
totalvægt end dit kørekort tillader i den aktuelle sammenkobling, blot du
ikke læsser den til en faktisk vægt større end du må køre med.
Jeg kan sgu godt forstå at autocampere er ved at blive populære trods
priserne. Der skal man da kun ta hensyn til de 3.500 kg totalvægt, pappet
normalt gir lov til
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder