Og nu til noget helt andet
Fra : Konrad

Dato : 03-02-06 09:08

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-02-06 11:21

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
news:43e30f5d$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> Lidt skønsang, popmusik og mavedans - fine links fundet hos en muslimsk
> kammerat hvis computer jeg fiksede. Hvis man ikke kan se noget, er links
> til
> højre altid gode genveje
>
> http://www.khalerize.com/
> http://www.nadiamusic.com/
> http://nadiamusic.com/sorani/
> http://www.iranmania.com/fun/music/mahasti/default.asp
> http://www.iranmania.com/fun/music/default.asp
> http://6mbc.com/
> http://www.dalil-iraq.8m.com/index.htm
> http://www.7lm.com/
> http://www.alndawi.com/shrqi.htm

Tak for dem, jeg nyder lige musik og mavedans lige nu.

Utrolig der kan eksistere to så forskellige kulturer i ét land, præsternes
og næsten alle de andres. Måtte der findes et helvede som disse mørkemænd
kunne lande i.

Fra : Konrad

Dato : 03-02-06 12:07

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Tak for dem, jeg nyder lige musik og mavedans lige nu.

Yes. Og når jeg besøger Goran forbløffes jeg altid over det misforhold der
er imellem det der siges omkring sex/frimodighed i mellemøstlige lande, og
det der rent faktisk gøres. Et eller andet sted er mainstreampop i
mellemøsten faktisk mere vovet end den vestlige. Erindrer i øvrigt
"smagsdommerne" på DR2, hvor nogle indvandrere skulle ytre sig om
kulturkanonerne. De havde f.eks fået til opgave at læse og bedømme "Ved
Vejen"...som én af dem sagde : Jeg læste og læste i 5 timer, og der skete
ingenting, og derfor blev det kedeligt tilsidst! (frit efter hukommelsen).
Han ventede åbenbart per natur på et detaljeret beskrevet fuldbyrdet
kærlighedsforhold formuleret i metaforiske vendinger.

> Utrolig der kan eksistere to så forskellige kulturer i ét land, præsternes
> og næsten alle de andres. Måtte der findes et helvede som disse mørkemænd
> kunne lande i.

Iran er nok det mest vestligtsindede land i Mellemøsten. Det har jeg jo
prøvet at forklare mange gange. Der er altså ikke den store køft, fraset
nogle indlysende kulturelle forskelle - men forskellene er imho ikke større,
altså hvis vi ser på Iran vs Danmark, end f.eks Danmark vs Indien. Og ja -
hvis Gud stadig havde levet ville han kunne tage sin kæmpehånd og fjerne
disse despoter én gang for alle. Desværre er det lige så naturligt i
Mellemøsten at en despot regerer, som det er naturligt for os at DR sender
spisning med majestæten live, og iøvrigt i begejstrerede vendinger
fortæller hvad det er de putter i munden.

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-02-06 17:36

> [...]
> Han ventede åbenbart per natur på et detaljeret beskrevet fuldbyrdet
> kærlighedsforhold formuleret i metaforiske vendinger.

Men der er dog mange helt uskadelige bøger som selv gymnasieelever nægter at
læse, - Rifbjerg fx. Der er større forskel mellem "frisindede" og de andre
end der er i DK nu. Det ligner nok tiden med Indre Mission vs
Grundtvigianerne og de "frisindede" af andre typer.

> [...]
> spisning med majestæten live, og iøvrigt i begejstrerede vendinger
> fortæller hvad det er de putter i munden.

Det *ville* være dejligt at få Iran med i klubben, selv om de naturligvis
også har en stor sektor med meget rabiate muslimer. Men de fleste er jo
unge, så efter ikke så længe, ville Iran kunne blive super moderne kulturelt
og teknologisk.

Nogle kommentatorer mener jo, at alle lande, som får islamiststyrer vil
reagere på samme måde som Iran, dvs folk vil helt miste troen på teokratiet
og delvis på religionen i det hele taget, - men jeg tror desværre der er
nogle væsentlige mentalitetsforskelle mellem arabere og persere, som vil
stille sig i vejen.

Det kunne være interessant at læse noget om persisk børneopdragelse, - nu
har jeg lige læst noget om traditionel arabisk ditto. Jeg ser at en
undersøgelse i Libanon for 35 år siden viste at forholdet mellem femårige
sunni-arabere, græsk-ortodokse arabere, og ortodokse armeniere var sådan, at
i alle tests var armenierne nr 1, græsk-ortodokse arabere nr 2, og sunnierne
sidst. Når man så kiggede på hvordan folk klarede sig i forretningslivet, så
var armenierne nr et, kristne arabere to og muslimske arabere tre.
Hypotesen er så, at det har noget med opdragelsen at gøre, - sunniernes børn
får tæsk, de andres får ros, for at sige det helt firkantet

Anyway, så ser vi samme mønster i stort set alle lande hvor der er
muslimer, - bortset fra USA, hvor gruppen af muslimer er veluddannet og over
middel.

Jeg synes iøvrigt det er fascinerende at se, hvor utrolig længe
kulturmønstre kan blive hængende, - iranerne er jo helt anderledes end
araberne, selv om begge grupper er muslimer.