unix time
Fra : Torben

Dato : 10-02-06 17:50

Hvilken datatype vælger jeg, når det er unix time angivelser jeg ønsker at
gemme i min mysql - INTEGER ?

Er det overhovedet det bedste format? når det jeg vil er at gemme og
manipulere - eks. trække fra eller lægge til timer, dage og minutter?

Det forekommer mig at datetime er lidt besværligt - jeg bruger PHP

På forhånd tak

Fra : Niels

Dato : 10-02-06 18:41

"Torben" <ichouse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> manipulere - eks. trække fra eller lægge til timer, dage og minutter?
>
> Det forekommer mig at datetime er lidt besværligt - jeg bruger PHP

Du kunne gemme i INTEGER men gemme daoen (og tid) med time() og når du sæ
henter igen skal du bruge date("ja hvordan du nu vil vise det",
$timedatoen);

$timedatoen er den tid vi gemte først...

Fra : Torben

Dato : 10-02-06 18:50

> Du kunne gemme i INTEGER men gemme daoen (og tid) med time() og når du sæ
> henter igen skal du bruge date("ja hvordan du nu vil vise det",
> $timedatoen);
>
> $timedatoen er den tid vi gemte først...

Op det er også det smarteste? Jeg mener:

1. nemmest at kode
2. hurtigst at hente
3. fylder mindst i databasen

mvh Torben

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-02-06 18:16

Torben wrote:
> Hvilken datatype vælger jeg, når det er unix time angivelser jeg ønsker at
> gemme i min mysql - INTEGER ?

Jeg mener at mysql internt repræsenterer datofelter med unix timestamps.
Prøv at tage et kig i manualen.

> Er det overhovedet det bedste format? når det jeg vil er at gemme og
> manipulere - eks. trække fra eller lægge til timer, dage og minutter?

Det kan mysql jo gøre for dig, hvis du konverterer til et af mysqls
datoformater.

> Det forekommer mig at datetime er lidt besværligt - jeg bruger PHP

Det kommer an på hvad du skal bruge det til. Hvis du f. eks. skal trække
dage, måneder og år direkte ud fra mysql og præsentere dem for brugeren,
er det mest oplagt at bruge mysql.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-02-06 07:16

On Fri, 10 Feb 2006 17:50:19 +0100, "Torben" <ichouse@mail.dk> wrote:

> [...]
>manipulere - eks. trække fra eller lægge til timer, dage og minutter?
>
>Det forekommer mig at datetime er lidt besværligt - jeg bruger PHP

Jeg ville vælge datetime - så kan nogle af alle de rare mysql-funktioner
til dato-ting bruges. Og hvis du vil have det ud som et unixtime til dit
php-script at lege med, så er 'SELECT UNIX_TIMESTAMP(datetime-felt) FROM
tabel' det du bruger. Skal du indsætte et timestamp i din database er
det: 'INSERT INTO tabel SET datetime-felt = FROM_UNIXTIME(timestamp)'.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm