Vildsvin - hvordan?
Fra : Ulla Nielsen

Dato : 06-02-06 21:30

Min ungkarle bror har inviteret på middag på lørdag, og han havde tænkt sig
at vi skal have vildsvin. "skinken" - ved ikke helt om den hedder det.

Men hvordan laver man det? Hvilke kryderier er gode til vildsvin? Skal kødet
have lang tid? I gyde eller ovn?

Er der ikke nogen her der har erfaring med at lave vildsvin, og som vil dele
denne med mig? Vi HAR fundet opskrifter på nettet, men vil gerne høre
afprøvede opskrifter og gode råd fra "rigtige mennesker"

Og lige til sidst et spørgsmål, fra den lidt kræsne og skeptiske
lillesøster... Hvordan smager vildsvin? Kan det sammenlignes med alm svin?
Eller er det "bare" vildt?

På forhånd tak

Fra : Christian

Dato : 06-02-06 21:37

> Men hvordan laver man det? Hvilke kryderier er gode til vildsvin? Skal
> kødet
> have lang tid? I gyde eller ovn?

Langtids stegning er dagen - se mere omkring tilberedning her, hvor de
opdrætter nogle af landets fineste og vildeste vildsvin:
http://www.lunebjerggaard.dk/vildsvin.htm (er afprøvet i eget køkken)

Husk at vildsvin ikke bare er vildsvin. Mange såkalde "vildsvin" er
krydsninger med tamsvin, uden de samme fordele.

> Og lige til sidst et spørgsmål, fra den lidt kræsne og skeptiske
> lillesøster... Hvordan smager vildsvin? Kan det sammenlignes med alm svin?
> Eller er det "bare" vildt?

Det er magere, tørere, tættere, mørkere og mere gennemtrængende i smagen end
tamsvin. Lidt ligesom forskelen på kylling og fasan.

-Christian

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-06 22:20

"Ulla Nielsen" <ulla.n@tdcadsl.dk> on mandag 6. februar 2006 at 21:30
+0100 wrote:
> [...]
>denne med mig? Vi HAR fundet opskrifter på nettet, men vil gerne høre
>afprøvede opskrifter og gode råd fra "rigtige mennesker"

Der er mange gode opskrifter, som også Christian peger på.

Her er en, jeg gerne bruger:

Tag køllen (skinken om du vil...) Gnid den i salt og peber, timian,
hvidløg og lidt rosmarin. Lad den ligge med krydderierne en lille times
tid.

I mens gøres bradepanden klar: Hele bunden dækkes med forskellige
rodfrugter: Persillerod, pastinak, selleri, rå rødbeder, lidt porrer,
nogle rødløg og nogle jordskogger. Alt skæres i grove stykker.
Læg køllen på denne bund, hæld et par portere ved og hold et par ganske
almindelige pilsnere klar til drypning.

Ind i en varm om - 200 gr. i 15 minutter, derefter ned på 130 grader - lad
den stege i 4-5 timer - husk at hælde nogle gode skvæt øl ud over stegen
undervejs.

Si væden fra og lav sovs af den - vær ikke bange for øllet. det smager
ikke af dovent øl eller sommervarmt øl. Det smager bare - fantastisk.
Serveres med gode kogte kartofler, skivede stegte jordskogger og lidt god
tyttebær gele. Server et par gode øl til - og skal det være fint, så lidt
god russisk vodka også.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311