Viden jobs forlader landet
Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 12:20

Fra Erhvervsbladet:

Udflagning af videntunge job eksploderer

Udflytning. Om tre år forventes seks gange så mange danske virksomheder som
i dag at have overladt forsknings- og udviklingsaktiviteter til udenlandske
underleverandører.

Efter i årevis at have outsourcet dele af deres produktion gør hundredvis af
danske virksomheder klar til også at outsource deres forsknings- og
udviklingsaktiviteter. Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik, der
offentliggøres i dag, forventer seks gange flere virksomheder end i dag at
have outsourcet forsknings- og udviklingsarbejde om tre år. Dermed vil
tusindsvis af de videntunge job, der er udråbt som fundamentet for Danmarks
fremtid, forsvinde ud af landet.

Tendens vækker bekymring

Udviklingen vækker bekymring hos professor Torben Pedersen fra
Handelshøjskolen i København. Han har beskæftiget sig indgående med
outsourcing.

- Det er en ny og bekymrende tendens, at virksomhederne i så høj grad
forventer at outsource disse videntunge aktiviteter. I en globaliseret
verden skal vi overleve på vores viden, kreativitet og innovation, men det
bliver svært, hvis disse job forsvinder ud af landet, konstaterer Torben
Pedersen.

Danmarks Statistik har blandt andet fokuseret på outsourcing i den nye
undersøgelse, der omhandler dansk erhvervslivs internationale relationer

Af undersøgelsen fremgår det, at én pct. af de omkring 12.000 danske
virksomheder med mindst 20 ansatte i dag har outsourcet forsknings- og
udviklingsaktiviteter. Inden for tre år forventer seks gange så mange, altså
omkring 720 virksomheder, at de vil have outsourcet dele af deres
forsknings- og udviklingsarbejde.

DI fokuserer på muligheder

Tendensen illustrerer, at produktion- og udviklingsarbejde med
globaliseringen ikke længere behøver at foregå på samme fysiske lokalitet.

Det forhold kan også blive en fordel for Danmark, fordi det giver mulighed
for at tiltrække udenlandske virksomheders forsknings- og
udviklingsafdelinger.

- Udviklingen er selvsagt udfordrende for det danske samfund, men der er
bestemt også muligheder i den. Hvis vi er konkurrencedygtige indenfor
forskning og udvikling, kan vi tiltrække mange jobs fra udlandet, vurderer
konsulent Morten Ørnsholt fra interesseorganisationen Dansk Industri.

Fra : Lyrik

Dato : 27-01-06 13:12

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Fra Erhvervsbladet:
>
> Udflagning af videntunge job eksploderer
++++++++++++++++++++++++++++
Man kan ikke udflytte den måde en befolkning afspejler sin kultur. Hvad
mener jeg med det? Lad mig tage et eksempel:

Under sovjetstyret var der stadigvæk klostre med munke som malede ikoner i
den ortodokse kirkes tradition.
Vi kan sige at kristendommen var outsourced til et kristenfremmed miljø, det
ateistisk kommunistiske.
Munken blev spurgt hvorfor de ikoner de nu malede ikke kunne stå mål med de
ikoner som blev malet i fortiden.
"det har vi ikke kultur til" ,-sagde munken. "De fantastiske billeder
udspringer af en fantastisk kristen kultur som de ikke har mere."
"Kommuniststaten har ikke den kultur der skal til for at udøve kristen
kunst. Ja de kunne overhovedet ikke præstere andet end en karrikatur af
kunst, som vi ser i deres monumentalstatuer."

Den Kongelige porcelainsfabrik er flyttet til Thailand. Arbejderne som
malede blev bestukket til at lære thailændere at male musselmalet.
Så var man nødt til at åbne en "skalkeskjulsfilial" i Glostrup som et
"udstillingsvindue." Flora Danica porcelænet bliver nu malet i Thailand.
Hvordan ser den danske flora ud udtrykt med thailandske hænder? Kan de
danske læremestre lære thailænderne at tænke på dansk?
For øvrigt var den hvide farve ikke hvid på porcelænet som det var i
Danmark. Kalken var anderledes.
Det er vist løst nu.
Men skal vi vædde på at samlere af Flora Danica vil kunne dele porcelænet op
i en før Thailand- og efter Thailand-periode?))

