Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
blitz/tid
Fra : peder dynesen

Dato : 03-02-06 13:51

Hej
Jeg har to hoppier, foto og elektronik.
Jeg har lavet et stykke elektronik der udløser en blitz
Elektronikken er lavet sådan den kan udløse blitzen både ved en brydekontakt
og en sluttekontakt eks. vand.
jeg har så sat kontakten over et klar glas med vand.
Stillet kameraet skarpt på vandet og i et mørkt rum.
Nu tager billedet ved at sætte kameraet til B altså åben hele tiden.
smider en golfkugle ned i vandet og sprøjter op på sluttekontakten.
Blitzen skyder af som golfkuglen lige er i vandoverfladen og vandet står ud
til alle sider.
Slukker kameraet og tænder lyset.
mit spørgsmål er nu hvor hurtig er billedet taget
jeg har engang læst at blitzen kun lyser op mellem 1/50000 og 1/100000 sek.
er der nogen der ved noget om dette???
Venlig hilsen Peder Dynesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-02-06 14:25

peder dynesen wrote:

> jeg har engang læst at blitzen kun lyser op mellem 1/50000 og 1/100000 sek.

Det er sådan ca. korrekt, i din blitzs datablad kan du læse om dens
duration...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 16:27

"peder dynesen" <pederdynesen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit spørgsmål er nu hvor hurtig er billedet taget
> jeg har engang læst at blitzen kun lyser op mellem 1/50000 og 1/100000

Mere korekt kan man sige at dit lysglimt varer mellem 1/100000 sec og
1/350sec.
Men det afhænger af hvilke blitz du har og hvor kraftig udladningen er. Du
kan søge efter tiderne på din blitz på google.

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 17:15

peder dynesen wrote:

> mit spørgsmål er nu hvor hurtig er billedet taget
> jeg har engang læst at blitzen kun lyser op mellem 1/50000 og 1/100000 sek.
> er der nogen der ved noget om dette???

Jeg ved ikke hvilken blitz du har brugt, og hvor meget lys den har fået
lov at fyre af.

Men jeg kan give dig tallene for Nikon's SB-800, som jeg selv har. Hvis
man sætter den på 'M' (manuel) kan man selv bestemme hvor stor del af
ladningen, man vil fyre af. Og det sker ved a styre hvor langt glimtet
er. Tallene er ca værdier:

1/1050 sec. 1/1 (full) output
1/1100 sec. 1/2 output
1/2700 sec. 1/4 output
1/5900 sec. 1/8 output
1/10900 sec. 1/16 output
1/17800 sec. 1/32 output
1/32300 sec. 1/64 output
1/41600 sec. 1/128 output

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-02-06 17:54

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> man sætter den på 'M' (manuel) kan man selv bestemme hvor stor del af
> ladningen, man vil fyre af. Og det sker ved a styre hvor langt glimtet

Det er fuldstændigt korrekt, at når det drejer sig om små batteridrevne
blitz, så styres lysmængden med varighedden af blitz-glimtet.

Men når det drejer sig om store flashanlæg, så styres lysmængden med den
den mængde strøm der oplades i elektrolytkondensatorerne, og i den
efterfølgende udladning, der har den mængde strøm der skal igennem
flashrøret naturligvis indflydelselse på, hvor længe flashglimtet varer.

Jeg har et flashanlæg med en 6000 watt/sec. generator, når den er fuldt
opladet og flashglimetet køres ud over en enkelt fakkel, så varer det en
1/300 sec. men det er også en så kraftig uddladning, at det gir' et højt
smæld.

I 50'erne lavede man højvolt-flashanlæg, de havde nogle specielle
flashrør, der var snoede som en spiral, deres gnistgab var op til en halv
meter, og selv om de var meget kraftige, så havde de ultra korte
uddladningstider helt ned til en 1/20.000 sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 21:23

> [...]
> meter, og selv om de var meget kraftige, så havde de ultra korte
> uddladningstider helt ned til en 1/20.000 sec.

Her må jeg korigere dig.
for man kan styre strømmen/spændingen rørene bliver påtrykt Men man styrer
også tidsperioden. Det gør man for at holde styr på lysets tempratur. Jo
mere strøm man hælder igennem et rør jo koldere bliver lyset.
En lille fed biting ved store strømme er at selv kablet hen til blitzen slår
et smel og man kan mærke den bevæge sig hvis man holder på den.

Jacob

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 18:42

Bo Bjerre wrote:
> 1/1050 sec. 1/1 (full) output
> 1/1100 sec. 1/2 output
> 1/2700 sec. 1/4 output
> 1/5900 sec. 1/8 output
> 1/10900 sec. 1/16 output
> 1/17800 sec. 1/32 output
> 1/32300 sec. 1/64 output
> 1/41600 sec. 1/128 output

Det er så de officielle tider, men hvad de nøjagtiv dækker er ikke skrevet.
Grunden til at jeg siger sådan er at jeg på et tidspunkt fald over en
webside, hvor nogle havde målt lysstyrken fra en flash. Den lystyrke er
ikke konstant.

Når den tændes hår den hurtigt op på fuld lysstyrke og derefter falder
lysstyrken, indtil alt strømmen er brugt.

Hvis man skød flere små glimt lige efter hinanden, så ændrede tiden hvor
flashen var tændt sig. Fordi den ikke var ladet fuldt op, var den nød
til at have tændt lyset lidt længere.

Her er websiden, det er for en Canon flash, men jeg vil tro at Nikons er
noget i samme stil:
http://eosdoc.com/manuals/notes/discharge/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 19:26

HKJ wrote:

> [...]
> ikke konstant.

> Her er websiden, det er for en Canon flash, men jeg vil tro at Nikons er

En god og for en tekniker let fattelig side. Men det kommer ikke bag på
mig, at lyset varierer over tid.

Dels på grund af kondensatoren afladning, og dels fordi plasmaet i røret
ændrer temperatur. Det er også velkendt at farven på et meget kort glimt
er mere blå, end på et langt glimt.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 21:26

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>> 1/1100 sec. 1/2 output
>>> 1/2700 sec. 1/4 output
>>> 1/5900 sec. 1/8 output
>>> 1/10900 sec. 1/16 output
>>> 1/17800 sec. 1/32 output
>>> 1/32300 sec. 1/64 output

> [...]
>
> Dels på grund af kondensatoren afladning, og dels fordi plasmaet i røret
> ændrer temperatur. Det er også velkendt at farven på et meget kort glimt

Jeg har erfaring for at de blitz anlæg jeg arbejder med er næsten 3 ms om at
nå op på fuld lys styrke. men så skyder man også 6KJ af på 5ms. på de sidste
2ms afgives 85% af energien.

Jacob

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 21:40

Jacob wrote:
> Jeg har erfaring for at de blitz anlæg jeg arbejder med er næsten 3 ms om at
> nå op på fuld lys styrke. men så skyder man også 6KJ af på 5ms. på de sidste
> 2ms afgives 85% af energien.

Gad vide om man har en stor spole i serie med røret for at sikre en
langsom start?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 22:11

HKJ wrote:

> Gad vide om man har en stor spole i serie med røret for at sikre en
> langsom start?

Ja, man har altid kondensatorens egen induktans og dens ESR (equivalent
serial resistance), der hjælper til at det "går godt"

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 03-02-06 22:23

> Ja, man har altid kondensatorens egen induktans og dens ESR (equivalent
> serial resistance), der hjælper til at det "går godt"
>
> Bo //
esr på de kondensatore vi bruger er i størrelsen 4-6milliohm. Og nej det er
spændingen der vokser langsomt op i røret. xenon har en negativ impedans og
afhænigt af hvordan du trigger den er den sløv til at starte op. vi kører
med en standby spænding på mellem 100V og 200V. det gør vi for at rørene
ikke eksploderer når man skyder. og for at vi kan styre den energi der
bliver udladet meget nøjagtigt.

jacob

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 22:32

Jacob wrote:
> [...]
> med en standby spænding på mellem 100V og 200V. det gør vi for at rørene
> ikke eksploderer når man skyder. og for at vi kan styre den energi der

Jeg er nysgerrig, kan du forklare lidt mere om hvordan sådan en
udladning foregår?

Min forestilling om det går på at røret har fuld kondensator spænding og
du så trigger med en puls på en special trigger elektrode, men det
passer åbenbart ikke på de større rør.

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 22:26

Bo Bjerre wrote:

> Ja, man har altid kondensatorens egen induktans og dens ESR (equivalent
> serial resistance), der hjælper til at det "går godt"

Hvis den skal sløve røret så meget ned, skal det være en meget speciel
kondensator.
Det var derfor jeg undrede mig over om der blev brugt en extern spole.

PS: Jeg behøver ikke et grundlæggende elektronik kursus.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-06 17:40

> [...]
> mit spørgsmål er nu hvor hurtig er billedet taget
> jeg har engang læst at blitzen kun lyser op mellem 1/50000 og 1/100000

I manualen til min Sigma 500 står der at udladningen varer 1/700 sek ved
fuld udladning!
Der står vist ikke noget om hvor lang tid det varer ved mindre udladning...

Har du testet om det virker? - Det lyder lidt eksotisk at vandsprøjtet
skulle være nok til at slutte din kontakt, især hvis kontakten skal stå
udenfor billedet! - Selvfølgelig hvis den sidder lige bag hvor golfbolden
rammer, så man ikke kan se den for bolden, så kan det jo nok virke...

Brian