Osso buco og kogalskab
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 11:24

Hej

Jeg påtænkte at lave osso buco her i weekenden, men kom så til at tænke på
at man for nogen tid siden advarede mod at bruge kød med marv, da der var
fare for kogalskab - eller husker jeg forkert. Anyway, er det stadig
gældende, eller er det ok igen?

På forhånd tak

Jensen

Fra : Lars

Dato : 02-02-06 12:35

jensen skrev:
> [...]
> at man for nogen tid siden advarede mod at bruge kød med marv, da der var
> fare for kogalskab - eller husker jeg forkert. Anyway, er det stadig

Det er ikke gældende længere - og hvis det var kunne du heller ikke
finde osso buco i køledisken (men man kan jo aldrig vide sig 100 %
sikker, selv om der sikkert er flere der dør af at få kartofler galt i
halsen end af kogalskab....)

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 02-02-06 17:43

Forbuddet mod at sælge kød som T bone steak er stadig gældende. Det er alstå
rygmarven hvor "kogalskaben" har sit udspring.
Kød til Osse buco er fra skanken og dermed udenfor fare.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 17:12

Tak til jer begge for svaret - jeg køber trygt ind til osso buco

Fra : Henrik

Dato : 08-02-06 15:55

apropos ... hvor længe kan den mon fortsat være gældende?
Sygdommen var ikke vel arvelig i flere led (eller var den?)... og de dyr der
bar/bærer den, har vel forlængst enten fået det konstateret eller er blevet
slagtet ?

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-02-06 09:28

I øvrigt fandt jeg lige denne artikel om emnet, da jeg ikke mente, at
det var bevist, at Variant Creutzfeldt-Jakob skyldes kogalskab - man har
blot en formodning.

<http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kogalskab.htm>

Der står desuden at 2/3 af alle danskere har en genetisk sammensætning,
som gør dem imune over får smitte. Så man kan vel bare lade sig genteste
og så spise t-bones i lange baner, hvis man er imun.

Mvh Christian

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-08-06 14:45

jensen skrev:
> [...]
> at man for nogen tid siden advarede mod at bruge kød med marv, da der var
> fare for kogalskab - eller husker jeg forkert. Anyway, er det stadig

Den marv som er i ryggen er ikke en knoglemarv. Det er nervevæv og det
er dette der skal undgåes. Knoglemarv kan man spise, og det gør sig godt
i saucer.

Osso Bucco ... Uuuhm

Jesper

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 10-08-06 17:13

Spis du bare din Osse buco uden at spekulere på kogalskab.
Det er kun rygmarven og dens led, der kan indeholde virus.
Skanken er helt ok.

Husk en god cremulata hører til.

Henrik

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 10-08-06 19:31

"Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk> wrote

> Spis du bare din Osse buco uden at spekulere på kogalskab.
> Det er kun rygmarven og dens led, der kan indeholde virus.
> Skanken er helt ok.

Ikke for at være krakilsk, men såkaldt ko-galskab har INTET at gøre med
virus. Der er tale om en proteinrelateret sygdom. Hvis du vil vide mere, har
wiki en fornuftig side om fænomenet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bovine_spongiform_encephalopathy

Hilsen
Søren B

Fra : -V-

Dato : 22-08-06 10:52

Du er hvad du spiser. skrev:
> Husk en god cremulata hører til.

Fy for den da. Nu vil du til at anbefale alger?

Mon ikke hellere man skulle prøve en gremolata?

-V-

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 22-08-06 11:27

"-V-" <valdemarj@gmail.com> wrote in message
>Fy for den da. Nu vil du til at anbefale alger?
>Mon ikke hellere man skulle prøve en gremolata?

rotfl!

Terminologi quiz - hvem vil være en millionbøf: hvad er en
foccacia
rukula
cappatio
capputino
spagethi
biskoti
....jeg skal en tur ned i kantinen og se hvad de skriver i dag

Sandra

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-08-06 13:52

Mrs Krabappel wrote:

> capputino

Eller den rigtig sjove, for os der taler italiensk:

Capuchino!

Man ser faktisk temmelig ofte den ch/c(cc)-forvirring.

På romersk hedder det i øvrigt cappuccio.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-08-06 16:27

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Eller den rigtig sjove, for os der taler italiensk:
> Capuchino!
> Man ser faktisk temmelig ofte den ch/c(cc)-forvirring.
> På romersk hedder det i øvrigt cappuccio.

Ja! og det vi i Norditalien kalder "croissant" kalder de "cornetto"

Sandra
.....hvad med "rissoto"; for at ikke glemme Claus Meyers CDROM "grana
pardone" (jeg ville kræve pengene tilbage!)

Fra : Max

Dato : 22-08-06 13:59

Hej Sandra

> ...jeg skal en tur ned i kantinen og se hvad de skriver i dag

Hvad med at bekymre sig om det vigtige, hvordan smager det :)

Mvh Max