MySQL og SME
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 20:30

Jeg fået gang i min Sql server på SME server men har lidt problemer også
der.

Oprettet bruger og installeret PHPMyAdmin og jeg kan få forbindelse samt
oprette databaser, tabeller osv.

Lige så snart jeg forsøget at få forbindelse via php så sker der ikke noget.

Jeg bruger følgende php som skulle test forbindelse men får "Unable to
connect"

<?
//Forbind til database eller stop med en fejl
$dbconnect = mysql_connect('192.168.9.1','****','**********')
or die("Unable to connect to DB.");

$sql = "SELECT count(*) FROM table";

//Send forespørgsel "$sql" til databasen
$result = mysql_db_query("min_database001",$sql,$dbconnect);

//Hent en første "row" fra resultat
$row = mysql_fetch_array($result);

//Skriv resultatet til browseren
echo "Der var $row[0] rækker i tabellen";
?>

Nogen som har en ide ?

Mvh. Allan

XFUT er sat til php gruppen.

Fra : Leif Neland

Dato : 02-02-06 20:34

Allan Møller wrote:
> [...]
> connect"
>
> <?
> //Forbind til database eller stop med en fejl

Idet phpMyAdmin er skrevet i php, så er der jo adgang fra php til Mysql.
Du må have skrevet forkert login/password til Mysql.
Hvad siger mysql's log?

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 20:43

> Idet phpMyAdmin er skrevet i php, så er der jo adgang fra php til Mysql.
> Du må have skrevet forkert login/password til Mysql.
> Hvad siger mysql's log?

Ja det glemte jeg lige.
Ved ikke om du kender SME Server men der kan jeg kigge mysqld.log og der
står bare "ready for connections" så den er vel god nok.
Der har ikke været nogle forsøg på at connecte.

Min webserver står hjemme på fast ip og jeg får ikke forbindelse
uanset om jeg bruger lokal ip eller eksterne ip.

login og pass er tjekket adskillige gange.
Hvis man forsøger at forbinde over ip'en med forkert login og pass
ville det vel også fremgå af loggen ?

Mvh. Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-02-06 21:57

On Thu, 02 Feb 2006 20:34:04 +0100, Leif Neland wrote:

> [...]
Prøv at udskifte 192.168.9.1 med localhost. Der er formentligt lukket for
adgang ud til nettet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 22:34

> Prøv at udskifte 192.168.9.1 med localhost. Der er formentligt lukket for
> adgang ud til nettet.

Jeg har prøvet med localhost, intern ip og ekstern ip.

Der kommer overhovedet ikke noget i loggen.
Findes der en metode til teste ?

Mvh. Allan

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 02-02-06 23:23

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> connect"
>
> <?
> //Forbind til database eller stop med en fejl

Hvad hvis du bruger 'localhost' istedet for IP'en ?

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 18:14

> Hvad hvis du bruger 'localhost' istedet for IP'en ?

Virker ikke. Noget som har erfaring med SME som kan genkende problemet ?
Som en skrev så virker phpadmin så den er vel oppe og køre ikk ?`

Mvh. Allan

Fra : Jesper Holck

Dato : 03-02-06 22:18

Allan Møller wrote:
> Jeg fået gang i min Sql server på SME server men har lidt problemer også
> der.
>
> Oprettet bruger og installeret PHPMyAdmin og jeg kan få forbindelse samt
> oprette databaser, tabeller osv.

Hvad mener du med "få forbindelse"?

> [...]
>
> Jeg bruger følgende php som skulle test forbindelse men får "Unable to

Måske er der et problem med password?
http://www.familybrown.org/howtos/mysql-password-howto.html

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 22:21

> Hvad mener du med "få forbindelse"?

At jeg kan bruge PHPMyAdmin.

> Måske er der et problem med password?
> http://www.familybrown.org/howtos/mysql-password-howto.html

Det burde være rigtigt men der ville vel komme en fejl i loggen hvis man
forsøger
med det forkert password.

Mvh. ALlan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-06 07:46

On Thu, 2 Feb 2006 20:29:56 +0100, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
wrote:

> [...]
>connect"
>
><?
> //Forbind til database eller stop med en fejl

Hvis nu du skriver 'or die(mysql_error());' i stedet for bare i stedet
for bare 'or die("Unable to connect to DB");' så får du den fejl som
mysql kommer med. Det vil være en del mere brugbart.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 09-02-06 00:33

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Hvis nu du skriver 'or die(mysql_error());' i stedet for bare i stedet
> for bare 'or die("Unable to connect to DB");' så får du den fejl som
> mysql kommer med. Det vil være en del mere brugbart.

plejer man ikke at connecte til 'localhost' databasen?
--
Jeg har talt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-06 21:05

On Thu, 9 Feb 2006 00:32:53 +0100, macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek)
wrote:

>plejer man ikke at connecte til 'localhost' databasen?

'localhost' er ikke databasen - det er den maskine hvorpå
database-serveren kører. Kører den på samme maskine som webserveren,
hvilket vist er ret almindeligt, så bruger man 'localhost'.

Der kan være mange ting der går galt når du forsøger at forbinde til en
database, men når man ved fejl kun udskriver 'Unable to connect to DB'
så får man ikke at vide _hvad_ der er gået galt.

mysql_error() giver en - sandsynligvis - fin og brugbar fejlbesked.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm