|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Regeringens gymnasiereform en kæmpesucces. Fra : Mark Jensen |
Dato : 20-01-06 19:04 |
|
Der skal skam være plads til posive nyheder også.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3509554
"...Formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Peter Kuhlman,
der var en af de skarpeste kritikere af reformen, er overrasket over,
hvor langt man kan nå med 16-årige på ét semester.
"Jeg var meget skeptisk i starten, fordi jeg mente, at eleverne blev
udsat for lidt af en mundfuld," siger Peter Kuhlman. ..."
Jeg noterede mig også med glæde i P1 Eftermiddag, at Statsministeren
vil satse allerede i folkeskolen med undervisning omkring det at
starte egen virksomheder.
Der er nemlig brug for mere erhvervsrettet undervisning i folkeskolen.
| |
Bo Warming (20-01-2006)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 20-01-06 20:43 |
|
"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message
news:8292t19k56m000ma174fepip40dfhht45m@4ax.com...
> Jeg noterede mig også med glæde i P1 Eftermiddag, at Statsministeren
> vil satse allerede i folkeskolen med undervisning omkring det at
> starte egen virksomheder.
> Der er nemlig brug for mere erhvervsrettet undervisning i
> folkeskolen.
At starte egen virksomhed handler i DK om at forstå skatte, miljø,
løn, og andre regler - alt for kompliceret for folkeskoleelever
Der har aldrig eksisteret kapitalisme med markedsfrihed, for mafiøse
netværk, klaner, har hersket via uskrevne love , paralelt med
staten(INCL KVINDERNES STILLE MAGT, SMAGSDOMMERIET, traditionens magt
mm)
Det er smukt ideal at en minimalstat kun forhinder vold, tyveri og
bedrag, men ufrihed ligger også i sindets angst, i den tidlige
opdragelses hæmninger og samvittighedsnag, i fobi og
tryghedsnarkomani/underkastelsesbehov/behov for at beundre.
Frihed er et uklart ord, jvf følgende
As little state as possible. Nietzsche
Amerika er det land, hvor en hver mand har frihed til at
gøre, hvad hans kone vil. Ernest Hemingway
Det er ofte mere sikkert at være lænket end at være fri.
Franz Kafka
Frihed er blot et andet ord for, at der intet er tilbage at
tabe. Kris Kristoffersen/Janis Joplin
Frygten for kapitalismen har tvunget socialismen til at
udvide friheden, og frygten for socialismen har tvunget kapitalismen
til at forøge ligheden. Will & Ariel Durant
Hvilken regering er den bedste? Den, der lærer os at regere
os selv. Goethe og Humboldt
It is hard to free fools from the chains they revere.
Voltaire
Lovgivere eller revolutionære, der lover både lighed og
frihed, er enten fantaster eller charlataner. Goethe
Man skal ikke binde menneskene, man skal løse dem. August
Strindberg
Når menneskene kæmper for deres frihed, får de sjældent
andet end nye herrer. George Savile Halifax
The capacity to admire others is not my most fully developed
trait. Henry Kissinger
The form of government that is most suitable to the artist,
is no government at all. Oscar Wilde
The money, which you own, is the instrument of freedom. The
money, which you run after, is the instrument of slavery.
Nelson Rockefeller
Uafhængighed har ingen regler. Albert Camus
We are in a prison and can only dream of freedom, not make
ourselves free. Nietzsche
Outside, among your fellows, among strangers, you must
preserve appearances, a hundred things you cannot do; but inside, the
terrible freedom! Emerson
| |
Kim2000 (20-01-2006)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 20-01-06 23:47 |
|
"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse
news:8292t19k56m000ma174fepip40dfhht45m@4ax.com...
> Der skal skam være plads til posive nyheder også.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3509554
>
> "...Formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Peter Kuhlman,
> der var en af de skarpeste kritikere af reformen, er overrasket over,
> hvor langt man kan nå med 16-årige på ét semester.
>
> "Jeg var meget skeptisk i starten, fordi jeg mente, at eleverne blev
> udsat for lidt af en mundfuld," siger Peter Kuhlman. ..."
Det er dejligt, at reformen ser ud til at virke, selvom det er noget tidligt
at konkludere det ene eller det andet, men det er da rart, hvis det virker.
>
> Jeg noterede mig også med glæde i P1 Eftermiddag, at Statsministeren
> vil satse allerede i folkeskolen med undervisning omkring det at
> starte egen virksomheder.
> Der er nemlig brug for mere erhvervsrettet undervisning i folkeskolen.
Så skal han da have en snak med Bertel, for Bertel vil have folkeskolen skal
være studieforberedende og ikke målrettes erhvervslivet. Og så er vi
forresten tilbage ved den samme problematik, som før har været oppe og
vende. Nemlig at man smider en masse opgaver på folkeskolen, som hver i sær
sådan set er fine nok, men det tager tid fra den almindelig undervisning,
dvs. den helt basale skrive, læse, regne, engelsk/tysk osv osv. Vil man så
give flere timer? Vil man sikre sig at dem der skal undervise i at starte
egen virksomhed har den kompetence der skal til? De fleste af os lærere har
altså ikke en virksomhed ved siden af, så egne erfaringer kan kun de
færreste trække på. Denne regering og de tidligere har det med at komme med
mange flotte ord, men der sker ikke meget mere end de flotte ord.
mvh
Kim
| |
Mark Jensen (21-01-2006)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mark Jensen |
Dato : 21-01-06 14:32 |
|
On Fri, 20 Jan 2006 23:47:17 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:
>> Jeg noterede mig også med glæde i P1 Eftermiddag, at Statsministeren
>> vil satse allerede i folkeskolen med undervisning omkring det at
>> starte egen virksomheder.
>> Der er nemlig brug for mere erhvervsrettet undervisning i folkeskolen.
>
>Så skal han da have en snak med Bertel, for Bertel vil have folkeskolen skal
>være studieforberedende og ikke målrettes erhvervslivet. Og så er vi
>forresten tilbage ved den samme problematik, som før har været oppe og
>vende. Nemlig at man smider en masse opgaver på folkeskolen, som hver i sær
>sådan set er fine nok, men det tager tid fra den almindelig undervisning,
>dvs. den helt basale skrive, læse, regne, engelsk/tysk osv osv. Vil man så
>give flere timer? Vil man sikre sig at dem der skal undervise i at starte
>egen virksomhed har den kompetence der skal til? De fleste af os lærere har
>altså ikke en virksomhed ved siden af, så egne erfaringer kan kun de
>færreste trække på. Denne regering og de tidligere har det med at komme med
>mange flotte ord, men der sker ikke meget mere end de flotte ord.
Jeg kunne forestille mig at den almene dannelse, og opgaver i
forbindelse med dette kunne flyttes i baggrunden. Sådan forstår jeg
udmeldingerne fra både S, DF og regering, som eks. vil have
formålsparagraffen ændret netop for at sætte færdigheder og faglighed
foran dannelse.
For ellers er jeg helt enig i at der ligges flere og flere opgaver udi
skolerne, og bevilingerne har det med ikke at følge med. Omvendt kan
man også påpege at man har måske verdens dyreste folkeskole, og at det
også kan være noget strukturelt indenfor denne som bør ændres, så man
får "mere for pengene".
Og endelig mener jeg bestemt også at P1 indslaget nævnte at han lovede
at en økonomisk bevilling ville følge dette nye initiativ.
| |
|
|