Jeg skal lave noget ala dette...
Fra : Mikael Hansen

Dato : 11-02-06 16:46

Hej venner, I får lige en 'copy paste' på engelsk fra andet
forum....
Undskyld min dovenskab.

I'm fiddling around with http://www.kian.dk which I've made with
tables, javascript and CSS using Golive and code.

I'd like to be able to change the contents in the white box...
which will be 2 cells eventually, containing image in the left
and text in the right as you click the menu above.

Ex 1: Click 'welcome' and you get a welcome text on the right,
and a related picture on the left.

ex. 2: click 'gallery' and you get 5x5 thumbnails in the left
cell, and as you click each thumbnail, it will cause a larger
version to appear on the right.

How do I approach this? Is it right to use tables or should I
have used layers.
I've learned about iframes, but I'm sure there must be a better
way with javascript, php or something!?

My problem is that in ONE of the links, the left cell (see
above) will not contain one cell, but a table with 5x5 cells,
because I will be showing several clickable pictures. In the
other pages there will only be one picture not clickable in the
same ONE cell.

The person I'm making this for, wanted me to use this page as a
layout model. http://www.ragdenmark.dk

What I'm making will be almost similar. different links, tekst,
colors and logo, but same grid and cells.

I like the way it works, and the challenge of finding out how. I
know the CSS in the page (sort of).
But I'm stuck in the code where they use PHP.
At least I think they use PHP. I dont know much about PHP.

If you rool over the differend buttons, they all link to
index.php but with differend parameters like this
index.php?ID=3&lang=da
This I dont understand. Does php link to an external script like
the CSS? ( its in: /style/front.css or /style/screen.css)
I cannot find out what those parameters does of fits into the
code on the page or in the css files. Is it javascript or php
they use to change the page?
Is it the same page they load with differend parameters, or is it
actually differend pages?

I know I can just make a differend page pr. link, but it would be
nice if I could make the thing as smooth as possible... And learn
at the same time. unfortunately I've a deadline to catch!

Hope to find help.

Also: You know a perfect 'PHP basics for designers' book? I've
got PHP and MYsql for webdevelopment... but i need something
short and simple with tutorials. Måske på dansk?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikael Hansen

Dato : 11-02-06 16:49

Jeg ved at php bliver parset på serveren og jeg derfor ikke kan se
koden.... Er det muligt at se den på en eller anden snedig vis?

Fra : Holst

Dato : 11-02-06 17:05

Mikael Hansen wrote:

> Jeg ved at php bliver parset på serveren og jeg derfor ikke kan se
> koden.... Er det muligt at se den på en eller anden snedig vis?

FTP til serveren?!

Fra : Kasper Johansen

Dato : 11-02-06 21:47

Mikael Hansen skrev:
> Jeg ved at php bliver parset på serveren og jeg derfor ikke kan se
> koden.... Er det muligt at se den på en eller anden snedig vis?

Skriv til vedkommende og spørg :)

Hvis han er tilhænger af Open Source, så er der en ok chance, for at du
får den :)

Kasper Johansen

Fra : Mikael Kian Hansen

Dato : 12-02-06 20:59

Det er gjordt!

Er der ingen der har forslag til hvordan det gøres?
Eller I det mindste hvilke funktioner der bliver brugt... Så kan jeg søge
videre på dem... Jeg er lidt i en dead end lige nu.

Eller andre forslag til hvordan det kan gøres med javascript eller noget...

Kom nu... Hjælp en wannabe programmør med at lære. :)

Fra : Bent Stigsen

Dato : 14-02-06 04:43

Mikael Kian Hansen wrote:
> [...]
>
> Eller andre forslag til hvordan det kan gøres med javascript eller noget...
>
> Kom nu... Hjælp en wannabe programmør med at lære. :)

Jeg vil vove at tale på både mine og andres vejne. Den sparsomme
respons er ikke for at være onde eller noget, men du stiller bla.
nogle ret elementære spørgsmål i relation til web-programmering, som
du formentlig ret hurtigt ville kunne gennemskue, hvis du begyndte at
rode lidt med det selv. Når der tilmed er et strejf af travlhed, leder
det ret ofte til en ting: 50 spørgsmål piggyback-style. Det er noget
jeg personligt ikke bryder mig specielt meget om, og helst styrer
langt udenom. Men det er jo bare hvad man kan ha' på fornemmelsen.

