Alm. olivenolie kontra extra jomfru oliven~
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 17:31

Hej Venner!

...jeg så her for nogle dagen siden på BBC Food, emn fyr der snakkede om at
man ikke måtte stege i extra jomfru olivenolie, det var kun til salater, men
skulle brgue alm. olivenolie .......
så hvad gør jeg? styrter ned i brugsen for at finde ud af de, ligeosm
resten af butikkerne, kun har extra jomfru olivenolie......

hmmm ....

Passer det at jomfru olivenolie ikke er god til stegning? og hvor fan´får
man nu tildags alm. olivenolie?

M.V.H.
G&M

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-02-06 19:07

On Sat, 4 Feb 2006 17:31:19 +0100
"M&G" <MichaelATodc.dk> wrote:

> [...]
>
> hmmm ....
>
> Passer det at jomfru olivenolie ikke er god til stegning? og hvor

Primære årsag må være at for hård opvarmning af jomfru oliven olie
giver en lidt harsk smag og ikke den gode olivensmag. Dette sker ikke
lige så slemt for almindelig olivenolie.

Der var en masse hype omkring ekstra jomfru (ja næsten hvad som helst)
for et par år siden og i den andledning forsvandt den almindelige
olivenolie næsten totalt fra hylderne i dagligvare butikkerne.
Jeg ved dog at det stadig kan fåes til fordelagtige priser i mange
etniske butikker.
Personligt steger jeg fra tid til anden i Ekstra Jomfru Oliven olie men
jeg er begyndt at blande en lille smule rapsolie i på panden da jeg så
ikke synes det harskner helt på samme måde (desværre får man så
rapsoliens noget ringere smag tilsat)

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 04-02-06 22:41

Kim Schulz wrote:

> Primære årsag må være at for hård opvarmning af jomfru oliven olie
> giver en lidt harsk smag og ikke den gode olivensmag. Dette sker ikke
> lige så slemt for almindelig olivenolie.

Nej, men tilgengæld smager væsentligt ringere til at starte med, så
løsningen må være at lade være med at varme olien så meget at den bliver
ødelagt.

> Der var en masse hype omkring ekstra jomfru (ja næsten hvad som helst)
> for et par år siden og i den andledning forsvandt den almindelige
> olivenolie næsten totalt fra hylderne i dagligvare butikkerne.

Det var bl.a. noget med det meget høje indhold af mættede (de slemme)
fedtsyrer i et produkt der kort kan beskrives som industrielt ødelagt.
F.eks. er det tilladt at kemisk udtrække olierester fra presseresterne
fra ekstra jomfru produktion for derefter at vaske kemikalierne ud igen
inden salg som menneske føde (!).

> Jeg ved dog at det stadig kan fåes til fordelagtige priser i mange
> etniske butikker.

Ja, men hold dig endeligt fra det, der er altså god grund til at det er
så billigt.

> [...]
> jeg er begyndt at blande en lille smule rapsolie i på panden da jeg så
> ikke synes det harskner helt på samme måde (desværre får man så

Sesam olie er også godt, specielt til lynstegning hvor der jo skal meget
varme til - og hvor olivenolien iøvrigt slette ikke passer

mvh.
anders

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-02-06 22:48

Anders Truelsen [8240] <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> wrote:

> [...]
>
> Sesam olie er også godt, specielt til lynstegning hvor der jo skal meget
> varme til - og hvor olivenolien iøvrigt slette ikke passer

Mange italienere bruger halvt af hver, olie og smør, til stegning.
Iøvrigt er rapsolie væsentligt bedre til stegning end olivenolie. Køb
til gengæld den dyreste virgine og brug den til lækre salater.
Erling

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-02-06 00:39

Erling Hansen wrote:
> [...]
> Iøvrigt er rapsolie væsentligt bedre til stegning end olivenolie. Køb
> til gengæld den dyreste virgine og brug den til lækre salater.

Kombinationen af smør og olivenolie er rigtig lækkert at stege i - det
giver en rigtig god duft i køkkenet og lækker smag i maden.

Rapsolie - det hælder man da på bilen :)

mvh Christian

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-02-06 22:52

On Sat, 4 Feb 2006 22:47:37 +0100
email@domain.com (Erling Hansen) wrote:
> [...]
> Iøvrigt er rapsolie væsentligt bedre til stegning end olivenolie. Køb
> til gengæld den dyreste virgine og brug den til lækre salater.

Der er jeg ikke enig. Jeg finder "slip-let" effekten i rapsolie elendig
og det får nærmest ting til at brænde fast mere end det "løsner".
Desuden giver det generelt en bismag ala friture - ja jeg har prøvet
både de billigste produkter og de dyre som mange herinde har anbefalet,
men resultatet er det samme.

Jordnødde olie er efter min mening langt bedre at stege i og så giver
det slet ikke samme bismag. Desværre er det lidt sværere at støve op i
de danske supermarkeder.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 05-02-06 01:25

"M&G" <MichaelATodc.dk> wrote in message
> [...]
> man ikke måtte stege i extra jomfru olivenolie, det var kun til salater,
> men skulle brgue alm. olivenolie .......

Well!!! det passer ikke helt. Hvis man skal lave en syditaliensk ret ville
det være "forkert" at ikke bruge extrajomfru olivenolie. Men ellers hvis man
ikke kan lide den mere markante smag som den har, og som det ofte sker i de
"nordlige" retter, er olivenolie til at foretrække.

> så hvad gør jeg? styrter ned i brugsen for at finde ud af de, ligeosm
> resten af butikkerne, kun har extra jomfru olivenolie......

Ja er det ikke hamrende irriterende? og så skal det være bitter og harsk som
den Irma har i småbitte flasker til en absurd pris (øko), kommer fra
Calabria. For at ikke tale om de absurde priser, fx 39 kr for 1/2 l Monini,
en tyveri!

> Passer det at jomfru olivenolie ikke er god til stegning? og hvor fan´får
> man nu tildags alm. olivenolie?

Det er en smagsag og "den rigtige olie til den rigtige ret", men jeg
fornemmer at her det ville være en længere historie om "hvilke olie så hvis
jeg skal lave en....".
I Italien er der pt. en ren "cult" om olie som bruges som komplement til
retter og der er "den rigtige olie" til alting. TV kokke viser altid
"splask" med olie på en færdig ret, lige før den er serveret. Her hvor man
er hysteriske over for fedt (Anne Larsen docet), tror jeg ikke at det ville
være velset

Så er det med udvælget og som vi alle ved er DK ikke just det sted som
brillierer for dette, dvs. at man kan ikke søge i Brugsen råd for EJOO for
salaten, og den for en t-bone... men der er mange "italienske købmand". Her
en der praler med den største udvalg af olie:
http://49449.webshop.mediapartner.net/group.asp?group=24&sub=24 men kan ikke
stave carpaccio
De har Carapelli som er en ganske almindelig industriprodukt, ikke dårligt,
men ok.

Supermarco har *olivenolie* på dåse (Sasso); mild smag, jeg tvivler på at
den er lavet af italienske oliver selv om den er made in italy, men jeg
køber den selv når mine egne "import" ikke rækker indtil næste tur hjemme i
Italien.

Sandra

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-02-06 07:39

> [...]
>ekstra jomfru produktion for derefter at vaske kemikalierne ud igen inden

Jeg skulle lige til at nævne det. Det er kun enkelte små
delikatesse-presserier hvor alt stadig laves i hånden, at den almindelige
olivenolie ikke er lavet ved en kombination af opvarmning og kemisk at
udtrække olierester fra presseresterne og derefter så vidt muligt vaske
kemikalierne ud igen inden salg. Der er, kort sagt, en grund til at man
næsten kun kan købe jomfruolivenolie

Med venlig hilsen
Gainsbourg