Bihulebetændelse hos kat
Fra : LH

Dato : 06-02-06 18:35

Hej.

Søger lidt desperat gode råd til en kat med en "ondartet" bihulebetændelse.
Hun er medicineret 3 gange nu med forskellige medicin og nu også med
binyrebarkhormon. Men det hjælper bare ikke. Katten har ikke feber og sådan,
men er generet af at den har svært ved at få vejret gennem næsen og det
flyder med tykt grønt snot som den også nyser ud. Alment spiser og drikker
den godt nok. Den er undersøgt 2 gange og der er intet på lunger og
blodprøver er fine. Katten er 10 år. Jeg er blevet "anbefalet" aflivning
hvis den sidste kur her ikke virker, hvad den tilsyneladende ikke gør. Så
det er lidt i det blå at jeg prøver at gribe og se om nogen skulle have et
godt råd og måske har prøvet noget lign. Jeg har prøvet det én gang før for
mange år siden med en noget ældre kat. Det blev også kronisk
bihulebetændelse og aflivning til sidst.
Alt brugbart tages imod.
På forhånd tak!

LH

Fra : Janne

Dato : 06-02-06 22:31

Hej.

Prøv at ringe til dyrlæge Bente Iversen og snak med hende. Jeg har før
hos mine dyr, hvor dyrlægen har opgivet fået hjælp hos en alternativ
dyrlæge. Her er linket
http://www.biodyr.dk/ Pøj pøj med katten.

M.V.H Janne

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 04:25

Det lyder, som en det kan være en kompleks situation med flere faktorer og
med en alvorlig prognose, som er svær at rådgive om, med så lille et
grundlag. Er bihulerne forsøgt tømt (jeg ved ikke, om det er en procedure
man kun foretager på mennesker...) - ellers var det måske en idé?
Umiddelbart kommer jeg også til at tænke på rodbetændelse eller
kæbebetændelse (men man skal nok være ret sikker, da et røntgenbillede af
kæben formentlig vil kræve at dyret lægges i narkose).

Hvis jeg var dig, ville jeg bestemt få en second oppinion inden du tager
nogen uigenkaldelige beslutninger. Jeg kan anbefale dyrlæge Christa Hede fra
Centrum Dyreklinik i indre København. Hun er ikke specielt billig - men i
mine øjne er hun en ekstremt dygtig og kompromisløs diagnostiker. Et andet
bud, er Den Kgl. Veterinær og Landbohøjskole på Frederiksberg. Du kan jo
evt. starte med en samtale over telefonen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg vil, efter nøje overvejelse, også gerne have lov at kommentere på
det med alternativ behandling, selvom jeg nok vil blive skældt ud for det
(som sædvanlig). Det er bestemt IKKE min intention at støde nogen, så jeg
håber at dem med en (måske religiøs) tro på det alternative, vil bære over
med mig og respektere, at det altid er en god ide at belyse en sag fra alle
sider. Når der anbefales denne type behandling, føles det rigtigst, at der
også kort uddybes omkring eventuelle risici. Det er altså IKKE et oplæg til
en bitter diskussion om alternativ medicin, men bare ment som nyttige
oplysninger til LH, som han/hun kan bruge eller forkaste i sin
helhedsvurdering af hvilke muligheder der står til rådighed

Det har efter utallige gennemkontrollerede, kliniske forsøg, på højt
estimerede videnskabelige institutioner rundt om i verden, ikke været
muligt, at dokumentere nogen som helst tilsigtet effekt af homøopatisk
behandling. En evt. effekt må derfor tilskrives fejldiagnosticering og/eller
placebo-effekt, selvom det kan virke forstyrrende i mange menneskers
verdensbillede. Da et dyr ikke har nogen begrebsforestilling om sygdom og
behandling som koncept, kan man nok ikke påregne nogen effekt af
behandlingen. Man risikerer at spilde værdifuld tid mens man
eksperimenterer - tid der måske kunne være brugt mere effektivt på
laboratorieprøver, scanninger og bredspektret pennecillin.

Nu ved jeg godt, at homøopati bygger på mikroskopiske doser og derfor oftest
bør være uskadeligt. Til gengæld har der været en del tilfælde med
forgiftninger af (andre?) alternative præparater. Enten fordi præparatet
indehold ingredientser der var ugiftige for mennesker, men stærkt toksiske
for dyr. Eller fordi præparatet indeholdt stoffer som var ugiftige i små
koncentrationer, men sundhedsskadeligt i de store doser præparatet indeholdt
(typisk store doser fedt-opløselige vitaminer). Eller fordi præparatet var
produceret uden nogen form for kontrol eller regelsæt og viste sig at
indeholde deciderede giftstoffer. Især denne sidste variation er typisk
blevet opdaget ved at ulovligt importerede præparater, der angiveligt
indeholdt dele fra truede dyrearter fra WHO's liste, er blevet sendt til
laboratorie-analyse som led i et fogedforbud, efter de er blevet samlet op i
tolden, og som siden har vist sig, at indeholde stoffer der ikke var i
overensstemmelse med indholdsfortegnelsen

Da der er mange katte der hvert år dør som følge af fejlmedicinering (enten
af alternativ medicin, narkotiske stoffer, eller noget så almindeligt som
panodil), så er det altid en god ide at rådføre sig med en dyrlæge før man
selv behandler.

Jeg vil mene, at det helt er op til den enkelte voksne, myndige person, at
eksperimentere med alternativ medicin, efter behag. Men jeg synes måske at
det er lidt hårdt eller, om man vil, uetisk, at påtvinge denne type
behandling på børn eller dyr, der ikke selv kan tage stilling og som er
fuldstændig i vores varetægt og hvor der ikke foreligger noget klinisk
grundlag eller nogen uddannet fagperson.

Igen - det er ikke et oplæg til diskussion, bare en bredere belysning af de
forskellige aspekter, nu hvor LH selv spørger "om katten kan tåle det?".