kinakål
Fra : Mus

Dato : 30-01-06 11:14

Hej

Min mand har købt hele tre kinakål. Hmmm det må være prisen der har fået ham
til det

Normalt køber jeg aldrig kinakål.

Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

LN

Fra : Helle

Dato : 30-01-06 10:52

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til det
>
> Normalt køber jeg aldrig kinakål.
>
> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Jeg plejer at lave salat af det. Altså en blandet salat med kinakål og alle
mulige andre grøntsager. det mætter langt bedre end iceberg salat.

Helle

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-01-06 11:03

On Mon, 30 Jan 2006 10:51:53 +0100
"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote:

> Jeg plejer at lave salat af det. Altså en blandet salat med kinakål
> og alle mulige andre grøntsager. det mætter langt bedre end iceberg
> salat.

Jeg synes det smager bittert og kedeligt som salat. Til genglæd finder
jeg det godt til lige at vende i en omgang wok mad inden servering til
at give lidt sprødhed og friskhed til mikset.

Fra : Jens Soerensen

Dato : 30-01-06 11:19

Mus wrote:
> [...]
> til det
>
> Normalt køber jeg aldrig kinakål.
>
> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Aarstiderne havde i sidste nogle opskrifter på retter med kinakål. Jeg
har copy-pastet dem ind nedenfor.

------------------------------------

BRUCE LEE KÅL MED ØSTERSSAUCE OG ØSTERSHATTE
Tilbehør 4 personer – tilberedningstid 10 minutter

300 g kineserkål hugget i strimler med faste håndkantslag eller en kniv
1 bk østershatte
2 spsk østerssauce (østers gæret med salt og tilsat soja)
1 citron eller lime
2 spsk jordnøddeolie
evt lidt ristede cashew-nødder og et grønt drys

Del østershattene i 2-4 ved at rive dem fra hinanden fra toppen mod
roden. Steg svampene i varm olie i 3-4 minutter, på en pande eller i en wok.
Tilsæt kinakålen, krydr med havsalt og peber. Vend kålen rundt og tilsæt
østerssauce og lidt vand. Kog retten igennem i et par minutter og
tilsmag med citrussaft og havsalt.

Server fx til en gang frikadeller - evt. med ristede cashew-nødder og et
grønt drys. Du kan også supplere med nudler for en skøn kødløs ret.

--------------------------------------

KINAKÅL CHOP SUEY
Fra mors 80’er køkken
Tilberedning 30 min.
300 g kyllingekød i strimler eller mørt skært kalvekød
200 g kinakål
1 løg
2 spsk madolie (gerne sesamolie)
lidt tørret eller frisk chili
sød chilisauce
citronsaft
1 tsk maizena udrørt i koldt vand
salt og peber
kan tilsættes: soja, ingefær, citronskal, hvidløg, citrongræs, limeblade
- efter lyst

Steg strimler af kød i olie i en wok ved god varme. Når kødet er
gyldent, hældes det i et fad. Løg tilsættes wokken, og svitses gyldent.
Tilsæt kinakål i strimler, og rist videre ved god varme.

Tilsæt chili, chilisauce, citronsaft, salt og peber. Svinges sammen.
Tilsæt 2 dl vand eller bouillon. Kog det op, og jævn med maizena udrørt
i vand. Kog igennem, tilsæt det stegte kød og smag til.

Server ris eller nudler til - og en god mangochutney.
Så er vi i 80’erne igen - Der mangler bare lige en bønnespire.

--------------------------------------

DAMPET KINAKÅL/BROCCOLI MED VINAIGRETTE
Tilbehør 4 personer
1 kinakål eller broccoli
Vinaigrette:
2 spsk hvidvinseddike
2 spsk raps- eller anden olie
1 meget finthakket løg
2 spsk saltede kapers, skyllet
finthakkede krydderurter
salt og peber
2 hårdkogte æg

Kålet befries for mørke, trætte blade, så kun det lysegrønne og sprøde
er tilbage. Skæres i kvarte, broccoli i buketter og dampes kortvarigt
til sprødmørt, i et minimum af vand tilsat salt.
Eddike og olie piskes sammen, tilsættes finthakket løg, hakket kapers,
samt evt krydderurter og smages til med salt og peber. Dressingen
fordeles over den lune kål og hakket æg drysses over.
Nydes til fisk, farsretter eller stegt kylling. Æggene undlades evt.
eller byt vinaigretten ud med citronsmørret, som findes her på siden.´

--------------------------------------

DAMPET KINAKÅL MED GUACAMOLE
1 person
½ kinakål
1 avocado
1 lille løg, finthakket
1 fed hvidløg, presset
citronsaft
1 tsk spidskommen
havsalt eller tamari

Kålet befries for mørke, trætte blade, så kun det lysegrønne og sprøde
er tilbage. Skæres i kvarte og dampes kortvarigt til sprødmørt, i et
minimum af vand tilsat salt.
Avocado moses med en gaffel og tilsættes løg og hvidløg. Smages til
citronsaft og havsalt/tamari og friskkværnet sort peber.

--------------------------------------

NUDELSALAT
Hovedret 1 person, tilberedning 20 min.
50 g risnudler
100 g gulerod
1 løg eller forårsløg
100 g kinakål
100 g sukkerærter, blancherede
1 spsk sesamfrø
evt koriander

Dressing:
en lille knold ingefær
1 fed hvidløg
1 spsk tamari
1 spsk sojasauce (evt. teriyaki)
1 spsk citronsaft
1 spsk sesamolie

Nudlerne kommes i en skål og dækkes med kogende vand og trækker i 3-5
minutter. Vandet sigtes fra og nudlerne afkøles.
Gulerod, løg og kinakål skæres i tynde strimler med en tyndskræller
eller siden af et rivejern og sauteres kortvarigt i lidt olie.
Sukkerærterne kommes i kogende velsaltet vand i et par minutter og
afkøles i iskoldt vand.
Til dressingen rives ingefær, hvidløg presses, og alt røres sammen og
smages til. Den må gerne rive lidt.
Nudlerne vendes med grøntsager og dressing. Sesamfrø og evt koriander
drysses over.
Salaten kan tilsættes lidt kylling i strimler, eller en rest oksekød,
eller måske lidt rejer.

Fra : Max

Dato : 30-01-06 11:28

Hej

> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Ja, ud til hønsene med det, det er bitter i smagen og uegnet
som menneskeføde efter min smag :)

Mvh Max

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 30-01-06 14:44

Mus wrote:

> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Lynsteg skidtet med rigelige mængder ingefær, hvidløg og soya, så smager
det slet ikke grimt længere.
Forsøg dig endeligt ikke med at spise det råt

/anders

Fra : Kent

Dato : 03-02-06 06:53

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> skrev i
en meddelelse news:43de1823$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Lynsteg skidtet med rigelige mængder ingefær, hvidløg og soya, så smager
> det slet ikke grimt længere.
> Forsøg dig endeligt ikke med at spise det råt
>
> /anders

Der kan man se, hvor smag kan være forskellig

Vi elsker det råt i salat. Vil meget hellere have det end
fx. iceberg. Jeg kan spise det med stor nydelse uden
hverken marinade eller noget .

Kent.

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 03-02-06 09:54

Kent wrote:
> "Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> skrev
>
> Der kan man se, hvor smag kan være forskellig

Ja, er det ikke vidunderligt

/anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-06 20:21

Mus skrev:
> [...]
> til det
>
> Normalt køber jeg aldrig kinakål.
>
> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Camilla Plum sagde engang at kinakål kun egner sig til dolmer. Og det
lavede hun så.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 30-01-06 21:56

Søren Gericke sagde engang, at kinakål var kinersernes hævn over danskerne.

Henrik

Fra : Q

Dato : 30-01-06 22:55

> [...]
> Hej
>
> Min mand har købt hele tre kinakål. Hmmm det må være prisen der har fået

Hmmm... Har du ikke fortalt ham at våde papkasser er gratis og smager bedre?

> Nogen der ligger inde med nogle gode ideer med kinakål ?

Køb et par kaniner, mere kinakål og begynd at slibe slagtekniven!

/peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-02-06 14:40

On Fri, 3 Feb 2006 14:34:46 +0100
"karsten" <mail@nsfestkokken.dk> wrote:

> [...]
> at give lidt sprødhed og friskhed til mikset.
>
> Det er jo stærkt selvmodsigende at bruge kål i en salat. Så er det jo

tjaa men trods det så var det i sidst i 80'erne og først i 90'erne
meget populært at bruge kinakål som erstatning for grøn salat.
I dag er dets plads vidst blevet overtaget af den intetsigende og
vandsmagende iceberg salat.