Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
I tilfælde af rentestigninger...
Fra : Sammy

Dato : 31-01-06 08:14

Hvad er det for nogle renter, alle taler om vil stige i løbet af året - og
især til marts åbenbart? Er det både lange og korte, og vil det påvirke både
flexlån, obl.lån og rentemaks.lån, når vi taler omlægning af huslån?
Jeg kan idag omlægge mit flexlån (på knap 2 mio) til et rentemaks, for kun
100 kr. mere om md., og bare et kurstab på ca. 25000. Bør jeg gøre det?
Hvordan vil det regnestykke ændre sig, hvis jeg venter?
(hvis vi forudsætter at renterne stiger som forudsagt selvfølgelig),,
sam.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-01-06 10:29

Den 31-01-06 08.14 skrev Sammy følgende:

> Hvordan vil det regnestykke ændre sig, hvis jeg venter?
> (hvis vi forudsætter at renterne stiger som forudsagt selvfølgelig),,
> sam.

Det afhænger jo en hel del af, hvor meget renterne i givet fald stiger,
og hvor dit renteloft er. Umiddelbart har jeg svært ved at tro, at det
kan betale sig på kort sigt (en stigning i marts og evt. resten af
året), da stigningen i dette tidsrum nok ikke vil overstige dit
renteloft, og i hvert fald ikke dække din udgift i forbindelse med
omlægningen.

Ovenstående betyder ikke, at jeg tror den lave rente vil fortsætte, og
at flexlån (heller ikke med renteloft) er en god ide. Personligt ville
jeg tage et fastforrentet lån, fordi jeg er overbevist om, at renten
stiger på længere sigt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Sammy

Dato : 31-01-06 12:31

Personligt ville
> jeg tage et fastforrentet lån, fordi jeg er overbevist om, at renten
> stiger på længere sigt.

Jo men lige nu kan jeg jo ikke overgå til fastforrentet, uden et kæmpe
kurstab, i størrelsesordenen 125.000 (4%), omend jeg godt kunne acceptere
merydelsen pr. md.
Men så er det jo spørgsmålet, hvordan dette ser ud når vi når til
tidspunktet for refinansiering (december).
Jeg går ud fra at så vil kurstabet være minimeret...men så er det måske 5 i
stedet for 4 ? Og så var rentemaksen jo på nuværende tidspunkt lige så
billig?
Sam

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-06 22:35

In article <43df0e54$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Sammy wrote:
> [...]
> Hvordan vil det regnestykke ændre sig, hvis jeg venter?
> (hvis vi forudsætter at renterne stiger som forudsagt selvfølgelig),,

Rentemax har samme ulempe som flexlån. Nemlig at indfrielseskursen ikke
falder når renten stiger. Rentestigninger vil sandsynligvis betyde fald
i boligpriser (da folk køber bolig efter den månedlige ydelse). Og med
både flex og flexgaranti vil du så have en restgæld der kan være noget
større end boligens værdi, og dermed hænge fast i bolig og lån.

Med fastforrentet vil dine obligationer falde med ned i kurs, og du
vil kunne indfri dem til eksempelvis kurs 85. Dermed er fastforrentet
langt bere ved større rentestigninger. Flexgaranti er at betale for
en livrem, men i stedet få seler der kan sættes fast foran.