Løgbrød/madbrød - er andet end meatpie su~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-06 13:23

Moderne bagekunst præges af andet end hvedemel. Jeg er vild med løg og
har prøvet et par opskrifter på løgbrød.
Alt hjemmebag er vidunderligt når det er friskbagt, men de
professionelle har noget med langtidsholdbarhed som er svært for os
andre, og brød med løg har været skuffelse for mig, hidtil,

Ristede løg er langtidsholdbare og skønne - kan de mon inkorporeres i
en dej, der gir ordentlige kiks eller brød eller ?

Meatpie er jo middagsret i dej-emballage, som briter ka li, men som
næppe slår an andetsteds

Jeg har netop forsøgt mig med løgkød brød, fordi wraps med
kartoffelmospulver var succes.
Jeg skiveskar kartofler og varmede til fordøjelighed og tørrede let
Jeg skiveskar enorme mængder løg og tørrede let.
Jeg blandede med hakket kød, tomatpure,kartoffelmel og krydderier og
fordelte i stor, tynd ,gennemsigtig plastikpose, der kom under
kagerullen, så den dyre, intense dej blev fordelt i 2-5 milimeter tykt
lag og den foldede jeg sammen løst og lagde ned i 2 liter kogende vand
i elkoger og lod det stå. Mikrobølgeovn ville jeg normalt have varmet
med - eller helt udeladt opvarmning
De usprøde knækbrød lader jeg lufttørre og spiser af fra dag 1 og
lægger noget i fryser til senere brug,
Rugbrød kan spises til , men det er så fiberrigt at man kan spise det
rent.
Løg og især kartofler skal selvfølgelig varmes for at smage godt
Kartoffelmel (eller alm mel) limer sammen hvis opvarmet, men er ikke
nødvendigt.
At opvarme samme betanddel to gange er selvfølgelig molboagtigt
Bagværk med skorpe har jeg givet op overfor, men hvis nogen har en god
opskrift, vil jeg forsøge det igen.
Løgbrød lyder da af nemt måltid og velsmag - og fedtfattighed og ringe
udgift.
Der er afveksling ved at brød har pålæg eller man ved varm mad gafler
kulhydrag-basis i sig skiftevis med kød. Men at lave det homogent har
også sin charme, når løg, løg og atter løg dominerer.
Engang som gymnasielærer bestilte jeg vareprøver fra sukkerfabrikkerne
til enzymforsøg og fik nogle skønne tørrede løg - de fandtes også i
Irmas tandoori-krydderipulver. Hvor kan man købe løg der er bedre end
de normale polske zitauer-løg? - skarlotteløg er dyre og kun lidt
bedre. De tørrede fra De Danske Sukkerfabrikker var virkelig intense i
smagen