Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Omlægning af 5% kreditforeningslån
Fra : Søren Mors

Dato : 06-02-06 19:55

Nykredit reklamerer for tiden med at de mener at folk som mig, der har
et 5% fastforrentet lån på lidt over en million, kun kan få fordele ud
af at omlægge det til et flekslån med en rentegaranti på 5%.

Jeg kan ikke helt gennemskue om det faktisk er en fordel, eller om de
bare ønsker sig lidt ekstra i gebyrer. Jeg er ikke kunde i Nykredit, men
hvis det er en fordel for en Nykredit kunde er det vel også en fordel
for en Totalkredit kunde.

De skriver på deres hjemmeside at et flekslån med rentegaranti giver en
bedre sikring af friværdien end et fastforrentet lån med samme rente.
Har det noget på sig?

Venlig hilsen

Søren Mors

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-06 21:59

In article <43e79911$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Søren Mors wrote:
> [...]
>
> De skriver på deres hjemmeside at et flekslån med rentegaranti giver en
> bedre sikring af friværdien end et fastforrentet lån med samme rente.

Det kommer an på din rentegaranti. Hvis det er den slags rentegaranti
hvor renten låses helt fast når du rammer 5%, så er det bedre end det
hvor renten følger med op og ned. For ved en rentestigning til 7% vil
du ligge i 5% obligationer der falder i kurs og bliver billigere at
indfri.

Hvis du tager fastforrentet 4% i dag, så falder det ved rentestigning, og
bliver billigere at indfri.

Hvis du har flex / flexgaranti, så betaler du hurtigere af på lånet (hvis
du vælger samme ydelse), og sikrer dermed din friværdi. Men ved en rente-
stigning falder din restgæld ikke ligesom boligpriserne vil gøre.