Størrelse på bildefiler?
Fra : PK

Dato : 30-01-06 22:15

Når jeg tar bilder med Nokia N70 som har 2mp kamera (1600x 1200), blir
størrelsen på bildefilene bare ca. 350 - 400kb. Hvorfor blir ikke
filene større enn dette?

Fra : Jens B

Dato : 31-01-06 12:26

"PK" <perkrist@broadpark.no> skrev i en meddelelse
Når jeg tar bilder med Nokia N70 som har 2mp kamera (1600x 1200), blir
størrelsen på bildefilene bare ca. 350 - 400kb. Hvorfor blir ikke
filene større enn dette?

Det kommer an på jpeg komprimeringen, som åbenbart er rimelig hård i
Nokiaen.

Jens

Fra : Jens B

Dato : 31-01-06 12:33

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> filene større enn dette?
>
> Det kommer an på jpeg komprimeringen, som åbenbart er rimelig hård i

Måske det også kan have noget at gøre med kameraets kvalitet. Hvis det har
en dårlig dynamic range, vil jeg tro at det bliver lettere for jpeg
algoritmen at komprimere billedet meget, da der vil være flere store
ensfarvede arealer. Og jeg kunne forestille mig at optikkens opløsning vil
kunne føre til det samme.

Jeg er dog ikke sikker på disse to ting, men vil tro det.

Jens