Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Guld og sølv som investering, og evt. told
Fra : Anders Vestergaard

Dato : 11-02-06 12:58

Hej gruppe

Jeg har overvejet, at investere lidt i guld og sølv, men hvor finder jeg
dagsnoteringen for dette.

Er det nogen forskel på om man købet f.eks. 1 kg. barrer, 50 g grams eller 1
oz med eller uden specielle "tegninger" samt på hvem der har lavet dem?

Er guld ikke guld og sølv er sølv - hvis vi altså forudsætter samme
kvalitet?

Hvor er det bedst et købe det?
Jeg kan se flere steder, bl.a. i udlandet, men hvordan så med told, moms
etc.?

Nogen der er i besiddelse af gode erfaringer, råd og/eller links?

mvh

Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-06 07:11

In article <43edd161$0$46978$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Anders Vestergaard wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg har overvejet, at investere lidt i guld og sølv, men hvor finder jeg
> dagsnoteringen for dette.

Det bedste er nok futops

> [...]
> oz med eller uden specielle "tegninger" samt på hvem der har lavet dem?
>
> Er guld ikke guld og sølv er sølv - hvis vi altså forudsætter samme

Hvis du skal over i det fysiske, så er det en dårlig ide, medmindre du
forventer krig, og anslag på elektronik.

> Hvor er det bedst et købe det?
> Jeg kan se flere steder, bl.a. i udlandet, men hvordan så med told, moms
> etc.?
>
> Nogen der er i besiddelse af gode erfaringer, råd og/eller links?

Futops = Futures og Optioner er den rigtige måde at handle på. Så sparer
du told og moms.

En future er en kontrakt om at købe x kg guld om y dage til en given pris.
Hvis guldprisen er steget over denne, så får du forskellen. Er prisen faldet
til under den future pris du har valgt, så må du punge op. Du skal levere
det guld der er lavet kontrakt på, med stempel og det hele.

En option er næsten det samme, men du skal ikke betale hvis kursen er
faldet. Dog vil markedsprisen være væsentligt højere for optionen, da man
jo skal betale "forsikringspræmie".

Der er lidt info her:
http://www.nymex.com/GC_spec.aspx

Fra : Andy

Dato : 14-02-06 09:32

> Er det nogen forskel på om man købet f.eks. 1 kg. barrer, 50 g grams eller
1
> oz med eller uden specielle "tegninger" samt på hvem der har lavet dem?

Jeg stillede et nærliggende spørgsmål d 29/01/06 under overskriften 'køb af
guldmønter' i dk.forbruger

> Er guld ikke guld og sølv er sølv - hvis vi altså forudsætter samme
> kvalitet?

kvaliteten afgøres af guldindholdet.

> Hvor er det bedst et købe det?
> Jeg kan se flere steder, bl.a. i udlandet, men hvordan så med told, moms
> etc.?
>
> Nogen der er i besiddelse af gode erfaringer, råd og/eller links?

Du kunne overveje at investere i guldmønter, der betaler du en lille
overpris i forhold til guldprisen, og guldindholdet er lidt midre end i en
barre, men til gengæld er det gangbar mønt du står med.

Andy

Fra : Ivar

Dato : 20-02-06 22:45

Anders Vestergaard skrev:

> Hvor er det bedst et købe det?
> Jeg kan se flere steder, bl.a. i udlandet, men hvordan så med told, moms
> etc.?

Du skal betale moms, så du starter din investering med 20% i negativ.
Desuden kommer du som privat person, nok til at betale en væsentlig
overpris ved køb af guld.
Hvis du påtænker en sådan investering, er det mindst lige så vigtigt
at undersøge hvor meget du kan få for dit guld, når du vil sælge.
Hvis du kun kan få 3/4 af markedsprisen, kommer det hurtigt til
at se ringe ud.

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan: