Foto
IBM760 5420
Teil 3020
At tømme kamerakort, en god oplevelse
Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 18:34

Jeg købte digitalt for ca 8 måneder siden, og dertil to kort med 4Gby hver.

På opgaver har jeg altid medbragt min bærbare PC, og sat det fyldte CF
kort i en adapter i PC-card hullet. Når der er fuldt kort tager det ca
52 minutter at flytte data over på PC'en. Til udenfor opgaver har jeg en
bil-lader med til PC'en. Jeg har prøvet med en ekstern USB kortlæser,
og kom ned på ca 30 minutter.

Nu har jeg anskaffet en NExTO CF box, der indeholder en 100Gby disk
(svarende til ca 6.000 billeder), og her er tiderne noget helt andet.
Jeg kan flytte 4Gby fra kort til NEXTO på 9 minutter (ca 7.4Mby/sek), og
det er en stor besparelse. Desuden har den batterikapacitet til at gøre
det 8-10 gange uden opladning, og så slukker den selv efter ca 30
sekunder uden aktivitet.

Det tager under 3 minutter at flytte data svarende til et fyldt kort fra
boxen til PC'en over en alm USB.

Designmæssigt er den ikke nogen oplevelse, men som tekniker lever jeg
med det. Det gode er at den kan lades op i bilen

Aldrig mere PC til at tømme kort !!

Bo //
p.t. en glad mand

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-02-06 18:47

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> På opgaver har jeg altid medbragt min bærbare PC, og sat det fyldte CF
> kort i en adapter i PC-card hullet. Når der er fuldt kort tager det ca 52
> minutter at flytte data over på PC'en.

Det passer meget godt med hvad jeg oplevede med en "Sandisk Ultra PC Card
Adapter" - det er til at gå amok over.

> Til udenfor opgaver har jeg en bil-lader med til PC'en.

Ja, PC'ens CPU bliver fuldt belastet med en almindeligt PC Card adapter, så
den spiser masser af strøm.

Jeg skiftede til en Lexar High-Speed 32-bit CardBus Reader. Nu er det
entydigt PC'ens harddisk der sætter grænsen og CPU er langt fra fuldt
belastet.

[8<8<8<]
> [...]
> er en stor besparelse. Desuden har den batterikapacitet til at gøre det
> 8-10 gange uden opladning, og så slukker den selv efter ca 30 sekunder

Det lyder ret godt - har du et link, og hvad koster den ?
PC'en er stadig træls til tider. Den fylder for meget og kan for meget så en
del kan gå galt. Sidst jeg havde travlt med at overføre billeder skulle den
lige re-boote før den var klar.

[8<8<8<]
> Aldrig mere PC til at tømme kort !!

Det lyder meget rimeligt, men med de seneste fald i CF kort priser er flere
af den også en mulighed.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 19:04

Mogens Hansen wrote:

> Det lyder ret godt - har du et link, og hvad koster den ?

http://www.nextodi.com/

jeg købte den i DE-land, uden harddisk:
http://shop.shuk.de/shop/index.php?category_id=14&session_id=TceenfrDEweHIz7j_79sGCB9a2qYm3q65u,fAoI4KM&id=7&main=details

Så pillede jeg disken ud af min bærbare og satte i den. Den bærbare fik
så en 7.200rpm disk, og det satte sqb i den.

> Det lyder meget rimeligt, men med de seneste fald i CF kort priser er flere
> af den også en mulighed.

nja, ikke nogen egentlig løsning til en ferie. Jeg lægger ca 15-20Mby
fra mig, hver gang jeg trykker på knappen. Et 4Gby kort,der rummer lidt
over 200 billeder pr stk koster næsten det samme som NEXTO'en med en
80Gby disk.

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 21:33

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Designmæssigt er den ikke nogen oplevelse, men som tekniker lever jeg med
> det. Det gode er at den kan lades op i bilen

Bo jeg er nød til at høre.
Er det en skod HDD du har sat i din nexto eller er det nogle langsomme kort
du har ?
til sammenligning er min nexto lidt over 2 minutter om at tømme et 2GB
sandisc ultra 2 kort.
Har du også købt ekstra batteriet til den ?

jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 22:21

Jacob wrote:

> Bo jeg er nød til at høre.
lyt...

> Er det en skod HDD du har sat i din nexto eller er det nogle langsomme kort
> du har ?

Nej jeg anser ikke en Hitachi Travelstar 5400rpm 100Gby for at være
"skod". Mine memorykort er Kingston Elite Pro

> til sammenligning er min nexto lidt over 2 minutter om at tømme et 2GB
> sandisc ultra 2 kort.

Og hvilke kort, hvilken disk. OK, du har kun 2Gby, men det giver ikke
afstanden fra 8 til 2 minutter. Kan det være at formatteringen af enten
kort eller harddisk er anderledes (FAT16/32)

> Har du også købt ekstra batteriet til den ?

Nej, jeg har altid enten en bil eller en stikkontakt indenfor 2.000
billeders afstand

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 06-02-06 18:23

> lyt...

> Nej jeg anser ikke en Hitachi Travelstar 5400rpm 100Gby for at være
> "skod". Mine memorykort er Kingston Elite Pro

Ja kortene skulle være hurtige nok.
Men din HDD er ikke den hurtigste.
En kontrol måling af min viser at den er 2 minutter og 40 sekunder om 2GB.
så ups her fra.
På denne side
http://www.hjreggel.net/cardspeed/index.html#special-nextocf.html
har de lavet en test. det virker som om at sandisc kort er det eneste den
kører rigtigt hurtigt med.

> Og hvilke kort, hvilken disk. OK, du har kun 2Gby, men det giver ikke
> afstanden fra 8 til 2 minutter. Kan det være at formatteringen af enten
> kort eller harddisk er anderledes (FAT16/32)

Nexto'en får selv lov til at formatere den HDD jeg har smidt i. andet kan
den vidst ikke finde ud af. det er fat 32
det er en hitachi 80GB 7200rpm som de selv anbefaler til den jeg har smidt
i. Jeg startede med en 20GB "gratis" men så tabte jeg skidtet. så blev den
nye købt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-02-06 21:19

Jacob wrote:

> [...]

> i. Jeg startede med en 20GB "gratis" men så tabte jeg skidtet. så blev den

Jeg har købt en 7.200rpm disk til den bærbare, og det har givet den nyt
liv. Den "gamle" er så endt i NexTO'en. Så jeg må leve med tilstanden.

Det er en god side, du henviser til m.h.t. hastigheder.

Bo //

Fra : Per

Dato : 03-02-06 21:32

> [...]
>
> Designmæssigt er den ikke nogen oplevelse, men som tekniker lever jeg med
> det. Det gode er at den kan lades op i bilen

LoL, har du hørt om USB2? Din gamle bærebare PC har jo åbenbart kun USB 1.1
port, som kun kan overvøre med omkring 11Mbit/s. USB2 klarer knap 500Mbit/s.

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 21:42

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> LoL, har du hørt om USB2? Din gamle bærebare PC har jo åbenbart kun USB
> 1.1 port, som kun kan overvøre med omkring 11Mbit/s. USB2 klarer knap
> 500Mbit/s.

Nexto er stadig hurtigere end usb2 mest fordi at kortlæserne ikke kan følge
med. og nej det er en usb2 kortlæser.

jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 22:16

Per wrote:

> LoL, har du hørt om USB2? Din gamle bærebare PC har jo åbenbart kun USB 1.1
> port, som kun kan overvøre med omkring 11Mbit/s. USB2 klarer knap 500Mbit/s.

Gør ikke grin med mig. Det du kalder "gammel bærbar" er en en Acer
Ferrari 64 bit med masser af det ene og det andet, som jeg anskaffede i
novembers. Og ja, USB2 blev standard her i huset for flere år siden.

Men det løser ikke problemet med at PC-kort-porten rent
arkitekturmæssigt sivver "et forkert sted"

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-02-06 02:34

"Bo Bjerre"
> [...]
>
> Designmæssigt er den ikke nogen oplevelse, men som tekniker lever jeg
> med det. Det gode er at den kan lades op i bilen

Jeg havde et kraftigt kig på Nexto inden jeg bestemte mig,
en stor fordel at den har firewire, som jeg stadig foretrækker
frem for usb - og så er Nexto hurtigst i klassen. Men jeg
bestemte mig alligevel for en x-drive som er knabt halvt så
hurtig, ingen firewire, men tilgengæld en glimrende skærm
til postview, læser CR2 raw filer og det temmelig kvikt.
At den også spiller mp3 og noget video er ret hyggeligt.
Havde også kig på Hans' Epson, men det er langsommere
end x-drive og koster en bondegård.
Jeg syns det er en stor fordel at kunne kassere raw filer
inden de kommer ind på computeren/laptoppen, det er
store tunge filer at ha med at gøre, så muligheden for et
kvik view er jeg blevet mere og mere glad for nu hvor
jeg skyder næsten alt i raw. Godt og vel 4mb/sek er
acceptabelt og den er enkel i brug. Den eneste ting jeg
godt kunne have brugt er at den kunne trække strøm
fra laptoppen, når jeg bruger den som scratch disk i
forbindelse med photoshop. Alt i alt et af mine bedre
køb - )-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-02-06 16:22

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Havde også kig på Hans' Epson, men det er langsommere
> end x-drive og koster en bondegård.

Jeg antager det er en Vosonic x-drive VP6230 du har
http://www.vosonic.com/index.php?php_mode=spec&php_itemid=36

Kan du sige noget om batterilevetiden ?
F.eks. hvor mange CF kort kan den tømme på en opladning ?
Eller mindre konkret: er batterilevetiden tilstrækkelig til en hel dag ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-02-06 13:33

"Mogens Hansen"

> [...]
> F.eks. hvor mange CF kort kan den tømme på en opladning ?
> Eller mindre konkret: er batterilevetiden tilstrækkelig til en hel dag ?

Jeg vil sige batteriet holder til en hel dag Har ikke oplevet at
løbe tør, men så skyder jeg heller ikke så vildt mere som jeg
gjorde lige da jeg gik over til digital, tænker inden jeg trykker på
udløseren.. Har et backup batteri, som fint kan være i den "taske"
der følger med, batteriet er meget lille, så det er en god ide at
snuppe et ekstra med.. -max-