Andet multimedie
bentjuul 3670
(OT) Fotokvalitet og farvelaser
Fra : p e r

Dato : 12-02-06 06:07

Lidt på kanten af fundatsen, men

Min Epson inkjet er døende, og jeg har set at farvelasere er kommet ned i
næsten husholdningspris.
Mit behov er allround til hele familien - begrænset budget, også i
forbrugsstoffer.

Kan jeg forvente fotokvalitet af en billig laserprinter?

Problemerne med blæksplattere kender jeg alt for godt, hvad er de klassiske
problemer med lasere?

Har nogen set en nyere sammenlignende test af blæk- og laserprintere et
sted - evt på udenlandsk?

--
*·.¸_¸.·'¨¨)
¸.·'

Fra : Kim Jensen

Dato : 12-02-06 12:13

p e r wrote:
> [...]
> forbrugsstoffer.
> Kan jeg forvente fotokvalitet af en billig laserprinter?

Næppe. Jeg anvender til dagligt en laserprinter i 100.000+ kroners
klassen, og den printer da rigtig pænt, men hvad fotos angår, så bliver
de LANGT flottere på min <1000 kroners inkjet med godt papir. Tekst, der
i mod, står (meget) skarpere fra en laserprinter - ligesom laserprintere
typisk er meget hurtigere end inkjets.

Vær i øvrigt opmærksom på forbrugsstofpriserne til de helt billigere
lasere; det er næsten som med de billige inkjets - dvs. et komplet
refill af alle farver koster i nærheden af selve printeren.

> Problemerne med blæksplattere kender jeg alt for godt, hvad er de klassiske
> problemer med lasere?

Fx, at de er dårlige som fotoprintere ...

Du bør nok selv vurdere, om dit printbehov primært er fotos i flot
(langsom) kvalitet, eller om det primært er tekstdokumenter, mange
kopier, og høj hastighed.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : p e r

Dato : 12-02-06 13:05

"Kim Jensen"

> Du bør nok selv vurdere, om dit printbehov primært er fotos i flot
> (langsom) kvalitet, eller om det primært er tekstdokumenter, mange kopier,
> og høj hastighed.

Tak for et præcist svar.

Det lyder som en enkel problemstilling - og det bliver en blæksplatter
igen...

Jeg er lun på noget med seperate patroner fordi jeg somme tider kører serier
(CD-covers) der kan tappe en enkelt farve.

Fra gammel tid har jeg Canon-allergi - men stabiliteten er måske blevet
bedre?

Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 12-02-06 15:01

p e r wrote:
> [...]
> (CD-covers) der kan tappe en enkelt farve.
> Fra gammel tid har jeg Canon-allergi - men stabiliteten er måske blevet

Jeg har via mit arbejde kun erfaring med Canons store modeller
(W6400/W8400) som er sublime. Jeg ville dog ikke være bange for at købe
én af deres mindre (Pixma?) modeller.

Privat valgte jeg dog en lille Brother DCP-310N da mit private
printbehov er ret beskedent og da den opfyldt mit ønske om indbygget
scan/kopi-funktion, separate farvepatroner samt netværks-interface.
Eneste minus ved dén model (for mig) er at papirmagasinet er ret lille
og noget "skramlet".

Fra : Brizz

Dato : 13-02-06 10:34

p e r skrev:
> [...]
> (CD-covers) der kan tappe en enkelt farve.
>
> Fra gammel tid har jeg Canon-allergi - men stabiliteten er måske blevet

Har været rigtig glad for min Canon i965 med 6 patroner. Den kan skrive
på cd skiver også og laver flotte fotos.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk