Min hjemmehjælper tar ikke et nej for et n~
Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-06 14:24

Klage vedr hjemmehjælp, uddybning+udvidelse

Til socialborgmesteren, og at jeg straks går så højt op skyldes klage
nr

1. Min kommunale kontaktperson melder ikke tilbage når jeg fx
ønsker vigtig kommentar mailet videre til rette mellemchef

2. Jeg har af visitator fået tilkendt to timer ugentlig som jeg
selv kan fordele til ærinder og rengøring. De 6 forskellige fremmødte
har aldrig været her over 1½ time (i snit en time) og har afvist at
følge hvad var prioritet for mig. Fx idag ville man ikke udføre
køkkenarbejde fordi der var nogle få blomsterfluer i køkkenet, og de
ønskede at hovedrengøre køkkenet først.

Jeg har ingen interesse i hovedrengøring men i konkrete velbegrundede
rengøringsprojekter fx den udmærkede gulvvask som udførtes på 9 m2
d.d.

3. En 59 årig knægigt-patient som jeg der bliver i sin seng, kan
ikke være grund til at medbringe anstandsdame. At der møder to er OK
hvis det ikke går ud over arbejdsindsatsen, men det gør det. Der er
intet der kræver to personer fx tunge løft, og mit komputerarbejde
forstyrres af to højlydt venindesnakkende piger .

4. Jeg har hver gang ønsket nedskrivning af start og slut
tidspunkt, så jeg kan dokumentere at under halvdelen af lovet tid
gives. Kun een gang har jeg fået signatur under de to klokkeslet.

Der er intet minuttyrrani i at gøre sådant hurtigt papirnusseri til
rutine, hvilket jeg har skriftligt anbefalet til både kommune og
hjemmehjælpers direkte chef, uden svar.

5. Argumentet for ikke at gøre hvad jeg har mest brug for, har
ofte lydt at "der skal være betryggende arbejdsforhold for
hjemmehjælperen" men sådan regel må relatere til at ingen kemikalier
eller nedfalds-risiko er problem. Flere hjemmehjælpere for forsikret
mig at der er ingen slem lugt i hjemmet og at problemet blot er at
oprydning behøves EFTER DERES SMAG. Men det er mig der bor her og er
tilfreds med indretning, så at jeg skal spilde tid på diskusssioner om
hvorfor de ikke må udføre deres mange planer "til mig eget bedste" er
ret træls.

Fx er fejning og overtørring med sæbevandsklud alt hvad jeg finder
nødvendigt vedr gulv. At jeg skal lade indkøbe særlige støvsugerposer,
kost og gulvklud er eksempel på at hjælp er mere skadelig end gavnlig.
Til så små arealer er forhåndenværende gulvskrubbe, karklud etc
tilstrækkelig. Nogen bør forklare at den der hjælpes er kaptajn på
skibet, og et nej er et nej - her er hjælpepiger at sammenligne med
voldtægtsforbrydere der ikke accepterer et nej.

6. Fordi bedrageriske hjælpere og deres chefer stort set afviser
at dokumentation af tilstedeværelse sker, kan jeg ikke bevise at man
har snydt mig for det meste af den lovede tid. Jeg tror der vil opstå
tiltrængt og øget respekt for de der hjælpes, hvis der kommer
almindelig anstændig registrering af om løfter holdes, på et felt hvor
det er så let.

7. Een mellemchef har forklaret de mange løftebrud, forsinkelser,
udeblivelser, og besvær med at få aftale vedtaget (endsige overholdt)
ved at jeg/mit hjem skulle være frastødende for nogle af dem der har
været her. Men intet eksakt har nogen sat fingeren på, udover
beskidthed, som dog ifølge mange af hjælperne slet ikke nærmer sig de
overvældende lort og pis forhold som skulle være normalt mange af de
steder hvor de kommer.

Hvis min måde at tale til hjælperne - eller mellemchefer i telefonen -
ikke falder i nogens smag, så må løsningen på et sådant bagatelproblem
være at man mailer eller ringer mig og præciserer problemet, så jeg
har en chance for at gøre noget ved det. Jeg er jo ikke tankelæser -
og som sagt tyder meget på at en politisk plakat i haven er eneste
fjer der har skabt de fem høns.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-06 16:07

Forstyr ikke mine cirkler, sagde Arkimedes
Den geniale græsk-syditalienske videnskabsmand , der opdagede at ting
i vand bliver så meget lettere som vægten af det vand de fortrænger,
var opslugt af et fysik-problem da en plyndrende (romersk?) soldat
brød ind i hans hus, og regnede med ydmyg overgivelse fra alle den
erobrede bys borgere, men Arkimedes anså fin fysik for vigtig, og
glemte normal høflighed.
Han fik hugget hovedet af, for ikke at godtage den indtrængendes
"hjælp uden samtykke"
Efter at femte hjemmehjælper nu har besøgt mig og omsider gået i krig
med rengøring, som jeg troede jeg skulle være herre over, føler jeg
mig lidt som under romersk åg.
Altid praler socialborgmestre at hjælp gives på de gamles præmisser.
Sandheden er en anden.
Jeg mangler ikke som Arkimedes situationsfornemmelse. Jeg er
høfligheden selv. Jeg argumenterer for hvorfor og hvordan, men rigide
hovmodige offentligt ansatte mener at klienter er til for deres skyld
og skal makke ret. Voldtægtsforbryderens stædighed mht at overhøre et
nej, er vand ved siden af en erfaren hjemmehjælpers.
En sag for supermand - ? - for den ny socialborgmester Mikkel Warming?

Hvad er Arkimedes ellers kendt for? Blider og krigsmaskiner?
Måske romeren havde mistet mange kammerater ved at Archimedes havde
konstrueret kastemaskiner så "græsk ild" af brændende beg og tjære
kastede mod deres angribende krigsskibe - en af de mange
højteknologiske teknikker og taktikker der frelste Europa fra Islam
ved det græske søslag ved Lepanto 1471.

Når jeg besøgte min far i mere end en weekend, og hans regnestykke om
indkøbt mad blev forstyrret, sagde han først "du forstyrrer mine
cirkler" og næste dag "Gæster og fisk lugter efter 3 dage". Han var en
ærlig mand og nød at være alene.