Endnu et billede af muhammed.
Fra : Jim

Dato : 20-01-06 01:36

http://sfast.dk/humor/sjove_billeder/fraekke/aladdin/9.jpg

Men nåede Aisha at blive så gammel?

J.

Fra : kalleBSk

Dato : 20-01-06 21:48

Nu må du altså holde op, de er blevet gode igen, Jyllands Posten skal
blot sige undskyld og fortælle det hele blot var for sjov, eller
m.a.o. blot erkende at de er vantro og endnu ikke har nået det stade,
der kendetegner den forløste.

>http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3514326<

Citat herfra:
Vi rækker hånden ud og lader det være op til avisen at vise, at det
ikke var hensigten at håne muslimerne for deres tro, at det ikke var
meningen at frem­stille Muhammed -at tegningerne bare var ment for
sjov eller satire", siger muslimernes talsmand Ahmed Akkari

Men nu er Bluitgens bog så udkommet, så vi må nok sige farvel til
sule-eksporten til Saudierne, men det er da bare feta.

mvh
Kalle

Fra : Kim2000

Dato : 20-01-06 23:28

"kalleBSk" <carl@skovgaard3.fthmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

meningen at frem­stille Muhammed -at tegningerne bare var ment for
sjov eller satire", siger muslimernes talsmand Ahmed Akkari

Kim:
Tjah.... JP laver et indslag i deres avis med 12 satiretegninger af
Muhammed, nu kræver man så at man skal fortælle det var for sjov. Hallo,
hvis I havde fulgt med i dansktimerne ville I have vidst satire _er_ for
sjov. Det er tosserne selv der har løbet rundt i hele verden og fortalt om
"onde Danmark" der ikke ville stoppe JP. Det lort de har rodet sig ud i må
de selv rode sig ud af. De kan starte med at undskylde til Danmark, derefter
kan de tage på en ny rundtur til Mellemøsten og undskylde for at have spildt
regeringernes tid, og mens de så er dernede, så kunne de passende finde en
bolig, vi skal nok eftersende deres bagage.

Fra : Henri Gath

Dato : 21-01-06 00:31

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have spildt regeringernes tid, og mens de så er dernede, så kunne de
> passende finde en bolig, vi skal nok eftersende deres bagage.

Kan vi ikke bare give dem en enkeltbillet til Muhammedanistan?

Fra : hanzen

Dato : 21-01-06 12:07

> [...]
> have spildt regeringernes tid, og mens de så er dernede, så kunne de
> passende finde en bolig, vi skal nok eftersende deres bagage.

Det lyder som en yderst fornuftig afslutning. Og så skal de være glade for
at slippe så billigt.
--
hilzen
hanzen

Fra : Wilstrup

Dato : 21-01-06 13:07

> [...]
> have spildt regeringernes tid, og mens de så er dernede, så kunne de
> passende finde en bolig, vi skal nok eftersende deres bagage.

Med andre ord: når man misbruger ytringsfriheden til at forhåne muslimerne,
så skal disse "dumme" muslimer blot stikke piben ind og respektere
ytringsfriheden, men når de samme muslimer så benytter sig af deres
ytringsfrihed til at fortælle noget om Danmark, så skal de pludselig
undskylde?

<ironi on> Jeg ser klart logikken </ironi off>

Naturligvis skal muslimerne ikke undskylde mere end JP skal undskylde -
sådan er det. JP forhåner muslimerne, ingen tvivl om det når man fx i
satiren sammenkæder Muhamed med bombekastere (ved at lave en tegning af
Muhamed med turban (som muslimer ikke benytter) og sætter en bombe i. Det
er ikke alene satire, det er løgn og grovkornet og er med til at defamere
alle muslimer som nogen, der bifalder bomninger - og når nogle muslimer så
reagerer ved angiveligt at fortælle at den danske regering vil omskrive
koranen, så er statsministeren straks på banen for at tage til genmæle. Den
samme statsminister, der begik ulovligheder i forbindelse med Irak-krigen,
men som har udtalt at der er grænser for hvor sart man har lov til at være
(når Pia K fx kalder folk for landsforrædere), ham støtter du altså når du
finder det betimeligt at nogle muslimer skal undskylde for deres brug af
ytringsfriheden eller brug af satire. Fx kan man sagtens sige: Danmark er
ved at omskrive koranen (således at man nærmest får det indtryk at man lader
ytringsfriheden = friheden til at svine andre til og altså stik imod
koranens budskab) i satirisk øjemed, men her træder statsministeren så
pludselig i karakter og taler om at man nu skal være sart og ikke acceptere
"løgne" -men han vil altså ikke tage afstand fra Pia Ks udtalelser om
landsforræderi.

Hykleriet kender ingen grænser.
--
Wilstrup

--
Wilstrup

Fra : Mark Jensen

Dato : 21-01-06 15:00

On Sat, 21 Jan 2006 13:06:47 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

> [...]
>ytringsfriheden, men når de samme muslimer så benytter sig af deres
>ytringsfrihed til at fortælle noget om Danmark, så skal de pludselig

Humoren har godt nok trange vilkår, hvis det er op til dig.
Jeg har slet ikke tal på hvor mange "ydmygende" situationer jeg har
set Jesus afbilledet i, og det er heldigvis relativt sjældent at de
kristne fundamentalister har brokket sig af den grund. Og de ville
iøvrigt udstille sig selv som tåber, hvis de gjorde det. Mærkeligt nok
har mange kultur-relativister som altid tidligere har elsket at hive
det religiøse(læs: Kristne) ud af samfundet, og gjort nok så tyk grin
med kristen tankegang eller symboler, fundet det nødvendigt at gå helt
modsat når det kommer til nogle satiretegninger af Islam. Det er der
hykleriet er størst for mig at se.

Muslimerne må bare lære, at humor ikke afgøres af om DE synes det er
sjovt, og at der iøvrigt ingen grænser er hvor hvad man kan lave
satiretegninger over. Jeg ville personligt synes det var udtryk for
rimelig ringe moral at lave sjov over eks. et konkret pædofilt
eksempel som det i tønder, men det vil jo bare alene udstille
tegneren. Til gengæld kunne en mere generel karikatur med pædofili
være et almindeligt eksempel på grovkornet humor, som vi heldigvis
altid har dyrket med stor glæde i Danmark.

Heldigvis findes der da også moderate muslimer, som påpeger at det
netop er det faktum at vi kan tage pis på ALLE autoriter, inkl.
religiøse autoriteter, der gør at de er lykkelige for at bo i Danmark
og ikke i Saudi-Arabien eller lignende, hvor man ikke kan slå en skid
et uheldigt sted, uden at statsmagten vil være efter én, sådan sat på
spidsen

Det er IKKE misbrug af ytringsfrihed. Det kan allerhøjest være tale om
et forsøg på humor, som efter din og visse islamisters opfattelse, er
slået totalt fejl. Tough luck, jeg kan dog også finde eksempler på
humor, som jeg finder håbløst. Det ændrer dog ikke ved at det har sin
berettigelse alligevel, og ingen som helst skal undskylde for noget
som helst.

> [...]
>er ikke alene satire, det er løgn og grovkornet og er med til at defamere
>alle muslimer som nogen, der bifalder bomninger -

Well, et eksempel på at du gør din tolkning til den endegyldige
sandhed. Selv hvis du havde ret, ville det iøvrigt stadig være i
orden.

Men ligesom du kan tegne et billede af en mand med amerikansk flag med
en bombe i stedet for hjerne, betyder det ikke at alle amerikanere
skal føle sig truffet, og at der er tale om noget, der er så groft at
der kan opstå diplomatisk krise. Heldigvis da. Det er pinligt at en
sådan diskussion overhovedet kan opstå. Tænk hvis andre folkeslag
havde mange folk, der var lige så følsomme.

Billedet med Muhammed og bomben (eller amerikaneren og bomben) kan med
lige så god ret tolkes som værende et udtryk for ANDRES fejlforståelse
af islam/amerikanere. Med andre ord et selvironisk billede af
verdensopfattelsen, at nogle pr. definition tænker "bombe", når de
hører om Islam, hvilket selvsagt er tåbeligt. Det at manden bruger
turban er i den fortolkning med til at understrege den overfladiske og
manglende forståelse af Islam, som billedet er udtryk for.

> [...]
>men som har udtalt at der er grænser for hvor sart man har lov til at være
>(når Pia K fx kalder folk for landsforrædere),

Pia K. er selv relativt sart og har ofte benyttet sig af
injurielovgivningen, hvilket er et stort selvmål imo. Mogens Rukow
igår i Clement Direkte sagde det egentlig ganske passende. Der er slet
ikke behov for disse grænser for ytringsfrihed som eks.
injurieparagraffen er. Det er, og det står så for min egen regning,
tåbeligt at der er mennesker, som går op i deres egen "ære" og derfor
finder det nødvendigt at inddrage domstole for at få æresoprejsning.
Det er pinligt, imo. Svar igen i stedet, eller ignorer tosserne, men
lad være med at bland domstolene ind i sådanne bagateller.

> [...]
>pludselig i karakter og taler om at man nu skal være sart og ikke acceptere
>"løgne" -men han vil altså ikke tage afstand fra Pia Ks udtalelser om

Hmm, jeg synes faktisk han har sagt det rimelig godt, den gode
statsminister. Folk må holde op med at være for sarte, lære at forstå
at ALT er til diskussion og kritik, deriblandt religiøse autoriteter,
men at man da rent moralsk bør udvise hensyn, når man udtaler sig.

Hykleriet findes ganske givet hos Pia K, men jeg har svært ved at
finde det hos statsministeren må jeg sgu nok indrømme.

Fra : Jim

Dato : 21-01-06 15:04

"Mark Jensen" <MR12@edb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> set Jesus afbilledet i, og det er heldigvis relativt sjældent at de
> kristne fundamentalister har brokket sig af den grund.

Vi behøver ikke at lede længe efter satire om Jesus, Josef og Maria og så
selvfølgelig ham helligånden, som ikke kan holde sig fra Marias lagner.
Ørkenens Sønner er et glimrende eksempel.
Jeg ville ønske, at de tog ham Muhammed under kærlig behandling i ørkenen.

Fisse fisse fez fez.

J.

Fra : hanzen

Dato : 21-01-06 15:14

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ørkenens Sønner er et glimrende eksempel.
> Jeg ville ønske, at de tog ham Muhammed under kærlig behandling i ørkenen.

Det kunne blive festligt.
Og luften ville blive tyk af fatwaer
--
hilzen
hanzen

Fra : Jim

Dato : 21-01-06 15:44

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne blive festligt.
> Og luften ville blive tyk af fatwaer

Og lad dem komme..

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-06 18:06

> [...]
> Ørkenens Sønner er et glimrende eksempel.
> Jeg ville ønske, at de tog ham Muhammed under kærlig behandling i ørkenen.

Nej, det er netop det, vi laver sjov med samtlige religioner, så muslimerne
er sådan set bare kommet ind i det selskab.

Fra : Wilstrup

Dato : 21-01-06 22:48

> [...]
> kristne fundamentalister har brokket sig af den grund. Og de ville
> iøvrigt udstille sig selv som tåber, hvis de gjorde det.

Så følger du ikke med i begivenhederne i Danmark: Billedet af Jesus på en
togstation, Øjet, sunget af Trille, Jesus Christ Superstar (Unge Kristne:
Jesus er ikke en klovn), Thorsens Jesusfilm, Jesus på sålerne af nogle
sundhedssandaler etc.

> [...]
> være et almindeligt eksempel på grovkornet humor, som vi heldigvis
> altid har dyrket med stor glæde i Danmark.

Jeg forstår ikke din skelnen her: at forhåne profeten Muhamed, at svine
muslimer til og gøre dem til genstand for stereotypier som bombekastere m.v.
finder du helt i sin orden, men at gøre grin med pædofili er ikke i orden?
Det er en mærkværdig tankegang du har.

Jeg synes fx at Turells karikatur af "børnelokkerne" (nu : pædofile) som
står ved hvert gadehjørne med deres loddenfrakke og de fedtede bolsjeposer,
for hylende skæg.

> [...]
> humor, som jeg finder håbløst. Det ændrer dog ikke ved at det har sin
> berettigelse alligevel, og ingen som helst skal undskylde for noget

Ville du finde det humoristisk hvis man i avisen fremstillede Henrik som
bollede med en hest? Ville du finde det helt i sin orden at man afbillede
Margrethe II som tilbeder af djævelen? Ville du finde det i orden at man
fremstillede Joakim som bøsse?

> Well, et eksempel på at du gør din tolkning til den endegyldige
> sandhed. Selv hvis du havde ret, ville det iøvrigt stadig være i
> orden.

Så det er altså efter din opfattelse i orden at man sviner folk til, uanset
hvordan?

> [...]
> sådan diskussion overhovedet kan opstå. Tænk hvis andre folkeslag
> havde mange folk, der var lige så følsomme.

Jf. ovenover mine beskrivelser af forskellige kongelige personer i
"satiriske tegninger". Tror du at de ville stå upåtalt hen?

> [...]
> turban er i den fortolkning med til at understrege den overfladiske og
> manglende forståelse af Islam, som billedet er udtryk for.

Det kræver en viden om islam, som ikke alle er i besiddelse af. Hvis lærere
generelt blev afbildet som pædofile, ville jeg også føle mig stødt - og jeg
er overbevist om at det ville de fleste lærere - og hvis du afbillede
statsministeren som bøsse eller som landforræder, ville du næppe nøjes med
et skuldertræk fra hans side.

> [...]
>
> Hykleriet findes ganske givet hos Pia K, men jeg har svært ved at
> finde det hos statsministeren må jeg sgu nok indrømme.

Prøv at fremstille ham som bøsse, som pædofil eller noget lignende, så skal
du se "tolerance" -

Jeg er ikke religiøs. Jeg har svært ved at forstå hvorfor folk går så højt
op i et fantasifoster, som ikke eksisterer og finder det mærkværdigt at folk
holder sig oppé på den livsløgn det er, at der findes et liv efter døden.
Men når det er sagt, så har jeg forlængst erkendt at der findes mange sære
skikke hos forskellige folkeslag og i forskellige religioner. Jeg finder det
hverken i orden eller på sin plads at man groft generer disse mennesker af
den grund - det hedder pli.

Jeg har forlængst erkendt at der findes religioner, hvor det er en dødssynd
at vise fodsålerne på ens sko, at man ikke må fløjte i kirkerne (for ikke at
påkalde djævelen), at der er nogen der mener at der kun findes EN gud og EN
tro, at nogle mener at det er en synd at spille kort og/eller danse, at det
for nogen er forfærdeligt at gå i seng med hinanden før ægteskabet, at man
ikke kan velsigne bøsser og lesbiske i en kirke, at man vil blande sig i
folks seksualliv, om de foretager aborter eller om de har to eller flere
koner eller mænd. Og jeg har også erkendt at der findes vegetarer, veganere,
nazister, fremmedhadere, holocaustfornægtere etc.

Jeg finder al religion latterlig, overtro etc., men det betyder ikke at jeg
i mit daglige virke forsøger at provokere disse mennesker og håne deres tro
ud fra deres egen selvforståelse.
Hvis jeg bliver bedt om at sige, hvad jeg mener om islam som tro eller
kristendommen, vil jeg ærligt sige hvad jeg mener, men jeg vil også
understrege at jeg naturligvis respekterer at de har andre opfattelser,
sålænge de ikke strider mod almindelig velanstændighed og at det indebærer
tvang for alle andre til at de skal tage denne tro til sig.

At nogle selvbestaltede militante kristne mener at negre er djævelens værk,
at abortsøgende kvinder skal dø etc., tager jeg dybt afstand fra. Men jeg
tager også dybt afstand fra at nogle skal dæmonisere andre religioner som fx
islam blot fordi man finder deres tro og skikke mærkværdige eller
"middelalderlige". Asatroen er også "middelalderlig" men derfor behøver jeg
jo ikke at gøre nar ad den offentligt, vel?

I det hele taget handler det om en ordentlig opførsel over for mennesker i
al almindelighed, der ikke generer nogen.

Politkerne må man gerne satirisere over, når det drejer sig om deres
gerninger, men jeg finder det ikke i orden at man satiriserer over deres
privatliv som enkeltpersoner.

En minister, der afbildes som en gås, der slås vand på, for at understrege
at han afviser argumenter som vand på en gås, finder jeg i orden, men hvis
man fremstiller ham som børnelokker, transvestit eller lignende, hvis det er
hans hemmelighed, så finder jeg det ikke i sin orden.

Jeg er heller ikke royalist, men hvis man fremstiller Henrik som kopulerende
en hest, vil jeg bestemt ikke finde det i sin orden.

Heller ikke finder jeg det i sin orden når man gør tykt nar af folk med
livstruende sygdomme. Kunne du fx tænke dig at se en aids-ramt afbilledet
for sjov?

Der er altså nogle grænser - grænser som handler om grænsen mellem det
morsomme og så forhånelser -og det er den, jeg forsøger at drage i
forbindelse med Muhamedtegningerne - også selvom jeg ikke er muslim, ikke
synes om religioner i det hele taget og selv finder alle religioner en smule
latterlige, og visse skikke tåbelige.
Fx synes jeg at vegetarers hang til ikke-kød eller veganeres fanatiske
holdning til at gå i noget, der har det mindste med dyr at gøre, komplet
tåbelige. Jeg finder endvidere det skørt at man i dag ikke kan spise
svinekød som muslim eller jøde, eller at man som hindu ikke kan spise
oksekød. I det hele taget finder jeg mange af de religiøse skikke og
forordnigner, gammeldags, urimelige og besynderlige. Men jeg erkender at
sådan er der altså nogen mennesker, der har det, og jeg vil naturligvis tage
det pragmatiske synspunkt at de også skal behandles ordentligt -uanset om
jeg sympatiserer med dem eller ej.

Der, hvor jeg personligt trækker grænsen er ved fremmedhadere og
nazister -dem har jeg intet tilovers for, men det er fordi mine grænser
overskrides her - her er der nemlig tale om folk, der hylder angreb på
mennesker blot fordi de har en anden hudfarve, anden religion eller som har
en andet menneskesyn end det foragtens menneskesyn som nazisterne er i
besiddelse af.

Klarere kan jeg vist ikke sige det. Jeg kalder det at adskille tingene og at
se nuanceret på disse.
--
Wilstrup

Fra : Mark Jensen

Dato : 22-01-06 12:43

On Sat, 21 Jan 2006 22:48:19 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

> [...]
>togstation, Øjet, sunget af Trille, Jesus Christ Superstar (Unge Kristne:
>Jesus er ikke en klovn), Thorsens Jesusfilm, Jesus på sålerne af nogle

Aha, og jeg kan forstå at du naturligvis mener at de kristne fortjener
mange undskyldninger så, ikke sandt?
Jeg erkender gerne at der findes sarte kristne, men at mængden af dem
er blevet væsentligt mindre med tiden. Ting, der kunne forarge for de
30 år siden, vil næppe røre nogen som helst nu. Det vil du formentlig
også selv erkende, hvis du overvejer eks. Trilles sang.

Den eneste nyere sag, Jesus-sandalerne, er tåbelig, og selvfølgelig
har enhver butik lov at lave de produkter de vil. Firmaet bag havde
dog ikke lyst til dårlig publicity, så de trak dem tilbage. Det er
sådan ret normale frie markedskræfter. Ingen statsmagt forbød noget
som helst.

> [...]
>finder du helt i sin orden, men at gøre grin med pædofili er ikke i orden?

Så forstod du ikke min pointe. Jeg synes OGSÅ det er sjov at gøre grin
med pædofili, og ikke mindst den ekstreme forskrækkelse som imo er
kammet fuldkommen over i Danmark. Man kan vel næsten ikke være mandlig
pædagog mere uden at være i konstant fare for at blive mistænkt for at
være alt mulig grusomt. Det er i sig selv forfærdeligt, og formentlig
et område vi kan blive ret enige

Det jeg personligt ville tage afstand fra, var hvis humoren gik hen og
ramte ét helt konkret tilfælde. Eks. den sag fra tønder. Hvis man
gjorde grin med den 10 årige etc. Det var det jeg mente, og et af de
virkelig få eksempler, jeg kunne finde, hvor jeg selv kunne blive
forarget. Og selv der, ville det være inde for rammerne af samfundet,
og alene udtryk for hvad jeg ville kalde dårlig smag.

>Jeg synes fx at Turells karikatur af "børnelokkerne" (nu : pædofile) som
>står ved hvert gadehjørne med deres loddenfrakke og de fedtede bolsjeposer,
>for hylende skæg.

Helt enig

> [...]
>Margrethe II som tilbeder af djævelen? Ville du finde det i orden at man

Helt sikkert, og uden tvivl. Men nu er jeg så heller ikke særlig
royal. Godt nok rammer humoren her enkelte mennesker (hvilket altid må
betragtes som grovere end humor, der alene rammer religion eks), men
disse mennesker er kendte, og må simpelthen finde sig i meget. Om jeg
ville grine af det ved jeg ikke, men kunne man finde den rette vinkel,
vil jeg absolut ikke udelukke det. Ellers ville jeg under alle
omstændigheder bare bladre videre.

>Jf. ovenover mine beskrivelser af forskellige kongelige personer i
>"satiriske tegninger". Tror du at de ville stå upåtalt hen?

Muligvis ikke. Der findes altid mennesker, som elsker at blive
forarget. Man får fornemmelsen at de ligefrem dyrker denne offerrolle
og forargelsen. Det mærkelige er at det nu er kulturradikale, der er
blandt de forargede. Dem som om nogen var med til at hive det
religiøse ned fra piedestalen. Socialisen Kåre Bluitgen nævner i
gårsdagens JP under overskriften "den småborgerlige venstrefløj" netop
dette paradoks:

JP"-Hvordan har du det med at det er de borgerlige og ikke
venstreorienterede , der tager denne sag op nu og støtter
provokationen?"
KB"Det kan jeg grine lidt af. I gamle dage havde det jo været os. Jeg
har været BZ´er og vi var på nakken af den borgerlige presse. Det
samme med rødstrømperne. Derfor er det lidt skægt at det nu er
omvendt.

Jeg tror det hænger sammen med at venstrefløjen er blevet meget mere
puritansk på det seneste. Før kunne de ikke se en grænse uden at
overskride den helt bevidst. Nu er venstrefløjen blevet småborgerlig.
Vi skal passe på, at vi ikke krænker, mobber, eller gør grin med
nogen, siger de. Der er sket et stemningsskifte, hvor venstrefløjen
står for den såkaldte gode tone.

Det har altid været socialisterne, der bekæmpede kirkens magt og var
grænseoverskridende i enhver forstand, men venstrefløjen har haft en
tendens til at udskifte den afdøde arbejderklasse, med muslimer.

I og med at man er muslim, er man automatisk et offer, der skal
hjælpes og støttes. Selvfølgelig vil vi gerne hjælpe ofte, men vi må
erkende, at det altså ikke er dem alle, der er ofre og vores
omfavnelser er indimellem blevet til omklamring"

Jeg mener han rammer hovedet på sømmet med ovennævnte.

> [...]
>er overbevist om at det ville de fleste lærere - og hvis du afbillede
>statsministeren som bøsse eller som landforræder, ville du næppe nøjes med

Det tror jeg faktisk. Statsministeren er en af dem, der oprigtigt
taler for meget meget vide rammer for ytringsfriheden. Jeg ville måske
synes det var lidt dårlig smag hvis eks. lærere eller pædagoger blev
afbilledet som pædofile, men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor jeg
skulle blive forarget. I modsat fald har jeg så lidt tillid til mine
medmennesker hvis jeg tror at de ikke kan skælne skæg fra snot.

Et billede af en lærer eller flere i pædofil sammenhæng, ville jo være
udtryk for et eller andet fra afsenderen. Men det kan lige så vel være
at afsenderen gør grin med samfundets overdrevne syn på situationen.

Statsministeren som landsforræder? Jeg synes jeg har set mange grimme
tegninger af ham som hulemand og eks. Pia K. som en stor gris. Det er
da oftest morsomt og selv hvis det ikke, så accepterer jeg da at der
nok er andre der har en anden smag end mig, og som griner af det.

>Prøv at fremstille ham som bøsse, som pædofil eller noget lignende, så skal
>du se "tolerance" -

Jeg tror faktisk, den med bøsse er lavet. Det skulle undre mig andet.
Tror du at Danmark ville blive forarget over det i 2006?

Lad os også holde fast i at man har lavet sjov med en religiøs
autoritet. Alle autoriteter bør der laves alt muligt sjov med, inkl.
Statsministeren. Hvis man fremstillede ham som pædofil, kunne selv
det stadig lade sig gøre med en vis humoristisk undertone. Og selv
uden en sådan, skulle vedkommende der havde tegnet billedet, da have
lov til at udstille dennes dårlige smag.

> [...]
>hverken i orden eller på sin plads at man groft generer disse mennesker af

Personligt kunne jeg heller ikke drømme om at mobbe mine mennesker.
Jeg ville heller ikke bryde mig om at gøre nar af troende mennesker.
Det er deres sag. Men jeg ville blive alvorlig bekymret hvis der ikke
fandtes folk, som i medierne og i samfundet som helhed ikke til evig
tid satte spørgsmålstegn ved samtlige autoriter og ikke mindst de
religiøse.

Jeg ærgrer mig tit over at muslimer er så troende som de er. Det er
det verdslige som er udgangspunktet for integration, og jo mere man
giver køb på denne verdslighed, eks. ved at lave bederum i skoler
eller på andre måder tillader religiøsitet eller religiøse normer i
det offentlige rum, jo sværere bliver det at mødes på lige vilkår, og
jo sværere bliver det at få integrationen til at lykkes.

> [...]
>"middelalderlige". Asatroen er også "middelalderlig" men derfor behøver jeg
>jo ikke at gøre nar ad den offentligt, vel?

Hvis ikke der var nogen (kulturradikale) som havde taget afstand fra
religiøse dogmer og normer i vores samfund, havde vi ikke bevæget os
så langt frem, som vi rent faktisk er nået. Det er den udvikling, som
ikke helt har ramt store områder i mellemøsten. Jeg håber at der til
hver en tid vil være folk som vil udfordre andre på deres tro, og til
hver en tid vil være parate til at stille alle former for autoritet,
inklusiv de mest religiøse af slagsen, til diskussion, og også være
med til at hive disse autoriteter ned fra deres piedestal.

