bøf af tun og marlin
Fra : ALKolsen

Dato : 02-02-06 11:06

Hej,

endnu et fiske spørgsmål (min mand køber mange frosne fiske-ting).

I fryseren har vi også bøffer af tun og marlin, men jeg er lidt
betænkelig ved at skulle tilberede dem.

Jeg har tidligere forsøgt mig med tun bøffer, men jeg synes ikke de
blev særligt gode.

Hvor lang tid og hvor varmt skal man stege dem?
Kan de med fordel tilberedes i ovn?

Man kan lave dem med stegte løg, kartofler og brun sovs . . . . men
hvad med noget karry agtigt noget, eller et andet krydderi? Forslag?

mvh
anne

Fra : Harry Lund

Dato : 02-02-06 11:22

Jeg er meget interesseret i de svar du får, for jeg har det samme problem.
Her i Kolding har vi ikke mulighed til at købe friske varer så derfor er det
frosne varer og så har man problemet : hvorlangt kan man gå i tid m.v. Og
hvilke tilberedningsmetoder skal anvendes for at skule " tiden" ???
Venligst Harry Lund

Fra : Henrik

Dato : 05-02-06 19:33

"Harry Lund" skrev i en meddelelse

> Her i Kolding har vi ikke mulighed til at købe friske varer

Njah, lidt friske varer kan nu godt skaffes
Der er nu et fiskeri udsalg nede i "Mad & Vin" i Klostergade - men jeg har
nu aldrig prøvet det.

Bilka, af alle, sælger ganske vist en del frosne fisk, men hvis du bestiller
hos pigerne i delikatessen kan de snildt skaffe al mulig frisk fisk hjem og
det endda til fornuftige penge.

Sidste løsning er så Fiskevognen (jeg er endda lige ved at tro der er 2
forskellige), den ene er set holdende udenfor Storcentret den anden holdende
ved Fakta/Liva. At jeg så personligt ikke rigtig bryder mig om at handle
disse steder, er en anden sag ...

God fiske tur
Henrik

Fra : Hjorth

Dato : 05-02-06 19:44

Frisk fisk i Kolding

Prøv Metro, der har fået en meget fin fiskeafdeling

Fra : René Hvid

Dato : 02-02-06 15:46

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du steger dem på en varm pande, max 2 min på hver side, hvis de er tynde ca.
1 cm skal de kun have 1min.
Du kan næsten spise dem til alt, jeg beuger samme tilberhør som jeg ellers
ville servere til kød.

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-02-06 22:14

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid og hvor varmt skal man stege dem?

Det er allebedst med en grillpande: Fuldt knald på, et par minutter på hver
side. De _skal_ være røde inden i.

> Kan de med fordel tilberedes i ovn?

Nej.

> Man kan lave dem med stegte løg, kartofler og brun sovs . . . . men
> hvad med noget karry agtigt noget, eller et andet krydderi? Forslag?

Fisken har en meget fin smag, der helst ikke bør overdøves. Krydr med lidt
salt, peber og evt. lidt friskpresset citronsaft - ikke andet. Jeg spiser
normalt frisk, stegte tunbøffer med salat og brød og i sæsonen med kogte,
nye kartofler.

Husk, de skal tøes op meget langsomt. Mindst et døgn i køleskab. Min
personlige holdning er, at dén slags fisk kun skal købes frisk, men det er
jo ikke altid lige let at få fat i (og så er det hundedyrt).

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Lars Holst

Dato : 02-02-06 23:08

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> said in news:1138874762.750301.110740
> [...]

> Man kan lave dem med stegte løg, kartofler og brun sovs . . . . men
> hvad med noget karry agtigt noget, eller et andet krydderi? Forslag?

Jeg vil anbefale at man serverer dem som var det sushi.
Ønsker man ikke at spise tunkødet råt, så steg dem hårdt og kort som
andre beskriver i tråden.

Man kan med fordel servere dem med ris som er kogt i vand med
risvineddike og sukker.
Risen rulles ind i ristede tangplader (kan undlades).
Stærk japansk peberrod (wasabi) og en mild flødeost som f.eks. den
smagsløse Philadelphia (man kan til nød bruge stærk dansk peberrod og
flødeost), soya 8gerne tamari), strimlede rå gulerødder, agurker,
radisser og ingefær (til at rense smagsløgene så man kan genopleve den
fine smag af tunkødet.
Ørredrogn eller lakserogn og store rejer er også godt tilbehør.

Som det kan fornemmes er de fleste ingredienser meget milde i smagen og
det er fordi Tunkødet ikke selv er markant men derimod yderst diskret og
delikat.
Soya og wasabi er markante og kraftige og derfor må man ind imellem
gnaske et stykke ingefær for at rense smagsløgene og "starte på en
frisk".

God apetit.

--
Lars Holst

Fra : Henrik

Dato : 05-02-06 19:41

Stegemetode - de andres forslag

forslag til tilbehør: the californian way

Læg den stegte bøf på en bund af friske frugter (ananas, mango, pære, æble,
appelsin m.v.) skåret i mundrette tern server en hjemmelavet salsa (jeg
foretrækker den lidt stærk) ved siden af

Velbekomme

Henrik

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-06 16:38

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> on torsdag 2. februar 2006 at 11:21 +0100
wrote:
> [...]
>frosne varer og så har man problemet : hvorlangt kan man gå i tid m.v. Og
>hvilke tilberedningsmetoder skal anvendes for at skule " tiden" ???

Kan du ikke få friske varer ved fiskehandleren i Klostergade?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311