Min KitchenAid giver stød!
Fra : ALKolsen

Dato : 06-02-06 15:50

Hej,

jeg har fået en KitchenAid røremaskine til jul, og jeg er meget glad
for den. Desværre har jeg oplevet, at den giver mig stød, hvis jeg
rører ved metaldelene (ex skålen eller den studs man skal sættes
tilbehøret i) medens maskinen kører.

Der står godt nok i brugsvejledningen, at man altid (og hele tiden)
skal tage stikket ud, hver gang man skal gøre noget. Men kan det
virkelig passe?

Der er 5 års garantien på maskinen, så jeg synes det lyder lidt
mærkeligt at den skal give stød (og det er ikke kun mig der får
stød af den).

mvh
anne

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-02-06 16:00

On 6 Feb 2006 06:49:44 -0800
"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Der er 5 års garantien på maskinen, så jeg synes det lyder lidt
> mærkeligt at den skal give stød (og det er ikke kun mig der får

Tænk på at den står og genererer en del statisk elektricitet når den
står og kører (ting der gnider op af hinanden). Dette kan garanteret
ikke aflades da den har gummi-dutter under så den er isoleret. Har du
ikke jord på stikket så den kan aflades, ja så vil din berøring være
første forbindelse og du vil derfor få stød.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-02-06 16:18

Kim Schulz skrev:

> [...]
> ikke jord på stikket så den kan aflades, ja så vil din berøring være
> første forbindelse og du vil derfor få stød.

Det er naturligvis en mulighed.
Jeg synes dog man bør få det undersøgt af en fagmand. Et
hobby-multimeter er ikke godt nok. Hvorfor ved jeg ikke, men for nogle
år siden oplevede jeg en anden installation, der pludselig gav stød. Jeg
kunne kun måle få volt. Service teknikeren målte ca. 120 V til samme
vandhane. Hans eneste forklaring var måleudstyrets kvalitet. Jeg blev
glad for at have tilkaldt ham: Ca. 20 personer var dgl. i berøring med
dimsen og fejlen var en forkert tilsluttet fase til en el-motor....yak!
Elektronik Ståbi siger at fra ca. 60 V bliver (kan blive)det farligt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Max

Dato : 06-02-06 17:02

Hej

> Jeg kunne kun måle få volt. Service teknikeren målte ca. 120 V til
> samme vandhane. Hans eneste forklaring var måleudstyrets kvalitet.

Det har intet med måleudstyrets kvalitet at gøre, spændingen på
maskinen skyldes nogle y-kondensatore der sidder i maskinen,
du måler forøvrigt det samme hvis du måler mellem vandhanen
og kassen på din komputer. Den eneste løsning er at anvende
en stikkontakt med jord i til udstyret.

Mvh Max

Fra : ALKolsen

Dato : 06-02-06 17:14

Kim Schulz skrev:

> [...]
> ikke jord på stikket så den kan aflades, ja så vil din berøring være
> første forbindelse og du vil derfor få stød.

Hej Kim,
tak for dit svar. Jeg er ikke SÅ forfærdeligt teknisk minded. Men jeg
mener ikke at der er noget der gnider op ad hinanden; røredimserne kan
ikke nå siderne af skålen, og skålen står jo fast i bunden (konisk)
af maskinen.
Men måske er det noget andet du mener. Og nej du har ret - den har
ikke jord - kun to han-stik.

mvh
anne

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-02-06 17:18

On 6 Feb 2006 08:13:45 -0800
> [...]

> af maskinen.
> Men måske er det noget andet du mener. Og nej du har ret - den har

der er jo stadig alt det mekaniske omkring motoren som rører ved
hinanden.