Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fjerne den blå farve når jeg tager billede~
Fra : Steen

Dato : 30-01-06 19:14

Hej,

jeg mener jeg har læst et sted at man kan købe et blå filter, som skulle
snyde kameraet så den ikke kan se så meget af den blå farve.

Er det korrekt forstået, eller er det noget andet jeg skal gøre?

eller er jeg helt forkert på den?

Jeg har taget nogle koncert billeder, som jeg synes er blevet forkerte. Vil
det fjerne alt blåt så billederne ser forkerte ud igen?

Håber nogen kan hjælpe mig.

Hilsen

Steen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-06 19:57

Steen wrote:
> [...]
>
> Jeg har taget nogle koncert billeder, som jeg synes er blevet forkerte. Vil
> det fjerne alt blåt så billederne ser forkerte ud igen?

Sætter du et blåfilter foran optikken, bliver billederne... -BLÅ

-og forvirringen er endnu bedre, da kameraet forsøger at beregne en
hvidballance. Og er den baseret på et blåfilter, kan du ricikere at
kameraet er i stand til at korrigere filteret væk.

Jeg ved ikke hvilket kamera du bruger, men kan du optage i raw-data
format, har du mulighed for at korrigere det bagefter. Ellers må du
finde den menu i kameraet, der handler om hvidballance, og vælge en, der
passer til det lys, der er på stedet.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-01-06 20:01

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Sætter du et blåfilter foran optikken, bliver billederne... -BLÅ

Nu forudsætter du vist analog farve eller digital.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-06 20:11

Jens Bruun wrote:

> Nu forudsætter du vist analog farve eller digital.

Ja, Steen spørger om det "vil bjerne alt blåt fra billederne", derfor
gætter jeg på et farve optagelser, uanset digitalt eller analogt.

Hvis det er sort/hvid film er sagen en anden.

Bo //

Fra : Steen

Dato : 30-01-06 22:30

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> hvidballance. Og er den baseret på et blåfilter, kan du ricikere at
> kameraet er i stand til at korrigere filteret væk.

Jeg har et digatal kamera, Minolta A2, som godt kan optage i raw format.

Vil det sige at hvis jeg prøver og de lykkes at få fjernet den blå farve,
gennem hvid balancen at det vil lykkes hver gang, eller vil jeg bare være
heldig nogen gange.

Hilsen

Steen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-06 22:42

Steen wrote:
> Vil det sige at hvis jeg prøver og de lykkes at få fjernet den blå
> farve, gennem hvid balancen at det vil lykkes hver gang, eller vil
> jeg bare være heldig nogen gange.

Det vil virke ens hver gang du har nøjagtig samme belysning.

Men den vil jo nok aldrig være ens - men med raw har du den fordel, at du
kan justere hvidbalancen efter at billedet er taget - den kan du også til
dels med jpeg - men det virker bedre med raw.

Jan