Påskeøl..
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 10:17

Hej.

Min makker og jeg skal snart til at brygge vores påskeøl

Det bliver en Bock, men vi er lidt tomme for ideer, hvad den skal smage af.

Jeg har kigget lidt i nogle kryddersnaps bøger for inspiration, men har ikke
lige fundet noget.

Det eneste vi har haft oppe at vende er hyldeblomst.

Ideer/foreslag modtages gerne

Hygge
MJ

Fra : Thomas Widmann

Dato : 29-01-06 10:48

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> writes:

> [...]
> lige fundet noget.
>
> Det eneste vi har haft oppe at vende er hyldeblomst.

Hyldeblomst forbinder jeg med sommer, ikke med påske. Jeg er heller
ikke sikker på, hyldeblomst går specielt godt med æg og lam og den
slags. Jeg ville nok gå efter noget friskt og forårsagtigt. Hvad med
mælkebøtter, brændenælder eller rucola?

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 12:58

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
> Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Mælkebøtter havde jeg selv luret lidt på
Gik fra det igen, da den tilføjer bitterstoffer - så jeg er lidt nervøs for,
at den sammen med humlens bitterhed ville blive for bitter - men jeg cil da
lige overveje det igen.
Jeg gan jo vælge en humle med lav bitterhed.

Ellers er brændælder og rucola også lige blevet skrevet på listen over
mulige.

Hygge
MJ

Fra : Thomas Widmann

Dato : 29-01-06 13:53

> [...]

> sammen med humlens bitterhed ville blive for bitter - men jeg cil da
> lige overveje det igen. Jeg gan jo vælge en humle med lav

Ja. Jeg har godt nok aldrig smagt en mælkebøtteøl før, så jeg kan
desværre ikke garantere, det vil lykkes.

> Ellers er brændælder og rucola også lige blevet skrevet på listen
> over mulige.

Ejheller her har jeg personlig erfaring.

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 10:51

On Sun, 29 Jan 2006 10:16:35 +0100, Martin Jørgensen wrote:

> [...]

> lige fundet noget.
>
> Det eneste vi har haft oppe at vende er hyldeblomst.

Hyldeblomster bliver svære at skaffe på den årstid

Hvis I skal have lam til påske, hvad så med at gi' øllet en snert af
rosmarin og/eller timian?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 12:58

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hyldeblomster bliver svære at skaffe på den årstid
>
> Hvis I skal have lam til påske, hvad så med at gi' øllet en snert af

Hmmm en dejlig krydret guldøl - ja hvorfor ikke

Er noteret

Hygge
MJ

Fra : MLN

Dato : 29-01-06 12:28

Hvad med anis ?? kan man ikke det ... jeg synes nogen af de mørke øl jeg har
smagt har haft en snert af lakrids smag.

Yours
Martin Lynge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 13:00

"MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med anis ?? kan man ikke det ... jeg synes nogen af de mørke øl jeg
> har smagt har haft en snert af lakrids smag.
>
> Yours
> Martin Lynge

Anis er helt klart en af mine favoritter.
Men foretrækker det i en belgisk ale
Er også lidt bange for, at den vil minde for meget om en juleøl.

Men jeg tager det med i mine overvejelser.

Hygge
MJ

Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-01-06 14:48

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote in message

> "MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> skrev i en meddelelse

> Anis er helt klart en af mine favoritter.
> Men foretrækker det i en belgisk ale
> Er også lidt bange for, at den vil minde for meget om en juleøl.

Hvis du er heldig, kan du måske finde nogle friske spirer af sødskærm, som
har en let anissmag og den er ihvertfald autentisk. Jeg kunne være
leveringsdygtig, lad os se når sneen smelter, hvad der gemmer sig i sorten
muld.

Margrete

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-06 13:41

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> har en let anissmag og den er ihvertfald autentisk. Jeg kunne være
> leveringsdygtig, lad os se når sneen smelter, hvad der gemmer sig i sorten

Hmmm det var da en dejlig blomst - har lige læst lidt om den, og tror at jeg
vil bryge mig en ale med lidt af den i

Hygge
MJ

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 13:05

On Sun, 29 Jan 2006 12:27:53 +0100, MLN wrote:

> Hvad med anis ?? kan man ikke det ... jeg synes nogen af de mørke øl jeg har
> smagt har haft en snert af lakrids smag.

Anis har ikke noget med lakrids at gøre. Prøv at sutte et "Kongen af
Danmark"-bolche eller nip til en Pernod/Ouzo, så ved du hvordan anis
smager.

Fennikel (rod eller frø) kan iøvrigt udtrækkes i Brøndums til en udmærket
snaps. Smager lidt lige som anis.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 29-01-06 15:54

Jeg har tænkt på noget saft fra ahorn eller birke træer.
(martins bryg makker

Jens