koge æg i mikroovn
Fra : (-Peter-)

Dato : 01-02-06 15:24

hej..

tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..

anyone??

/peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-02-06 15:24

On Wed, 01 Feb 2006 15:23:37 +0100
"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> hej..
>
> tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..
>
> anyone??

nej de springer mig bekendt.

Fra : (-Peter-)

Dato : 01-02-06 15:44

Kim Schulz wrote:

> nej de springer mig bekendt.

nå okay..

andre med erfaringer??

/peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-02-06 15:49

(-Peter-) wrote:

> andre med erfaringer??

Hele æg kan ikke holde til det. Men du kan slå ægget ud i et egnet bæger
(der findes også plastbægre lavet til netop det brug) og så give det
nogle minutter (prøv dig frem mht effekt og tid. Giver en blanding
mellem kogt og pocheret æg, der ikke egner sig til pynt (blommens
placering varierer), men fint kan gøre det ud for et kogt æg til
morgenmaden el.l.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-06 17:37

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
> blanding mellem kogt og pocheret æg, der ikke egner sig til pynt
> (blommens placering varierer), men fint kan gøre det ud for et kogt

Alt er nemt når man har prøvet det før
Man skal bare vide hvor lang tid til hårdt eller blødt

Jeg hørte at en havde fået hele ovenens indre svinet til af æg, så jeg
lagde æggene i plastskål med plastlåg - og gav først for lidt tid og
var så heldig og det var perfekt

Man kan også koge vand i passende mænde og så lægge ægget i det - fx i
mikro eller elkoger.

Det er lidt mere energiøkonomisk at varme uden vand omkring, men da
min mikro er til reparation kogte jeg kartofler ved at koge 2 l vand i
hurtigkedelen og lægge plastpose med tre kartofler ned i vandet med
noget tungt ovenpå til at holde det nede, og når vandet så siden var
lunkent, var kartoflerne perfekte og ikke svampet af væde - og vandet
havde ingen smag af salt eller kartoffel så det kunne bruges til kaffe

Dengang jeg ikke havde mikro nød jeg ødselt at bruge varmekapaciteten,
fx varme en tung jerngryde på spiralkomfuret, så den var så varm som
mulig og så hælde vand i den, og det var kogt på sekunder.Med drama,
ret sjovt.

Jeg fik ideen ved at på barok-slotte fik fyrster skoldhede kanonkugler
bragt til deres rum, og den medbragte varmekapacitet varmede rummet -
de havde tjenere nok og ville især i SydEuropa ikke bygge ovn for de
få kolde vinteruger

Brug af varmekapacitet giver præcis docering af varme - fx to liter
netop kogt vand til fire æg - ikke noget med æggeur eller holde øje
med et eller andet armbånds eller computer ur.

Og når man så inden for den næste halve time er sulten,er maden tilpas
lunken. Men har man travlt, er det dumt.

Fra : Max

Dato : 01-02-06 15:54

Hej Peter

> tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..

Hvis du læser i brugsanvisningen, så står der noget der ligner
dette under ADVARSLER:
----------
Det frarådes at koge æg med skallen eller at lave hårdkogte
æg i en mikrobølgeovn, for de kan ekspodere ved det, selv
efter at de er taget ud af ovnen.
----------
Men hos isenkræmmeren kan du købe nogle plastdimser der
er beregnet til at koge æg i mikrobølgeovnen, men det er nu
nemmere med en lille gryde på komfuret.

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 02-02-06 04:00

> [...]
> Det frarådes at koge æg med skallen eller at lave hårdkogte
> æg i en mikrobølgeovn, for de kan ekspodere ved det, selv

<klip>

Men vil man se noget rigtigt sjovt, så TILRÅDES det .

Kent.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-06 15:57

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> <klip>
>
> Men vil man se noget rigtigt sjovt, så TILRÅDES det .

Jeg lagde æg i glas med låg og så det revne

Sjovt?

Havde jeg prøvet mig frem kunne jeg nok have stoppet lige før revnen i
skallen kom, og fået det blød eller hårdkogt, fx med passende skruen
op for intensitet eller ad to gange

Jeg brugte maximal opvarmning og havde håbet at se splat,men blev
skuffet

Er det ikke overtro at æggesnask slynges rundt i hele ovnen?

Sælgere og brugsanvisninger vil cover their ass, så de overdriver
fare.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 01-02-06 17:38

(-Peter-) <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev:
>hej..
>
>tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..
>
>anyone??
>
>/peter

Prøv det - det er faktisk meget morsomt at se ægget eksplodere,
men det tager en hulenste tid at rengøre bagefter.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Emil

Dato : 01-02-06 18:57

(-Peter-) wrote:

>tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..

Nu er jeg på usikker grund, for jeg har ikke prøvet dem.
Men jeg mener, at der på et tidspunkt blev solgt metalbeholdere
(på størrelse med, og form som, et stort æg).

Fidusen skulle så have været, at metalbeholderne optog varmen,
beskyttede æggene mod microbølgerne, og videregav varmen til
æggene. En slags 'Chrisp-funktion'.

Det er dog en del år siden, at jeg sidst har set dem i handlen.
Måske fordi de ikke duede?

m.v.h. Emil

Fra : Prikke

Dato : 01-02-06 19:12

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> æggene. En slags 'Chrisp-funktion'.
>
> Det er dog en del år siden, at jeg sidst har set dem i handlen.

Må man godt putte metal i en microbølgeovn, det troede jeg ikke!!??

Rikke

Fra : Padre

Dato : 01-02-06 19:27

> Må man godt putte metal i en microbølgeovn, det troede jeg ikke!!??

Det gjorde jeg heller ikke. Til gengæld har jeg for mange år siden set
æggebægre i porcelæn med en buet metallåg til at skrue på. På toppen af
låget var en ring. Ideen var, at man bandt en snor i ringen, slog et æg ud i
bægret, skruede låget på, og sænkede hele baduljen ned i kogende vand. På
den måde kunne man få et blødkogt æg uden problemerne med skaller osv. Det
kan måske være dem, der tænkes på ?

--
Padre

Fra : Max

Dato : 01-02-06 20:05

Hej Prikke

> Må man godt putte metal i en microbølgeovn, det troede jeg ikke!!??

Hvordan luner du så leverpostejen ?

Mvh Max

Fra : Prikke

Dato : 01-02-06 20:35

> Hej Prikke

> Hvordan luner du så leverpostejen ?
>
> Mvh Max

Vender den ud på en tallerken.

Mvh Rikke

Fra : Max

Dato : 01-02-06 20:51

Hej Prikke

> Vender den ud på en tallerken.

Staniolbakken er da ellers velegnet til at varme den i.

Mvh Max

Fra : Prikke

Dato : 01-02-06 21:31

> Hej Prikke

> Staniolbakken er da ellers velegnet til at varme den i.
>
> Mvh Max

Jamen det er muligt jeg tager fejl, men jeg har altid hørt og troet at det
var absolut forbudt at putte metal i en microbølgeovn.

jeg fandt forklaringen på www.fysikbasen.dk. og det er noget med at det ikke
må kommes i en tændt microbølgeovn, da det kan antændes.

Mvh Rikke

Fra : Max

Dato : 01-02-06 21:49

Hej Prikke

> Jamen det er muligt jeg tager fejl, men jeg har altid hørt og troet
> at det var absolut forbudt at putte metal i en microbølgeovn.

Noget jeg faktisk også troede, men i brugsvejledningen til min
nuværende mikrobølgeovn står der faktisk "madvare varmes op
i de aluminiumsbakker de leveres i, disse må under opvarmningen
ikke berøre ovnvægen", så man kan åbenbart godt. Man høre
jo også at man skal putte en ske i vandglasset hvis man vil varme
vand i ovnen. Der er jo også mange metaldele inde i ovnrummet
under normal drift.

Mvh Max

Fra : Prikke

Dato : 01-02-06 22:11

> [...]
> jo også at man skal putte en ske i vandglasset hvis man vil varme
> vand i ovnen. Der er jo også mange metaldele inde i ovnrummet

Der kan man bare se. Det har jeg godtnok aldrig brugt, men måske jeg skulle
læse brugsanvisningen til min egen igen.

Mvh Rikke

Fra : Ole Laursen

Dato : 02-02-06 18:31

"Prikke" <prikke@mail.dk> writes:

> jeg fandt forklaringen på www.fysikbasen.dk. og det er noget med at det ikke
> må kommes i en tændt microbølgeovn, da det kan antændes.

Så vidt jeg har forstået, opstår problemerne kun hvis der er skarpe
kanter. Det er vel også det der står på fysikbasen.dk:

http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=63

Aluminiumsfolie er meget tyndt.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 09:33

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Må man godt putte metal i en microbølgeovn, det troede jeg ikke!!??
>
> Rikke

Hej Gruppe

Blander mig lige lidt...

Put I bare metal i mokroen, så skal I se gnister af den anden verden...
Sker fx hver gang jeg putter mine tallerkner med guldkant i mikroen...

Louise

Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-06 15:51

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in message

> [...]
> verden...
> Sker fx hver gang jeg putter mine tallerkner med guldkant i

Selv en hefteklemme kan få magnetronen til at lege fyrværkeri

Men til min store varmluftsmikro var der runde tykke metalnetdimser så
man kunne lave mad i etager de var designet så nul gnister

Måske staniolbakker også er undtagelser

Måske noget metal er værre end andet?

Forhandlere og brugsanvisninger vil have egen røv dækket og er
overforsigtige og forbyder alt. Er altid utroværdige, næsten.

Fra : Edmund

Dato : 04-02-06 08:04

Bo Warming wrote:
> Men til min store varmluftsmikro var der runde tykke metalnetdimser så
> man kunne lave mad i etager de var designet så nul gnister

Jeg har en metal rist man kan vende med korte/lange ben.
Jeg knækkede de korte ben af for at få plads til en stor tallerken, så
nu slår det gnister der hvor de blev brækket af.
Så det må vel være en speciel type forcromning
--
Mvh Edmund

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-02-06 08:33

Edmund wrote:

> [...]
> nu slår det gnister der hvor de blev brækket af.
> Så det må vel være en speciel type forcromning

Næh, gnisterne kommer fra de skarpe kanter, så prøv at slibe de skarpe
kanter af.

Mvh, Uffe Ravn

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-06 17:13

On Wed, 1 Feb 2006 19:12:15 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:

>Må man godt putte metal i en microbølgeovn, det troede jeg ikke!!??

Det forstår jeg heller ikke - men ikke desto mindre er min Daewoo
beklædt med metal på væggene, den roterende plade er af metal, og jeg
bruger jævnligt en metalrist, metal"fad", der var medhørende mikro'en.
Ingen problemer. Ved ikke om det er udformingnen af risten eller om
det er pga. en særlig metallegering der ikke sker skader.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-06 18:05

Findes her:
http://www.daewoo-electronics.de/eu/products/living_micro_combi_prod.asp?idprod=337

Fra : Max

Dato : 02-02-06 20:32

Hej Karsten

Jeg har også en Daewoo kombiovn og der står der i brugsvejledningen
at færdigretter kan varmes i de alubakker de leveres i. Der står også
at hvis man laver fisk i den, ja så kan man pakke fiskens hale og
hoved ind i alufolie og dermed undgå at de svides. Der står også at
man kan putte en ske i væsker man varmer i den. Og disse ting står
også i samtlige de brugsvejledninger jeg kan finde på nettet.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 01-02-06 20:04

Hej Emil

> Nu er jeg på usikker grund, for jeg har ikke prøvet dem.

Der findes denne type på markedet

http://www.shopcyberworld.com/egg_wave.htm

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-02-06 03:50

Vi har et æggekogersæt til mikrobøleovn. Det er 2 små æggeformede
plasticbeholdere i 2 dele, med en indsats indeni. Man fylder nogle ml. vand
i til en stregangivelse, sætter ægget i, skruer platicskallen sammen, giver
det så og så længe (så vidt jeg husker ca. 1 min) og vupti - ægget er
blødkogt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : (-Peter-)

Dato : 03-02-06 10:29

(-Peter-) wrote:
> hej..
>
> tænkte lige før på hvorvidt man kan koge æg i mikroovn..
>
> anyone??
>
> /peter
hej alle sammen..

vil bare lige sige tak for kommentarerne...

nu er jeg selv lidt naturvidenskabeligt interesseret, så vil lige give
flg kommentar... der er forskel på metallerne (selvfølgelig) - mht til
reflektion (som jeg formoder er det der giver gnister), samt
varmekapacitet (et udtryk for hvor godt et stof optager varme, og holder
på den)...

hvilke metaller der kan hvad kan jeg imidlertid ikke lige umiddelbart
huske...

mvh
peter