Mellemøsten
Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-01-06 12:54

Som jeg ser mellemøstpolitikken fra Vestens side handler det udelukkende om
at beskytte vores egne interesser i at kunne få deres olie til rimelige
priser. Truer noget olieleverancerne fra mellemøsten drager vi i krig (bl.a.
1. Irak krig hvor Olieproducenten Kuwait var truet og indirekte Saudi
Arabien). Sekundært støtter vi op om USAs nære allierede Israel. Udelukkende
pga. den jødiske lobby i USA der har en kæmpe magt. For hvad rager Israel
egentlig os i europa ?
Eneste rigtige politik fra vestens side er at se stort på olieindustrien og
intensivere forskningen i alternative energikilder så olien kan blive
udfaset. Den slipper alligevel snart op. Når vi så langt mister mellemøsten
sin betydning for os og vi kan koncentrere os om vigtigere ting og lade dem
passe deres egne regionale affærer. Det vil godt nok medføre problemer for
Israel hvis det viser sig at USAs olieinteresser var større end den jødiske
lobbys indflydelse så også USA mister interessen for regionen.

Hvis olieproducenterne i mellemøsten ikke længere kan sælge deres olie fordi
verden har alternative energikilder vil de stort set ikke kunne sælge andet
end sand og det står så vidt jeg er orienteret i ret lav kurs. Deres samfund
må så til at orientere sig mod oplysning a<f masserne og bruge samme
strategi som bl.a. Danmark har gjort for at have en chance i det globale
samfund: undervisning af folket, forskning, udvikling af teknologi,
udvikling af landbrug så de kan brødføde deres egne massive befolkninger.
Det vil nok også få dem ud af deres åndelige mørke. Oplysning har det med at
fortrænge formørket religiøs tænkning.

Fra : HrSvendsen

Dato : 20-01-06 14:01

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> brødføde deres egne massive befolkninger. Det vil nok også få dem ud
> af deres åndelige mørke. Oplysning har det med at fortrænge formørket

Et dejligt optimistisk syn på fremtiden, må jeg sige.

Hvor ville det være skønt, hvis det gik sådan i vores eller vore børns
levetid; men jeg tror ikke på det. Bangladesh er et af flere eksempler på,
at udfordrende armod ikke medfører oplysning; men desværre i stedet endnu
mere åndelig formørkelse.

Sålænge vi mennesker ikke vil holde vores antal og forbrug indenfor, hvad
der er økologisk bæredygtigt, vil vi konstant ryge i krig over de
kulbrinter, som holder os i live og i gang.

Bortset fra mirakuløse opfindelser, som kan gøre os i stand til at hive
gratis energi ud af vand eller noget i den dur, så er vi helt afhængige af
kulbrinter, og kulbrintebalancen er forlængst gået i negativ.

Flere måder at udnytte den tilbageværende kulbrintemasse vil ikke på nogen
måde ændre det faktum. Det vil kun marginalt udskyde det tidspunkt, hvor vi
peaker og skal i gang med nedturen - og der er langt ned.

At kunne lave ethanol af græs o.a. bliver sikkert et hit på et eller andet
tidspunkt; men det vil tage fra fødevareproduktionen. Der vil blive brændsel
til biler; men der vil blive mindre mad til dem, der sidder i bilerne.

Hvordan vi end vender og drejer sagen, er vi i fuld fart ved at nærme os
afgrunden, og vi kan ikke stoppe op længere.

Det er usandsynligt, at vi i tide får bygget den mirakuløse teknologibro,
der kunne føre os sikkert over på den anden side og ud i det uendelige
Univers og dettes uendelige ressourcer.

Vi kommer som aldrig før i vi menneskets historie til at se folkemasser
styrte ned i kløften og knuses til splat mod den hårde klippegrund.

Jo hurtigere vi gør os fri af teknologi-illusioner desto bedre. Det vil ikke
stoppe lemmingemarchen; men det er ulige lettere at komme hurtigt op på den
anden side af kløften, hvis man planlægger i forvejen mens man stadig har
overskud og overblik.

Fra : Frank

Dato : 20-01-06 14:18

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som jeg ser mellemøstpolitikken fra Vestens side handler det udelukkende
> om
> at beskytte vores egne interesser i at kunne få deres olie til rimelige
> priser.

Et hvert land udenrigspolitik handler vel i bund og grund om at beskytte
egne interesser. Som f.eks adgangen til billige råstoffer, eller
vandressourcer.

> [...]
> Udelukkende
> pga. den jødiske lobby i USA der har en kæmpe magt. For hvad rager Israel

Først kan jeg godt lide at besættelsen af Kuwait blot betegnes som om at
'Kuwait var truet'. Kuwait var besat.

Der udover forekommer det mig at adgangen til olieressourcerne og støtten
til Israel er konfliktende. De olieproducerende lande er ikke Israels
venner, tværtimod. Desuden har f.eks. Danmarks støtte til Israel været
konstant siden oprettelsen af statsn Israel.

Var der ikke et tidspunkt hvor Anker Jørgensen's bemærkninger om Israel og
de Arabiske lande fik nogle konsekvenser?

> Eneste rigtige politik fra vestens side er at se stort på olieindustrien
> og
> intensivere forskningen i alternative energikilder så olien kan blive
> udfaset.

Enig - og indrage de alternativer til olie der allerede findes, f.eks.
atomkraft, biobrændsel og vedvarende energi, i en fremadrettet
energiplanlægning.

En intensiv forskning i batteriteknologi vil også være vigtig. Både ifm.
elektriske biler og til opbevaring af strøm produceret af vindmøller.

> Den slipper alligevel snart op.

Det er muligt, men så længe jeg kan huske det har der været olie nok til 40
års forbug. Det er der stadig.

> [...]
> jødiske
> lobbys indflydelse så også USA mister interessen for regionen.

Hvis olienationernes eneste fordel, deres besidelse af olie, forsvinder pga.
manglende efterspørgsel vil Israel lobbyen ikke have noget modspil og
støtten til Israel fra USA blive massiv. Det samme tror jeg vil gøre sig
gældende i andre vestlige lande også - der er ikke rigtigt nogle der har
rigtigt gode Arabiske allierede.

--
Frank

Husk at krigen i Irak er ført på samme folkeretslige grundlag som krigen om
Kosovo
I hate windsurfers, In a totally irrational way

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-01-06 16:33

> Det er muligt, men så længe jeg kan huske det har der været olie nok til
40
> års forbug. Det er der stadig.

Rigtigt at der i Danmarks undergrund (og Englands og Norges ) er olie til
ca. 40 år. Men det gælder ikke globalt set. Og hvad så når de 40 år er gået
og undergrunden er tømt for olie? Så vil der udbryde panik på globalt plan:
økonomisk krise som den aldrig er set før med deraf følgende krige og oprør
i befolkningerne, faktisk bliver det nok tilstande som beskrevet i
religionerne mht. ragnarok = verdens ende(verden som vi kender den i dag!!!)

Eneste alternativ er allerede i dag at gøre os selv uafhængig af
kulbrinterne. Men der er stærke kræfter der kæmper imod: olieindustrien. De
har hidtil bekæmpet alternativer til kulbrinter bl.a. ved at opkøbe patenter
på mulige alternative løsninger.
Men der skal også en massiv holdningsændring til. Vi bliver nødt til at
acceptere fissonskraft (A-kraft) indtil vi har fundet ud af at lave fussion
på en økonomisk bæredygtig måde. Herudover må alle æstetiske og miljø-hensyn
vige for massiv udbygning af vind og bølgekraft. Der er allerede idag lavet
biler der kan køre over 30Km på en liter diesel olie. Disse kan let
modificeres til at køre på planteolie istedet. Kombineres de med en elmotor
har vi løsningen.
Herudover bliver vi nødt til at finde et alternativ til plastic der
produceres bl.a. vha. råolie.

Mellemøsten vil blive et område uden strategisk og politisk interesse for
vesten hvis vi realiserer denne uafhængighed af kulbrinter. De aftager
simpelthen for lidt af vores varer til at de har nogen egentlig interesse
for andet end våbenindustrien. En industri jeg ikke har noget imod går
dårlige tider imøde.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-01-06 12:30

> [...]

> at beskytte vores egne interesser i at kunne få deres olie til rimelige

Ja den største joke i 2006 er, personer der ikke bryder sig om krig
men på samme tid forbruger de resourcer der foresager den, så eks. at køre i bil,
<indsæt selv et passede billede af et hippi folkevogns rugbrød med påmalet peace tegn
der står ved en tank station og fylder sin freds vogn op med de uundværlige dråber>

>Truer noget olieleverancerne fra mellemøsten drager vi i krig (bl.a.,,)

Bl.a. fordi dette 70's senario er blevet en realitet i 2006
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/ThreeDaysforCondor-1.wmv

You wanna know something?
They won't want us to ask them.
They'll just want us to get it for them.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-01-06 13:01

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> You wanna know something?
> They won't want us to ask them.
> They'll just want us to get it for them.

Ja det bliver sjovt at se de der peace-love-and-harmony hippier når olien
slipper op :) Mon de så stadig er så fredelige ?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-01-06 13:29

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43d22299$0$46980$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ja det bliver sjovt at se de der peace-love-and-harmony hippier når olien
> slipper op :) Mon de så stadig er så fredelige ?

Ja og specielt surt bliver det at se, det man troede var sin pension på et par millioner blive reduceret på et par månder
til 200.000,- , mon ikke dette vil konvertere den sidste humanist til et frådende fasist uhyre,,,

Jan Rasmussen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-01-06 14:34

> [...]
par millioner blive reduceret på et par månder
> til 200.000,- , mon ikke dette vil konvertere den sidste humanist til et

Godt man er så gammel (og ryger så meget) at chancen for man oplever at
olien slipper op er nærmest gående mod 0 :)