Herboende imam afviser integration
Fra : Tveskaeg

Dato : 01-02-06 02:50

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3530022/

Offentliggjort 31. januar 2006 22:30 - opdateret 22:35 Tip en ven
Print-version

Herboende imam afviser integration
Af ORLA BORG
Den herboende imam, Mahmoud Fouad al-Barazi, siger, at Danmark
indoktrinerer børnehavebørn til dansk kultur og opfordrer muslimer til
at hindre det. Integrationsministeren er foruroliget.

JP extra
Mahmoud Fouad al-Barazi
Relaterede artikler

* Tegninger går verden rundt
* Fogh: Nu må vi stå sammen
* Mærsk måske nyt boykot-mål
* Boykot koster arbejdspladser
* Jyllands-Postens leder: Brandstiftere
* JP's bladhuse evakueret
* »Nu mangler vi bare en lov mod gentagelser«
* Køb dansk-kampagne får fodfæste
* Regering gør alt for at stoppe Muhammed-krisen
* Al-Aqsa dementerer trussel mod danskere

[Se alle]
Udtalelser til en egyptisk avis i sommer kombineret med en optræden på
den arabiske tv-station Al-Jazeera mandag bringer nu en herboende
imam, Mahmoud Fouad al-Barazi fra Det Islamiske Forbund i Danmark, i
fokus i den danske integrationsdebat.

Al-Barazi, der leder moskeen på Hejrevej i den nordvestlige del af
København, tager i en artikel fra august i den egyptiske avis Al Ahram
afstand fra integration af muslimer i Danmark.

I artiklen, som handler om islams tilstedeværelse i Vesten, hedder det
blandt andet:

»Al-Barazi nævner, at den sociale integrationspolitik, som føres i
visse lande, faktisk har til formål at frarøve de islamiske menigheder
deres religion og identitet... ydermere vil enhver, der anfægter denne
politik, blive mødt med følgende ord: "Vi vil jeres børn det bedste".

Søjlerne i denne politik er at tvinge både manden og kvinden til
arbejde og uddannelse og sende børnene i vuggestuer og børnehaver for
at indoktrinere dem i samfundets sjæl, traditioner og kultur. Børnene
bliver behandlet blidt og godt og fortsætter i skoler, som ikke tager
hensyn til en disciplineret religion eller til en respekteret
moralkodeks eller til islamiske normer. Dermed er der en stor risiko
for, at en stor del af denne generation bliver assimileret hurtigere
og mere truende end den tidligere generation.«

Minister beklager
Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) er foruroliget over imamens
udtalelser:

»Jeg beklager meget, at en imam som Al-Barazi på denne måde
modarbejder indsatsen for en bedre integration til skade for hans
menighed og for de muslimske børn, der vokser op i Danmark og skal
være en del af det danske samfund. Jeg respekterer, at der er
forskellige religioner og kulturer i Danmark, men imamens udtalelser
er medvirkende til, at børn og unge bliver trukket væk fra integration
og fastholdt i et kulturmønster i et parallelsamfund, der skader
integrationen. Jeg vil meget kraftigt opfordre imamen til at ændre sin
holdning og i stedet tage aktivt del i en konstruktiv integration.«

I interviewet i Al Ahram med Al-Barazi hedder det endvidere:

Kulturcentres opgave
»Ifølge Dr. Paradis' erfaring som formand for den islamiske menighed
er midlet til at redde de kommende generationer fra denne
assimilation, at familien bør bevare den religiøse og kulturelle
identitet hos børnene, og at de islamiske kulturcentre i weekenden bør
påtage sig deres opgave som undervisere i islamisk opdragelse og
arabisk sprog for indvandrere.«

Al-Barazi ønsker endvidere, at der bliver oprettet flere muslimske
friskoler i Danmark.

Igen advarer integrationsminister Rikke Hvilshøj mod at skabe
parallelsamfund:

»Jeg går ind for friskoletanken, men det er meget foruroligende, hvis
tanken med skolerne skal være at lægge barrierer for integrationen.
Når man har valgt at bo i Danmark og have børn i det danske samfund,
skal man også lade dem lære det at kende,« siger ministeren.

Mahmoud Fouad Al-Barazi er en af de imamer, der var inviteret til et
dialogmøde med statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) på Marienborg i
september i fjor. Her opfordrede han ministeren til at sørge for, at
den danske presse ikke skrev kritiske artikler om muslimer.

Al-Barazi har været aktiv i debatten om Muhammed-tegningerne i
Jyllands-Posten. Mandag blev han interviewet til den arabiske
tv-station Al-Jazeera.

Her fortalte han, at der i Danmark var planer om at brænde Koranen af
på Rådhuspladsen på lørdag, og han fremstillede oplysningerne, som var
der en større gruppe bag planerne. Men oplysningerne kom fra en
sms-kæde, der cirkulerer i højreorienterede kredse.

Al-Barazis moské på Hejrevej bliver typisk besøgt af 400-500 muslimer
ved fredagsbønnen. Den er finansieret af midler fra Saudi-Arabien.

Det var ikke muligt i går at få en kommentar fra Mahmoud Fouad
Al-Barazi.

orla.borg@jp.dk

Fra : NVJ

Dato : 01-02-06 19:46

Hva' foregår der lige oppe i flere af de dansk-muslimske imamers
hoveder for tiden.

Man skulle da mene, at de i kraft af deres tilstedeværelse i Danmark
tilgodeser både danske og muslimske interesser, kultur osv.

Det ser imidlertid ikke ud til at være tilfældet. Hvad er de dog for
en flok hyklere...

Hvad er det dog for en opfattelse af det danske samfund, Mahmoud Fouad
al-Barazi har. Vorherre bevares!

Kan man ikke lide lugten i bageriet må man jo gå ud...

/NVJ

Fra : Norma

Dato : 01-02-06 20:18

"NVJ" <nvj1975@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke lide lugten i bageriet må man jo gå ud...

Det er en talemåde, der siger mere om vores hedenske fortid, end om samfund
generelt.
I følge hedensk tradition og Odins lære, så er det ærefuldt at gå, inden man
kommer i klammeri med sin modstander,
og en stærk markering af ens synspunkter.

Tale er sølv men tavshed er guld.
Især hvis den udøves i fællesskab.

Og det ville da sikkert også imponere danskere mere,
såfremt vores muslimske landsmænd pakkede sammen og forlod landet i protest.

Men det er bare ikke således mange af verdens folkeslag tænker.
For de har ikke samme kulturelle baggrund som os.
Så for dem kan det meget vel anses for en sejr, at have sat sig ned og
tudet,
eller stillet sig op og råbt, beklaget sig.
De elsker tilsyneladende at føle sig som ofre, noget de fleste danskere
hader.

Norma

Fra : Mendoza

Dato : 01-02-06 09:02

Tveskaeg wrote:
> [...]
> Af ORLA BORG
> Den herboende imam, Mahmoud Fouad al-Barazi, siger, at Danmark
> indoktrinerer børnehavebørn til dansk kultur

Ja, hvad i alverden havde de da ellers tænkt sig? Hvis de ikke vil være en
del af dansk kultur, hvorfor er de så kommet hertil? Hvorfor hører man ikke
lignende udtalelser fra hinduer, buddhister, tibetanske munke m. m.?

Mendoza