/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Indesign CS2 - highlight af bogstaverne "f~
Fra : Karsten Jensen


Dato : 31-01-06 15:04

På mystisk vis highlighter InDesign CS2 altid bogstaver "fl" i
tekst-bokse på skærmen. Mener det er en eller anden indstilling - men
jeg kan ikke huske hvad og hvor, nogen der kan hjælpe?

Vil gerne have det slået fra - og fundet ud af hvad det betyder

 
 
Thomas G. Madsen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-01-06 15:24

Karsten Jensen skrev:

> På mystisk vis highlighter InDesign CS2 altid bogstaver "fl" i
> tekst-bokse på skærmen. Mener det er en eller anden indstilling
> - men jeg kan ikke huske hvad og hvor, nogen der kan hjælpe?

Ctrl/Æble + K > Tekstombrydning (Composition) og fjern fluebenet
i 'Erstattede glyffer' ('Substituted Glyphs').
Det flueben, er om standard koblet fra, så det må du selv have
sat på et tidspunkt.

> Vil gerne have det slået fra - og fundet ud af hvad det betyder

Hvis den valgte skrift indeholder muligheden, så vil InDesign som
standard erstatte visse bogstavspar som f.eks. 'fl' eller 'fi' med
en glyf, hvor de to bogstaver er smeltet sammen til et enkelt tegn
(kaldes også en ligatur). Hvis du har bedt InDesign om at fremhæve
erstattede glyffer, så vil du få ligaturene fremhævet.

Hvis du er træt af, at InDesign laver ligaturer, så kan du slå det
fra i sidemenuen til tegnpaletten, eller ved at klikke på den lille
pil til højre i indstillingsbjælken foroven, når tekstværktøjet er
valgt.

--
Hilsen
Madsen

Karsten Jensen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 31-01-06 15:42

On Tue, 31 Jan 2006 15:23:40 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det flueben, er om standard koblet fra, så det må du selv have
>sat på et tidspunkt.

Ja, synes også jeg husker det - men kunne ikke komme i tanke om hvad
det var.

>> Vil gerne have det slået fra - og fundet ud af hvad det betyder

Ok - det fandt jeg så ud af med CTRL+K | composition.

>Hvis den valgte skrift indeholder muligheden, så vil InDesign som
>standard erstatte visse bogstavspar som f.eks. 'fl' eller 'fi' med
>en glyf, hvor de to bogstaver er smeltet sammen til et enkelt tegn
>(kaldes også en ligatur). Hvis du har bedt InDesign om at fremhæve
>erstattede glyffer, så vil du få ligaturene fremhævet.

Øhm, jeg forstår det ikke. Hvad er det så der sker når "fl" er
highlightet - kan jeg noget andet med teksten? Eller siger du blot at
de to bogstaver "fl" er skiftet ud med ét tegn som er "fl"?

Thomas G. Madsen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-01-06 16:08

Karsten Jensen skrev:

> Hvad er det så der sker når "fl" er highlightet - kan jeg noget
> andet med teksten?

Næ. Det er blot en markering.

> Eller siger du blot at de to bogstaver "fl" er skiftet ud med ét
> tegn som er "fl"?

Ja. InDesign har foretaget en glyf-erstatning (et almimdeligt bogstav,
er også en glyf) og det advarer den om, fordi du har bedt den om at
advare inde i præferencerne.

--
Hilsen
Madsen

Karsten Jensen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 31-01-06 16:54

On Tue, 31 Jan 2006 16:08:06 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja. InDesign har foretaget en glyf-erstatning (et almimdeligt bogstav,
>er også en glyf) og det advarer den om, fordi du har bedt den om at
>advare inde i præferencerne.

Hvori ligger fordelen ved det?

per christoffersen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 31-01-06 17:12


"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:a02vt11tkng6vvf2oh2j520mth54gv24ut@4ax.com...
> On Tue, 31 Jan 2006 16:08:06 +0100, "Thomas G. Madsen"
> <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
>>Ja. InDesign har foretaget en glyf-erstatning (et almimdeligt bogstav,
>>er også en glyf) og det advarer den om, fordi du har bedt den om at
>>advare inde i præferencerne.
>
> Hvori ligger fordelen ved det?

Man for en mere gennemdesignet løsning af problemet med sammenstødet mellem
de to bogstaver. Det er simpelthen skriftdesigneren, der har taget højde for
problematikken, og løst det efter bedste evne.

Det kan så give nogle andre problemer, feks. har jeg oplevet at ligaturerne
ikke bliver embeddet i PDF-udkørsler, og så kommer der bare en lille firkant
i stedet. Så ryger en væsentlig del af æstetikken...

/Per



Thomas G. Madsen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-01-06 16:37

Thomas G. Madsen skrev:

> (et almimdeligt bogstav, er også en glyf)

Jeg skal da vist snart på slavekursus.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-01-06 17:19

Karsten Jensen skrev:

>> Ja. InDesign har foretaget en glyf-erstatning (et almimdeligt
>> bogstav, er også en glyf) og det advarer den om, fordi du har
>> bedt den om at advare inde i præferencerne.

> Hvori ligger fordelen ved det?

At den advarer eller fordelen ved ligaturer?

--
Hilsen
Madsen

Karsten Jensen (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 02-02-06 16:58

On Tue, 31 Jan 2006 17:19:20 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>At den advarer eller fordelen ved ligaturer?

Takker for info.....

Kunne bedre have brugt en "advarsel" om hvornår man kan diverse andre
ting med skrifttyperne som de nyere typer giver mulighed for.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408846
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste