Andet multimedie
bentjuul 3670
Digitizer - hvilken ?
Fra : Jane Kneis

Dato : 28-01-06 15:20

Hejsa

Ville lige tjekke af med jer, før køb.
Har læst div. anmeldelser på nettet, af blandet Wacom produkter - skal det
være i en prisklasse for en amatør har jeg set på Wacom's volito eller
graphire.

Hvad siger I som arbejder med digitizer ?

Med venlig hilsen
Jane

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 28-01-06 17:47

Hej Jane
Se under nedenstående emne her i gruppen.

Re: Digitizers

Mvh

Anders

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 31-01-06 16:44

Anders Rehhoff skrev:

> Hej Jane
>Se under nedenstående emne her i gruppen.
>
>Re: Digitizers

Jeg er også interesseret i en digitizer og har kigget i den nævnte tråd.
Men jeg søger oplysninger om hvad 'stylus' og 'elektromagnetisk' betyder når man
taler om en digitizer?
Og hvilken dpi skal man vælge?
USB 1.1 el. 2?
Med knapper?
Ja jeg er nybegynder på dette område med 'tegneplade'. Plejer at bruge min mus.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-06 07:41

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev

> USB 1.1 el. 2?

Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt. Alt USB er bagud kombatibelt,
og hastigheden har alligevel intet at sige.

Claus

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 01-02-06 08:56

Claus Tersgov skrev:

>"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev

>Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt. Alt USB er bagud kombatibelt,
>og hastigheden har alligevel intet at sige.

Tak for svaret. Du kender ikke svaret på resten af spørgsmålene?

--
Venlig hilsen
Asbjørn M.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-06 12:55

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev

>Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt. Alt USB er bagud kombatibelt,
> Tak for svaret. Du kender ikke svaret på resten af spørgsmålene?

Nej egentlig ikke. Men jeg har selv en medion fra Aldi. Den er desværre
*meget* stor, (over A4) så den fylder meget på skrivebordet. Jeg ville nok
købe en mindre næste gang. jJg tror, at jeg køber den wacom i dag. Min
bruger desværre batteri i pennen, og det er irriterende, fordi det løber
hurtigt tom. men ellers er den glimrende. Den sælges også under navnet
Trust.

Men selv de billigste er ok, så man får meget for pengene. Men det afhænger
nok også af, hvad den skal bruges til. Men regn ikke med, at den tilhørende
mus er noget værd. De kan fås betydeligt bedre.

Claus

Fra : Rado

Dato : 01-02-06 17:39

On Wed, 1 Feb 2006 12:55:05 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>*meget* stor, (over A4) så den fylder meget på skrivebordet. Jeg ville nok
>købe en mindre næste gang. jJg tror, at jeg køber den wacom i dag.

Jeg har også en Medion, overvejede også at købe den her Wacom fra Aldi
for at se hvad det var. men droppede det. Jeg fandt ud af den kun er
på 1016 DPI, hvor Medionen er på 3048 (der står ganske vist LPI
(Lines Per Inch formoder jeg)) i instruktionsbogen, men jeg formoder
det er det samme.

Desuden er Medionen elektromagnetisk så vidt jeg ved, hvad den anden
er ved jeg ikke (Wacom reklamerer med at de dyre modeller er
elektromagnetiske, men de skriver intet om det ved den her, i alt fald
ikke på edbpriser.dk, hvor den iøvrigt kan fås for 329.-, så Aldis
tilbud er ikke sensationelt, udover de tre års garanti måske))

>Min
>bruger desværre batteri i pennen, og det er irriterende, fordi det løber
>hurtigt tom. men ellers er den glimrende. Den sælges også under navnet
>Trust.

Ved du hvor den kan købes under dette navn? Den kan fås her under
navnet "HyperPen 12000" til $139 for en ny, refurbished fås den lidt
billigere:

http://www.aiptek.com/

men de sælger desværre kun til USA og Canada.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 02-02-06 10:25

Rado skrev:

> [...]
>ikke på edbpriser.dk, hvor den iøvrigt kan fås for 329.-, så Aldis
>tilbud er ikke sensationelt, udover de tre års garanti måske))

Hvad betyder det, at den er elektromagnetisk? Hvordan virker det?

Rado, du ser ud til at vide en masse om det, så kan du måske forklare mig hvad
'stylus' betyder i denne sammenhæng?

Hvilken DPI anbefaler du som minimun til sådan en pen?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 02-02-06 13:26

Asbjørn M. Nielsen wrote:
> Rado, du ser ud til at vide en masse om det, så kan du måske forklare mig hvad
> 'stylus' betyder i denne sammenhæng?

Jeg ved ikke noget om digitizere, men en stylus er i Palm-sammenhænge
den pen man bruger til at skrive på den trykfølsomme skærm, og den
indeholder ingen elektronik eller noget, er bare en pen.

/Andreas

Fra : Rado

Dato : 02-02-06 18:18

On Thu, 02 Feb 2006 10:24:45 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>Hvad betyder det, at den er elektromagnetisk? Hvordan virker det?

Der findes to systemer, elektromagnetisk ("active") og reflektor
("touch").

Hos de elektromagnetiske er der batteri i pennen, der så udsender
elektromagnetiske signale, som pladen så opfanger til beregning af
pennens position. Hos reflektortypen er der intet batteri i pennen,
her udsender pladen til gengæld elektromagnetisk stråling som pennen
så opfanger og bruger som strømforsyning til sin elektronik, så den
kan den sende signaler retur til pladen om sin position.

Så i og for sig er begge typer elektromagnetiske, men det er generelt
de aktive, hvor pennen selv genererer signalerne, der kaldes
elektromagnetiske.

Fordelen ved de aktive/elektromagnetiske er, at man ikke behøver røre
ved pladen med pennen for at positionere eller flytte markøren. I det
øjeblik du fører spidsen af pennen ned mod pladen vil markøren på
skærmen øjeblikkelig springe til det samme koordinat som pennen
befinder sig på, så snart afstanden mellem pen og plade er ca. 1 cm og
derunder, og følge pennen hele tiden sålænge den holdes inden for
denne afstand.

Med touch typen skal pennen røre ved pladen hele tiden for at man kan
flytte rundt med markøren. Jeg har ikke prøvet denne type, men jeg har
prøvet at simulere princippet på min egen ved at holde pennen på
pladen hele tiden og her er det svært at arbejde med max.
trykfølsomhed (hvilket jeg foretrækker), da man let kommer til at
trykke så hårdt at den begynder at tegne hvor den ikke skal. Om det så
også er et problem med de rigtige touch plader, skal jeg ikke kunne
sige. Men generelt synes jeg ikke om denne løsning, det andet
forekommer nemmere og hurtigere at arbejde med, og så slider man
heller ikke så meget på pen og plade.

>Rado, du ser ud til at vide en masse om det, så kan du måske forklare mig hvad
>'stylus' betyder i denne sammenhæng?

Det er som Andreas siger pennen der kaldes stylus på engelsk. Man kan
iøvrigt skifte selve spidsen (en lille hård plaststift) ud på min, og
der fulgte et par ekstra spidser med.

>Hvilken DPI anbefaler du som minimun til sådan en pen?

Jeg har ikke prøvet mindre end 3048 DPI, så jeg ved faktisk ikke
hvordan f.ex. en 1016 DPI er i forhold til dette. Men m.h.t. DPI
(opløsning) er det jo generelt altid bedre med for meget end for lidt.
De bedste og dyreste modeller (i alt fald blandt de der er til at
betale) er da p.t. også oppe på 5080 DPI.

Men jeg kan varmt anbefale den nævnte Medion/Trust/Hyperpen eller
hvilke navne den nu går under, den er både god og billig og har høj
opløsning. Og så er den stor - 40x35 cm - jeg synes det er en fordel,
og så kan man også sidde med den på skødet og tegne, hvis man vil.
Selve tegnearalet er i A4 størrelse, hvilket også er et godt stykke
over det normale, og det kan iøvrigt justeres via softwaren.

Iøvrigt fandt jeg Trust udgaven på edbpriser.dk, den fås helt ned til
619.- her i DK:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138572

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 02-02-06 21:17

Rado skrev:

> [...]
>befinder sig på, så snart afstanden mellem pen og plade er ca. 1 cm og
>derunder, og følge pennen hele tiden sålænge den holdes inden for

Jeg har købt den der er på tilbud i Aldi til kr. 299,00 og når jeg holder pennen
½ cm over pladen følger markøren pennen lige som du har beskrevet.

Da jeg jo er nybegynder prøver jeg den først og så må tiden viser om jeg vil
købe en bedre hvis jeg bliver virkelig bidt af det

>Iøvrigt fandt jeg Trust udgaven på edbpriser.dk, den fås helt ned til
>619.- her i DK:
>
>http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138572

Tak for linket og tak for en god beskrivelse.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Rado

Dato : 03-02-06 00:21

On Thu, 02 Feb 2006 21:17:19 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>Jeg har købt den der er på tilbud i Aldi til kr. 299,00 og når jeg holder pennen
>½ cm over pladen følger markøren pennen lige som du har beskrevet.

OK, hvis der ikke er batteri i pennen, så må de have forbedret touch
teknologien (det kunne man vel næsten også forvente). Og så hedder det
vel næppe heller "touch" teknologi længere. De oplysninger jeg har er
også over et år gamle, og udviklingen går jo stærkt idag :)

Fra : Esben

Dato : 05-02-06 19:32

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vel næppe heller "touch" teknologi længere. De oplysninger jeg har er
> også over et år gamle, og udviklingen går jo stærkt idag :)

Sådan har Wacoms digitizere (også de billige) nu været de sidste 6-7 år.

--
Esben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-02-06 18:19

Asbjørn M. Nielsen skrev:

> Hvad betyder det, at den er elektromagnetisk? Hvordan virker det?

elektro magnetisk er selfølgelig når der opstår en strøm når 2
forskellige stykker metal nærmer sig hinanden! I dette tilfælde så er
det pennen og pladen.

Nu ved jeg godt at vi ikke taler fuld professionel udstyr her, for så
var der ingen diskussion, så hedder det en intous 3, men den bedste
bang for the buck for du med den nye graphire 4 fra Wacom. Volito'en er
ikke god, skrøbelig og generelt for lille! Faktisk vil jeg sige den er
for lille til at lave noget rigtig grafisk arbejde med. Den nye
Graphire 4 kommer i en A6 og en A5 version, og A5 versionen er faktisk
et super køb. A6 kan også sagtens gå, men A5'eren er trods alt en del
billigere end Intous'en og har samme dimensioner som den "normale"
intous (der jo kan fås fra A6 og op til A3+) Graphiren har ikke ikke så
mange funktionsmuligheder på selve pladen som intous har, men virker
fortrinligt (og så er den helt trådløs, hvilket betyder du kan sidde
med den præcis som du har lyst! Jeg er selv venstrehåndet og sidder ret
akavet med papir når jeg tegner så det er en god ting for mig, så
kommer ledningen nemlig ikke i vejen.)

Claus

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 02-02-06 21:17

Claus Jacobsen skrev:

> [...]
>ikke god, skrøbelig og generelt for lille! Faktisk vil jeg sige den er
>for lille til at lave noget rigtig grafisk arbejde med. Den nye

Nu regner jeg ikke med at det rigtig grafisk arbejde jeg skal lave. Det er mest
til egne tegninger og fotografier.

Tak for svaret.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : rosenauer.dk

Dato : 28-01-06 17:51

> [...]
> graphire.
>
> Hvad siger I som arbejder med digitizer ?

Jane, Aldi har en Volito til 299 på onsdag .. og deres returpolitik er som
regel god nok til at du kan teste den og ellers returnere den =)

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Jane Kneis

Dato : 29-01-06 13:56

Hej Rosenauer

> Jane, Aldi har en Volito til 299 på onsdag ..
Tak for informationen, den vil jeg fluks købe på onsdag.

MVH
Jane