tabel til linkssamling
Fra : Morten Kristansen

Dato : 08-02-06 11:56

Hej.

Jeg er forholdsvis ny til php/mysql.

Jeg vil gerne lave en mindre linkssamling. Den skal bestå af navn, adresse,
beskrivelse samt hvilken kategori linket hører til. Det skulle gerne kunne
laves såden at et link kan hører under flere kategorier.

Så kom lidt i tvivl om hvordan tabellen skal se ud. Nogen der kan hjælpe?

Mvh Morten Kristiansen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 08-02-06 11:57

Morten Kristansen skrev:
> [...]
> laves såden at et link kan hører under flere kategorier.
>
> Så kom lidt i tvivl om hvordan tabellen skal se ud. Nogen der kan hjælpe?

Det er ingen fasitsvar på hvordan slikt kan lages, men her er da en
mulig løsning:

Link:
LinkID
Navn
Adresse
Beskrivelse

Kategori:
KategoriID
Navn

LinkKategori:
LinkFID
KategoriFID

Så er det bare til å sette i gang ...

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Morten Kristansen

Dato : 08-02-06 13:41

> Link:
> LinkID
> Navn
> Adresse
> Beskrivelse
>
> Kategori:
> KategoriID
> Navn
>
> LinkKategori:
> LinkFID
> KategoriFID
>
> Så er det bare til å sette i gang ...

Ok... Altså 3 tabeller?

Hvilken type skal de forskellige være? Jeg har 12 kategorier lige nu

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 08-02-06 14:00

Morten Kristansen skrev:

> Ok... Altså 3 tabeller?
>
> Hvilken type skal de forskellige være? Jeg har 12 kategorier lige nu

Link:
LinkID : Int
Navn : Varchar(150)
Adresse : Varchar(255)
Beskrivelse : Varchar(255) / Text

Kategori:
KategoriID : Int
Navn : Varchar(40)

LinkKategori:
LinkFID : Int
KategoriFID : Int

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Morten Kristansen

Dato : 08-02-06 14:19

> Link:
> LinkID : Int
> Navn : Varchar(150)
> Adresse : Varchar(255)
> Beskrivelse : Varchar(255) / Text
>
> Kategori:
> KategoriID : Int
> Navn : Varchar(40)
>
> LinkKategori:
> LinkFID : Int
> KategoriFID : Int

Ok... Men jeg forstår ikke lige det med kategorierne. Hvor skal de skrives
henne?

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 08-02-06 14:20

Morten Kristansen skrev:

> Ok... Men jeg forstår ikke lige det med kategorierne. Hvor skal de skrives
> henne?

Ehm, kategoriene skrives da inn i tabellen Kategori.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 08-02-06 14:46

Erlend Klakegg Bergheim skrev:

> Ehm, kategoriene skrives da inn i tabellen Kategori.

Har lagt ut en illustrasjon til deg:

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Morten Kristansen

Dato : 09-02-06 15:49

> Har lagt ut en illustrasjon til deg:

Mange tak... Det kan jeg godt bruge

Fra : Simon Rasch 9640

Dato : 08-02-06 23:57

Du kan så indsætte et par kategorier:
INSERT INTO Kategori VALUES(1, 'Boligsøgning')
INSERT INTO Kategori VALUES(2, 'tv stationer')
INSERT INTO Kategori VALUES(3, 'Mine venners hjemmesider')

...og et par links
INSERT INTO Link VALUES(1, 'Peters hjemmeside', 'http://www.peterpan.dk')
INSERT INTO Link VALUES(2, 'TV2', 'http://www.tv2.dk/bolig')

og så skal de forbindes
INSERT INTO LinkKategori VALUES(1, 3) sætter Peters hjemmeside sammen med
Mine venners hjemmesider
INSERT INTO LinkKategori VALUES(2, 2) sætter TV2 sammen med TV Stationer
INSERT INTO LinkKategori VALUES(2, 1) sætter TV2 sammen med Boligsøgning

Husk når du senere sletter et link at fjerne alle poster i LinkKategori hvor
LinkKategori.LinkFID = Link.LinkID

Mvh
Simon

Fra : Morten Kristansen

Dato : 09-02-06 15:50

> [...]
> INSERT INTO LinkKategori VALUES(2, 1) sætter TV2 sammen med Boligsøgning
>
> Husk når du senere sletter et link at fjerne alle poster i LinkKategori

Mange tak... det gav lige det sidste overblik. Nu tror jeg jeg kan hitte
resten ud selv forhåbentlig...