stor kat søges .... som killing
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 09-02-06 01:13

jeg er ikke til små katte ( som voksne ) ... så er der en måde at få en kat
stor på eller se om den har potientale for at blive det ?
- kan foder alene gøre det ( ikke fed ) ?

har en hankat på snart 12 år der søger en "lillebror" .... er der noget jeg
skal være opmærksom på ved køb af lille ny ?

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 02:08

Alle individer har et genetisk forudbestemt potentiale for bl.a. størrelse,
som er fremkommet ved naturlig selektion eller bevidst avl og som ligger
inden for rammerne af, hvad arten tillader. Det enkelte dyr kan så ende i
underkanten eller overkanten eller midt i sit naturlige potentiale, alt
efter hvilke vækstbetingelser den får. Denne proces kan derudover også
påvirkes gennem behandling med hormoner (hvilket dog er en kompliceret sag,
som har en del bivirkninger). Et eksempel på den teknik, er den
homonbehandling man ind i mellem bruger indenfor pædiatrien, til børn der
tegner til at blive ekstremt høje eller ekstremt små, når man beregner deres
formodede vækstkurve som helt små.

Den eneste sikre måde, er derfor at vælge en racekat af en stor race og
måske oven i købet vælge een, der kommer fra en linje af store eksemplarer.
Det kunne for eksempel være en British Shorthair (også kaldet Bamsekatten)
eller en Maine Coon.

http://www.netdyredoktor.dk/sw10785.asp
http://www.netdyredoktor.dk/sw10824.asp

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 09-02-06 19:14

<klip> har en hankat på snart 12 år der søger en "lillebror" .... er der
noget jeg
> skal være opmærksom på ved køb af lille ny ?

Det er sjældent at en gammel kat synes det er en rasende god idé med en
killing. Det ville svare til at du sætter en baby ind på et plejehjem og
tror de har fælles interesser...
Hvad med at vente til din gamle mis ikke er mere, før du kaster dig ud i
killinge-eventyret? og så får dig to killinger - det kan klart anbefales,
underholdningsværdien er uovertruffen :)))
Hvis du vidste hvormange katte der ender enten hos dyrlægen for aflivning
eller på kattehjem netop fordi kattene ikke kan enes....det er trist at
opleve...
Nyd din kat mens du har den, og alde den nyde sit otium i fred og ro :)
Så tænk over det bare en gang før du bestemmer dig...
--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor
pt. plejemor for en morkat med 4 killinger udstationeret fra Inges

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-02-06 20:43

> [...]
> pt. plejemor for en morkat med 4 killinger udstationeret fra Inges
> Kattehjem. Fundet i en papkasse i en opgang i Søborg...dét er også trist...

Absolut enig, men kan du ikke vente, så anskaf i stedet to killinger. De
kan lege tumle-fange-slås lege med hinanden. Det stresser ikke din gamle
kat, som på afstand kan betragte de tåbelige myldre-killinger og måske
også deltage, hvis den skulle få lyst (hvilket jeg nu tvivler på)´.

Een killing vil søge lege-kontakt med din gamle kat, som bliver sur og
stresset og måske langer forståelige øretæver ud til killingen. Det er
synd for begge parter.

Held og lykke

PS: Og skulle dagen komme, hvor din gamle mis forlader denne verden, har
du stadig to gode venner.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 09-02-06 21:18

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synd for begge parter.
>
> Held og lykke
>
> PS: Og skulle dagen komme, hvor din gamle mis forlader denne verden, har

Hej Hanne

jeg fik ved et tilfælde i oktober måned med 10 dages mellemrum to dengang
ca. ½ år gamle ungkatte, og var spændt på hvad min gamle kat på 14 år ville
sige til dem. Nu skal det siges, at den gamle kat indtil maj 2005 har været
en del af min tidligere flok på først fire og siden to katte.
De første par uger så hun blot til i ophøjet og hovedrystende fornemhed, når
de to små for afsted og legede gemme- og fangeleg, men siden har jeg flere
gange set hende tage del i legen, når det altså passer hende, og de ligger
ofte alle tre på min seng, ikke just i en klump, men ret tæt på hinanden. Så
jeg tror, hun synes, det er hyggeligt, at hun ikke længere er enekat.
At mine to labradorhunde også har taget vældig godt imod de to nye, kommer
ikke bag på mig, de har jo også været vant til en stor katteflok tidligere,
og er i det hele taget nogle meget omgængelige hunde.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kate

Dato : 11-02-06 12:43

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> også deltage, hvis den skulle få lyst (hvilket jeg nu tvivler på)´.

Nogle kunne få den lyst

Jeg gjorde også den fejl at købe en ung kat til en gammel, godt nok
ikke en killing. Problemet var at den 2 årige (Lante) kedede sig med de
to gamle (Johan og Sofie). Jeg købte så Mowgli, som var 15 uger da han
flyttede ind. Når de to legede kunne Johan faktisk godt deltage, men i
sit eget tempo og så længe kræfterne rakte

Men Johnny, jeg tilslutter mig tanken om 2 killinger, for
aldersforskellen kan meget vel være alt for stor for de 2 katte og det
er faktisk synd for dem begge.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 01:05

> [...]
> Nyd din kat mens du har den, og alde den nyde sit otium i fred og ro :)
> Så tænk over det bare en gang før du bestemmer dig...

Jeg kunne ikke være mere enig. En så gammel kat, der er vant til at være
alene og så en ny killing sammmen - det kan næsten kun gå galt. Nyd hellere
de sidste år med den gamle og så anskaf 2 killinger på samme alder, når den
gamle engang ikke er mere.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 13-02-06 15:50

troede bare at den gamle (som ikke hverken opfører eller ligner en gammel )
kat kunne opdrage lidt på den lille, formålet er ikke 2 katte, men 1 der
kunne opdrages inden den gamle skulle "videre til de evige iams marker" ...
men alt tyder på at den ide er dårlig, men det må jeg jo prøve at forklarer
min datter på 10år at den kat hun har er gammel og absolut ikke vil have en
"youngster" ind i huset.

den gamle har været med sin bror her i hjemmet til at starte med, men efter
at have brugt 8 liv i vores hjem brugte han det sidste på en anden etage i
egendommen, da 2 spruttere ikke anede at de havde fået uventede gæster, så
broderen til den gamle blev fundet 3-4 mdr. senere under et skab for en del
år siden

men tak for al den respons alligevel