Anyway, den side du refererede til, er funktionsmæssigt lavet efter et
frontcontroller-design, der kort fortalt er et design hvor alle
forespørgsler (el. links) ledes igennem en og samme "front" (index.php
i dit tilfælde), der så kontrollerer/styrer hvad der skal køres af
kode og hvad output der genereres.
Til at starte med, synes jeg bare du skal lave et par PHP-sider, hvor
du styrer indeholdet ved hjælp af et par request-parametre. Så tror
jeg du hurtigt fanger ideen i det de(ragdenmark.dk) har lavet.

Det kan også laves med javascript, som jeg næsten vil tro er et bedre
valg for dig, hvis PHP iøvrigt kun skal bruges til at skifte mellem 6
sidevisninger. Skift af billede ved hjælp af javascript, burde du
kunne finde masser af eksempler på, hvis du søger på Google.
http://www.google.com/search?q=javascript+change+image+onclick

/Bent

Fra : Mikael Kian Hansen

Dato : 14-02-06 15:07

Jeg ved det godt!
Jeg hader selv når folk stiller totalt begynder spørgsmål...
Men når man nu er begynder, så er det jo nu engang det man stiller.
Det simple er svært når man ikke kender det.

Fra : Bent Stigsen

Dato : 15-02-06 07:47

Mikael Kian Hansen wrote:
> Jeg ved det godt!
> Jeg hader selv når folk stiller totalt begynder spørgsmål...
> Men når man nu er begynder, så er det jo nu engang det man stiller.
> Det simple er svært når man ikke kender det.

Problemet, i mine øjne, er ligeså meget den situation du er i. Du er
ved at lave noget til et kommercielt foretagende, og så er jeg lidt
nødt til at tage min konsulent-kasket på. Jeg kan ikke forsvare at
give dig et par hints til hvordan det laves i PHP, som du så flækker
sammen i bedste kødhakker-maner. På din kundes(?) vejne er jeg ikke
ligeglad.

Jeg vil formode du selv kan lave det i ren html, med lidt javascript
til det løse, på professionelt forsvarlig vis. Det er ikke fordi det
er det store der skal til i PHP (lidt afhængig af krav om
administration af billedgalleri), men jeg vil nu råde dig til at
alliere dig med en programmør, hvis du vil have en PHP-løsning, indtil
det er noget du selv kan overtage.

Hvis du vil lære PHP, må du tage det fra en ende af. Pisseirreterende,
hårdt slid, o.s.v., men man lærer nu ikke at spille violin ved at
høre andre spille, det samme gælder programmering.
Du kan godt finde tutorials på dansk, som du efterspurgte.
http://www.google.dk/search?q=php+tutorial+OR+introduktion&meta=cr%3DcountryDK

/Bent

Fra : Mikael Kian Hansen

Dato : 15-02-06 11:34

Tak for svaret.

Ja jeg er kommet frem til den samme konklusion. Jeg tror nu ikke jeg vil lave
noget kødhakker kode, for jeg ville tage den tid som jeg skal bruge for at det
virker som det skal. Men det har jeg ikke tid til nu, så jeg har bestemt mig at
lave det med css layout og javascript/html.

Fra : Bent Stigsen

Dato : 16-02-06 15:20

Mikael Kian Hansen wrote:
> [...]
> virker som det skal. Men det har jeg ikke tid til nu, så jeg har bestemt mig at
> lave det med css layout og javascript/html.

Det var ikke for at anfægte din omhyggelighed. Du prøver da ihærdigt
at efterleve de ønsker der er blevet stillet, og det er da et godt
udgangspunkt. Jeg er ikke specielt kyndig indenfor design, men efter
min mening ser det du har lavet pænt ud.

....men der er lige den deadline, og du skal lige finde ud af hvordan
det laves i PHP, og lige lære at strukturere koden så den næste ikke
må starte helt forfra. Så jeg synes det er et godt valg at holde dig
til det du kender.

/Bent