Vælge 3 tilfælde records fra tabel (mysql)~
Fra : Jakob Munck

Dato : 07-02-06 10:46

Jeg er ved at lave en site der præsenterer nogle tekster, og på forsiden vil
jeg godt have udvalgt 3 tilfælde artikler (records) fra den tabel, hvor de
ligger i. Der er ca 100 records/artikler i denne tabel.

Hvis jeg bare ville vise de tre sidst indsatte artikler, skulle det se sådan
ud:

$sql = mysql_query("SELECT * FROM autekster ORDER BY tekst_id DESC LIMIT
3");
while($data = mysql_fetch_array($sql)){

Men når det nu skal være tre tilfældige records som udvælges, så er det lidt
mere kompliceret. Hvordan skrives det så??

v.h.
Jakob Munck

Fra : Frederik Sunne

Dato : 07-02-06 10:54

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Men når det nu skal være tre tilfældige records som udvælges, så er det lidt
> mere kompliceret. Hvordan skrives det så??

ORDER BY RAND()

Mvh,

Frederik

Fra : Jakob Munck