PKD
Fra : LH

Dato : 14-02-06 09:36

Hvilke andre racer end persere findes PKD i?

LH

Fra : Anders

Dato : 14-02-06 15:39

Hej.

Hos Maine Coon findes der både PKD og HCM.

Vh Anders
'

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 14-02-06 16:37

"Anders" <mogaFJERNDETTE@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hos Maine Coon findes der både PKD og HCM.
>
> Vh Anders
> '
>
> "LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in message

Bare af ren nysgerrighed, hvad betyder de bogstaver???

Linda

Fra : LH

Dato : 14-02-06 17:07

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=689/sprog=1/grp=2/menu=9/

PKD betyder Polycystic Kidney Disease: Læs linket der omtaler sygdommen.

LH

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-02-06 17:13

Linda Hedegaard Jensen wrote:

> "Anders" <mogaFJERNDETTE@sprit.dk> skrev i en meddelelse

> Bare af ren nysgerrighed, hvad betyder de bogstaver???
>
> Linda

PKD - Polycystic Kidney Disease (cystenyrer)
HCM - Hypertrophic CardioMyopathy ("for stort" hjerte)

mvh Camilla

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-02-06 16:36

> Anders skrev:
> Hej.
>
> Hos Maine Coon findes der både PKD og HCM.
>
> Vh Anders
> \'

Ja, og desværre findes HCM hos ALLE katteracer; også - og lige så
hyppigt hos blandingskatte og såkaldt almindelige huskatte.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : LH

Dato : 14-02-06 17:03

Er nødt til at spørge hvad HCM er? PKD kender jeg fordi jeg har den hos mine
egne perserkatte og 3 nu er døde af det.

LH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-02-06 19:31

> [...]
mine
> egne perserkatte og 3 nu er døde af det.

Det ville fylde flere sider, hvis du skulle have forklaringen her, men
du kan bl.a. læse om det i de følgende links (på dansk). Ellers har jeg
de første 10 links (på engelsk) til sygdommen. Du kan også selv søge på
Nettet under HCM.

http://www.mainecooninfo.dk/modules.php?op=modload&name=UpDownload&file=index (Under downloads)

og her:

http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/hcm_kat.htm

Fra : Tina M.

Dato : 15-02-06 07:33

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke andre racer end persere findes PKD i?
>
> LH

British Shorthair og Exotic (den korthårede variant af perser)

Mvh

Tina
www.heart-and-soul.dk
Opdræt af Norske Skovkatte
og Exotic.

Fra : Sabina H.

Dato : 15-02-06 08:03

LH wrote:
> Hvilke andre racer end persere findes PKD i?

i teorien alle racer der på et givet tidspunkt har været brugt persere i
avlsarbejdet af....
så vidt jeg ved drejder det sig hyppigst om Maine coon og briterne.....
ecoticen er en perser, ligesom colourpointen også er det ;)

Af racer der jeg har kunne finde ud af man kan konstatere helt fri for
perserblod, og dermed PKD kan nævnes: siameser, ocikat, ægyptisk mau,
bengal, russian blue og den japanske bobtail.

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk