IBM TP R50e, manglende com port
Fra : sailor99

Dato : 27-01-06 21:24

Hej!
Har netop fået en IBM Thinkpad R50e og kan konstatere, at der ikke er et
separat comport-stik.

Hvad gør man så??

Findes der en adapter til f.eks. printerstikket?
Eller til USB?

Skal der i så fald ændres noget i konfigurationen, eller bliver det
automatisk til Com1??

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Georg

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-01-06 03:31

sailor99 wrote:

> Har netop fået en IBM Thinkpad R50e og kan konstatere, at der ikke er et
> separat comport-stik. Findes der en adapter til f.eks. printerstikket?
> Eller til USB?

Jeg skulle ha' en Garmin GPS på en TP R51. Det virkede fint da jeg fik
sådan en her monteret:
http://thansen.dk/product.asp?c=652672038&n=496933624&pn=552661694

--
Mvh. Lars

Fra : sailor99

Dato : 28-01-06 10:34

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle ha' en Garmin GPS på en TP R51. Det virkede fint da jeg fik
> [...]

Hej Lars!

Tak for det.

Er den til serielt stik (bredt) eller kan den bruges til et såkaldt o-modem
kabel (smalt/lille) minder om skærmstikket.
Virker den umiddelbart som com-port eller skal der ændres noget i
configurationen?

Mvh
Georg

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 28-01-06 10:58

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in

> [...]
> o-modem kabel (smalt/lille) minder om skærmstikket.
> Virker den umiddelbart som com-port eller skal der ændres noget i

Jeg købte en hos den lokale hw-pusher og der var både bredt og smalt stik
med til den jeg fik. Dvs. usbstik->kabel->smalt com stik - og så en separat
adaptar fra smalt com-stik til bredt com-stik :). Jeg gav 249 - men det er
også ved at være 1½ år siden nu så der burde ikke være noget problem i at
finde en billigere model på nuværende tidspunkt - dengang var det bare ikke
verdens mest udbredte dims :).

Når du installerer software så får du i enhedshåndteringen et par com-
porte. Der er ikke noget du skal ændre derudover. Med mindre du vil styre
hvilken baud rate osv. der skal køres med - ligesom du kender det fra en
"normal" com port.

/flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-01-06 11:34

sailor99 wrote:

> Er den til serielt stik (bredt) eller kan den bruges til et såkaldt o-modem
> kabel (smalt/lille) minder om skærmstikket.

Kun det lille 9-bens stik var med modellen fra T-hansen. Altså som
billedet.

> Virker den umiddelbart som com-port eller skal der ændres noget i
> configurationen?

Til det brug jeg havde brug for, var der ikke nogle problemer. Driveren
blev instaleret, kabel med GPS sat til og to-vejskommunikationen virkede.
Jeg må desværre indrømme at jeg slet ikke har set efter hvordan det kunne
konfigureres.

--
Mvh. Lars

Fra : sailor99

Dato : 28-01-06 20:26

> [...]
> Jeg må desværre indrømme at jeg slet ikke har set efter hvordan det kunne

Tak for hjælpen! Alt virker fint efter indkøb hos THansen.
Til mit brug skulle jeg lige konfigurere porten.

Mvh
Georg