Andet multimedie
bentjuul 3670
[InDesign] udprints skaleres 1% op?
Fra : Peter T.

Dato : 29-01-06 15:09

Jeg har netop reinstalleret WinXP og hele molevitten, og sidder nu og
arbejder på en ny grid til et blad.
Problemet er, at udprintninger på min canon i865 er præcist 1% større end
layoutet på monitoren. Og dette er målt ved, at jeg har lavet nogle bokse
i forskellige størrelser. Boksen på 100x100mm måler 101x101mm på papiret.
Dette har jeg aldrig oplevet før og det giver problemer bla. mht.
pagineringen, når jeg laver et testprint, da det forskydes 2-3 mm nedad til
højre på et A4-ark.
Printerens egne indstillinger er sat på default, og jeg kan intet finde i
InDesigns printerindstillinger. Nogle ideer?

--
Mvh. Peter T.

Fra : RoJo

Dato : 29-01-06 16:12

On 29/01/06 15:09, in article Xns975A9A27A85E9muh@212.242.40.170, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> Printerens egne indstillinger er sat på default, og jeg kan intet finde i
> InDesigns printerindstillinger. Nogle ideer?

Tror det er under "general" I printerindstillingen - der står den garanteret
til "scale to fit", hvor den I stedet skal stå til 100%/100%

Mvh RoJo

Fra : Peter T.

Dato : 29-01-06 16:20

RoJo ristede følgende runer:

> Tror det er under "general" I printerindstillingen - der står den
> garanteret til "scale to fit", hvor den I stedet skal stå til
> 100%/100%

Desværre ikke. Hvis fejlen var så åbenlys, havde jeg inviteret på
kvajebajer. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 30-01-06 08:03

Peter T. ristede følgende runer:

> Problemet er, at udprintninger på min canon i865 er præcist 1% større
> end layoutet på monitoren. Og dette er målt ved, at jeg har lavet
> nogle bokse i forskellige størrelser. Boksen på 100x100mm måler
[snip]

I aftes målte boksen 102x102mm og endnu et testprint her til morgen (yep!
Jeg er ihærdig!) 103x103mm! Tilsvarende er en 200x200m boks naturligvis
206x206mm. Ingen printerindstillinger i hverken InDesign eller printerens
egne indstillinger er ændret. Jeg prøvede så, at pdf'e dokumentet og
printe det ud fra acrobat. Det hjalp ikke. Jeg fatter nada.

Synes I, at jeg skal holde op med at fodre printeren med svampe? :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Erik Andersen

Dato : 30-01-06 10:14

> [...]
> printe det ud fra acrobat. Det hjalp ikke. Jeg fatter nada.
>
> Synes I, at jeg skal holde op med at fodre printeren med svampe? :)

Jeg har samme problem når jeg printer CD-labels. Det skal centreres pinligt
nøjagtigt på sådan en rund skive, for at det ser pænt ud.
Det løses på følgende måde når du skriver ud:
Når du er i udskriv-menyen, så gå ind under opsætning, Skalering og ret
procenterne, så det bliver rigtigt. Gem derefter udskriftformatet, så du kan
bruge det senere.

Det er en god ting at lave en hel A4 med et kvadratnet med meget tynde
streger og måle ud fra det. Vær opmærksom på, at der kan godt være forskel
på x og y i målforholdet, og om det ligger ned eller står op. Der er også
stor forskel på hvilken papirkvalitet du kører. Tykt papir/karton (f.eks.
labels) ændrer størrelsen markant.

Mvh Erik Andersen

Fra : Peter T.

Dato : 30-01-06 12:40

Erik Andersen ristede følgende runer:

> Det er en god ting at lave en hel A4 med et kvadratnet med meget tynde
> streger og måle ud fra det. Vær opmærksom på, at der kan godt være
> forskel på x og y i målforholdet, og om det ligger ned eller står op.

Ja, det lyder som en god ide, for lige at tjekke om den nu også printer
korrekt. :)

> Der er også stor forskel på hvilken papirkvalitet du kører. Tykt
> papir/karton (f.eks. labels) ændrer størrelsen markant.

Det anede jeg ikke. Men jeg vil være opmærksom på det næste gang, jeg
printer ud på lidt tykkere papir.

Nu har jeg reinstalleret printerdriveren, hvilket jeg burde have prøvet,
inden jeg skrev her i gruppen. Så nu virker det umiddelbart korrekt ifølge
min lineal. Der må altså være sket en fejl under første
driverinstallering.

--
Mvh. Peter T.