Klipning af katteklør
Fra : Marni

Dato : 30-01-06 20:06

Er der argumenter der taler imod man klipper kattens klør?

Vores dejlige kat, er for et års tid siden begyndt at markere sin
have, og bolig, med at kradse et pænt "her bor jeg tegn" til det
stigende antal nabo katte.
Omfanget af emner der skal markeres inkludere nu, udover de
sædvanlige træer, havelåger, terrasser og diverse møbler nu også
havedøren, hoveddøren og bryggersdøren...
Katten er ikke dum, så den har jo fundet ud af, at når der kradses
på dørene bliver disse åbnet rigtigt hurtigt. Der bliver derfor i denne
kolde tid kradset ofte, og grundigt...
Desværre synes jeg ikke specielt godt om kattens nye tiltag, og da
"GÅVÆK!" råb ikke har den store opdragende virkning overvejes
andre muligheder.
Er her nogle med samme kradseerfaringer og gode forslag til at ændre
lidt på kattens adfærd?

Venligst,
Martin.

Fra : Anette

Dato : 30-01-06 21:42

"Marni"
> Er her nogle med samme kradseerfaringer og gode forslag til at ændre
> lidt på kattens adfærd?

Hej Martin
Har din kat mulighed for at komme ind - uden jeres hjælp? Kattelem eller
lignende?
Hvis den ikke har det, har den jo reelt ikke andre muligheder for at komme
hurtigt ind, end en desperat kradsen på de døre og vinduer der plejer at
blive åbnet.
En kattelem i bryggersdøren?
Din kat er åbenbart ret glad for at sætte kløerne i alting - har den et
udvalg af kradsebrædter?
Måske kunne i lave et kradsebrædt, til udendørs brug, hvis den da ellers vil
det?
I ændrer ikke dens adfærd ved at klippe negle på den, I fratager den til
gengæld muligheden for at forsvare sig selv mod angreb fra nabokattene.

Når det er så koldt som det er nu, oplever vi at vores katte har vildt
tralvt med at komme ind. Som om at de lige pludselig opdager: "Nej NU er her
knagme for koldt, jeg må ind omgående"- og så går det ellers hjemad med 120
i timen og for de to der nægter at bruge kattelemmen, er der ikke noget med
at vente, nej kradsen på døren, og hysterisk "hjælp jeg vil iiiiinnnnd"
hyleri ved vinduerne.
Frost gør sjove ting ved katte.

Vi har aldrig fundet et stensikkert middel til at få de katte der ikke vil
bruge kattelemmen, til at lade være med at ødelægge døre og vinduer. For os
har det bedste været at sætte noget op ad dørene så de ikke kan komme til
dem. Vi har en meget smukt malet, antik havedør, som jeg er lidt øm over.
Den har vi sat et skostativ ( sådan en hyldedims af træ, til ca 100 kr i
Bilka) udenfor, så kattene kan hoppe op på hylden og karte på glasset i
vinduet - ikke i malingen på døren.

/ Anette

Fra : JR 2610

Dato : 30-01-06 22:41

Ikke klippe en udekats kløer!!!
Aldrig nogensinde! Med mindre du kun lige nøjes med den alleryderste
milimeter - og så kan jeg fortælle dig at det alligevel ikke hjælper et hak
i forhold til evnen til at kratte dybe grater ind i træværk
En udekat har brug for kløerne... især som forsvar og flugtsikkerhed... det
må du bare ikke tage fra den!
Giv i stedet katten en kattelem - og lær den at bruge den... så har den ikke
længere brug for at kradse for at få jeres opmærksomhed

Mvh Ann

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-02-06 03:12

Du må aldrig klippe kløerne på en kat der kommer udenfor - den bruger
kløerne instinktivt til at flygte op i ting, stå fast og forsvare sig og den
er hjælpeløs, når den kommer i en situation, hvor den instinktivt forlader
sig på kløerne - og de så mangler.

Desværre har I lært katten, at når den er dygtig og kradser på jeres ting,
så bliver I så imponerede og glade, at I straks kommer springende og
belønner den, ligesom den har lært at det er den rigtige måde at henvende
sig til jer på, hvis den gerne vil have jeres opmærksomhed. Jeg vil tro at
problemet kan løses med en kattelem, samt et kradsebræt centralt placeret
der hvor I er meget og en godbid+ros hver eneste gang den kradser det
rigtige sted.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Hvis I ikke har mulighed for en kattelem - eller bare synes, at det er
sjovt at lære katten pudsige ting - kan I lære katten at trykke på knappen
på en trådløs dørklokke, hver gang den vil ind. Det kræver en dørklokke med
en ret stor knap, der ikke kræver ret hårdt tryk og at katten ikke er for
gammel eller for dum og at I gider bruge tiden på at lære den det.

Fra : Marni

Dato : 05-02-06 00:35

Tak for alle brugbare svar.

Martin.