Andet multimedie
bentjuul 3670
Indscanning - mere end 200% muligt?
Fra : Mr. Smith

Dato : 31-01-06 20:13

Min scanner kan forstørre billeder 200%, findes der scannere som kan
forstørre endnu mere?

På forhånd tak.

//smith

Fra : kg

Dato : 31-01-06 20:52

Hej smith ....

Ja det tror jeg ganske afgjort der er - jeg vil påstå de fleste
alm. scannere kan ... men hvad med kvaliteten ... ?

Prøv og få på www.edbpriser.dk under Hardware og derefter
scanner ... så vil du næsten kunne finde en scanner der kan og
til den pris du vil ofre ....

Problemet er hvilken dpi den indscanner med hvor godt et
resultat du får - det i sig selv at forstørre 200% eller mere
er næppe problemet - problemet er hvilken kvalitet og det
hænger sammen med dpi !

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Mr. Smith

Dato : 31-01-06 21:57

"kg" <kgb@lite.dk> wrote
> Ja det tror jeg ganske afgjort der er - jeg vil påstå de fleste
> alm. scannere kan ... men hvad med kvaliteten ... ?

- Mit indtryk var at det skete uden kvalitetsforringelse.

> Prøv og få på www.edbpriser.dk under Hardware og derefter
> scanner ... så vil du næsten kunne finde en scanner der kan og
> til den pris du vil ofre ....

- Jep, takkker! =)

//smith

Fra : KNL DtP

Dato : 31-01-06 21:06

"Mr. Smith" <notgonna@giveittoyou.no1> skrev i en meddelelse

> Min scanner kan forstørre billeder 200%, findes der scannere som kan
> forstørre endnu mere?

Det kommer an på hvad du mener med at forstørre...

Der skal skelnes mellem den optiske ("reelle") opløsning - og den
interpolerede ("kunstige") opløsning.

Når du indstiller scanneren til at scanne i den højeste optiske opløsning -
f.eks. 600 PPI, vil dette nok være at betragte som den størst mulige
forstørrelse, som *scanneren* kan klare. Sætter du opløsningen til f.eks.
4.800 PPI vil jeg gætte på, at der scannes i 600 PPI og derefter kunstigt
forstørres igennem softwaren, så du ender med en kæmpe fil. Interpolering,
upsampling eller kunstig forstørrelse kan du også bare lave i Photoshop. Den
er måske endda bedre til jobbet end scannersoftwaren.

I nogle typer software kan man også indstille en %-værdi - det er nok denne du
tænker på i forbindelse med dit spørgsmål. Afhængigt af hvordan softwaren
virker, kan en indstilling på f.eks. 300 PPI og 150% resultere i en effektiv
opløsning på 450 PPI.

Spørgsmålet er så, hvad der så sker, hvis du sætter opløsningen til 4.800 PPI,
men procenten i f.eks. 10%. Den burde jo scanne effektivt i 480 PPI.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mr. Smith

Dato : 31-01-06 21:55

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote
> [...]
> tænker på i forbindelse med dit spørgsmål. Afhængigt af hvordan softwaren
> virker, kan en indstilling på f.eks. 300 PPI og 150% resultere i en

- Det er netop %-værdien jeg hentyder til, i mit scannerprogram (Canon) står
det som "skalering". Den maksimale skalering er 200% og mit indtryk var at
denne skalering skete uden kvalitetsforringelse, da det sker under
scanningen.

Tak for dit svar!

//smith