Hilsen
Jens

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 14:15

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> Men skal vi vædde på at samlere af Flora Danica vil kunne dele porcelænet
> op i en før Thailand- og efter Thailand-periode?))

I stedet for alt dit pladder kunne vi jo sænke skatterne for de dygtigste.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 27-01-06 14:37

Thorkild Poulsen wrote:
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> I stedet for alt dit pladder kunne vi jo sænke skatterne for de
> dygtigste.

Dygtigeste til hvad?

De dygtigeste skraldemænd?

De dygtigeste Social og Sundheds ass.?

De dygtigeste til at få børn?

De dygtigeste til at køre bil?

Fortsæt selv listen..

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Rune

Dato : 27-01-06 15:00

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Dygtigeste til hvad?
>
> De dygtigeste skraldemænd?
>
> De dygtigeste Social og Sundheds ass.?
>
> De dygtigeste til at få børn?
>
> De dygtigeste til at køre bil?
>
> Fortsæt selv listen..

Ja. Sænk skatte på alle dem.

Men eftersom dygtighed belønnes (eller i hvertfald burde) belønnes med en
god løn, som bliver specielt hårdt straffet af det høje skattetryk, så er
det nok en god ide at starte i toppen af marginalskatten.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 16:57

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Dygtigeste til hvad?
>
> De dygtigeste skraldemænd?
>
> De dygtigeste Social og Sundheds ass.?
>
> De dygtigeste til at få børn?
>
> De dygtigeste til at køre bil?
>
> Fortsæt selv listen..

Dem der er så dygtige de tjener over 500.000 kr.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 27-01-06 18:22

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Dem der er så dygtige de tjener over 500.000 kr.

Altså Thorkild Thyrring og Tom Kristensen, samt købmanden på hjørnet, og den
selvstændige håndværker.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 18:54

> Altså Thorkild Thyrring og Tom Kristensen, samt købmanden på hjørnet, og
> den selvstændige håndværker.

Muligvis.

Thorkild

Fra : Trans

Dato : 27-01-06 14:12

Lyrik wrote:bl.a.:

> [...]

> Men skal vi vædde på at samlere af Flora Danica vil kunne dele porcelænet op
> i en før Thailand- og efter Thailand-periode?))

Begge dele er meget interessant. Jeg syntes nok, jag havde set noget
med Royal Porcelain or China i Thailand. Der var også et skilt med
Royal Bone.på Ploenchit Road. Nu vil jeg prøve at kigge nærmer
efter, næste gang jeg kommer i The Emporium, som er et stormagasin med
min favoritbiograf på øverste etage. Ja, den thailandske fauna
adskiller sig nok en del fra den danske, og jeg har hørt nogen sige,
at farverne ikke virker så friske som i Danmark. .

Jeg erindrer engang i Central Department Stores boghandel i Bangkok at
have set den lille bog fra Politikens Forlag (altså originalen) med
tegninger i farver af danske planter lavet af en mand, der hed Anton
..Måske er den lille håndbog i virkeligheden ret enestående.

Jeg har vist allerede fortalt, at et foretagende i Thailand laver
småkager, hvor der på kagedåsen tilsyneladende står: "Danish Butter
Cookies". Men kigger man nærmere efter, er ordet "style" indføjet med
små bogstaver mellem Danish og Butter . Dåselåget har også et
billede af den kongelige livgarde (eller også var det Tivoli-garden).

En af mine thai-kinesiske bekendte, som har en metalvarefabrik,
fortalte mig om en bedemand fra det katolske Østrig, som fik støbt
bronzekors i det buddhistiske Thailand.

Ærkebispedømmet Lyon fik for et par år siden trykt et kæmpeoplag
bibeler til alle bispedømmet katolske husstande. Trykningen blev
udført af det samme trykkeri i Den Kinesiske Folkerepublik, som i sin
tid trykte Maos Lille Røde.

Bent
Bent..