>Heller ikke finder jeg det i sin orden når man gør tykt nar af folk med
>livstruende sygdomme. Kunne du fx tænke dig at se en aids-ramt afbilledet
>for sjov?

Næh, men det minder jo også om det eksempel jeg gav med Tøndersagen.
Det ændrer ikke ved at selvom det er dårlig smag, så skulle det da
ikke være forbudt at udstille sin egen dårlige moral.

>Fx synes jeg at vegetarers hang til ikke-kød eller veganeres fanatiske
>holdning til at gå i noget, der har det mindste med dyr at gøre, komplet
>tåbelige.

Jeg har en tese om at verden i høj grad vil være befolket af vegatarer
indenfor en vis tidalder, men det hører til en anden diskussion ! :)

> [...]
>en andet menneskesyn end det foragtens menneskesyn som nazisterne er i

Jeg er sådan set enig, men har du tænkt på, at du tager afstand fra
had, men ender op med at hade dem, du tager afstand fra?

Det jeg mener er at man skal passe på ikke at ende i den modsatte
grøft, hvor man i sin iver for at bekæmpe racisme og fremmedhad ender
med ikke at kunne skelne mellem hvad der er racisme og hvad der er
almindelig bekymring over samfundsmæssige problemer. Jeg synes der er
en tendens til at "racismekortet" bliver spillet ud alt for tit.

>Klarere kan jeg vist ikke sige det. Jeg kalder det at adskille tingene og at
>se nuanceret på disse.

Jeg synes det er en fin diskussion, og jeg synes "tonen" (tidens mest
brugte ord) lige netop i denne samtale også er fin og fordragelig,
hvilket jeg sætter stor pris på, men enig bliver vi nok ikke.

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 14:51

"Mark Jensen" <MR001@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Aha, og jeg kan forstå at du naturligvis mener at de kristne fortjener
> mange undskyldninger så, ikke sandt?

Næ, jeg mener blot at de kristen altid har fået ret (næsten: man forsøgte en
blasfemianklage mod Trille og Jesper Jensen, men man tabte sagen) - JCS blev
ikke taget af plakaten på trods af de kristnes protester, men Thorsens
Jesusfilm blev bremset ved en ulovlig politisk beslutning, Jesus-sandalerne
blev trukket tilbage efter kritik af kristne, Billedet af Jesus på
Albertslund station (ellér hvor det nu var) blev overmalet etc.

> [...]
> 30 år siden, vil næppe røre nogen som helst nu. Det vil du formentlig
> også selv erkende, hvis du overvejer eks. Trilles sang.

ja, heldigvis - men det er stadig sådan at man kan provokere
kristne -Maleriet på stationen er ikke så mange år tilbage,og
Jesus-sandalerne er heller ikke.

> [...]
> dog ikke lyst til dårlig publicity, så de trak dem tilbage. Det er
> sådan ret normale frie markedskræfter. Ingen statsmagt forbød noget

Nej, men når et firma trækker sandaler tilbage p.g.a.dårlig publicity, så er
det da sært at man ikke fra JP undskylder fordi man derved udsætter Danmark
for at få dårlig publicity. I stedet har visse travlt med at hævde at de
muslimer der er så vrede at de rejser ned til deres meningsfæller for at
opfordre til boykot af danske varer, bliver kaldt landsforrædere. Herregud -
det er jo bare de frie markedskræfter der virker. Man ville ikke risikere
kristen vrede over sandalerne, derfor blev de trukket tilbage - JP har intet
handelsmæssigt i klemme, men vælger alligevel at dække sig under
ytringsfriheden - derved skader de landet og omdømmet, hvilket ses jo ved at
nogle bliver så vrede at de forsøger at få boykottet Danmarks varer - hvis
firmaet med jesus-sandalerne havde holdt lige så stædigt på deres ret,
hvordan mon det så ville være gået med de butikker, der solgte dem? Vi kan
ikke vide det, men vi kunne risikere at der kom en international kristen
fordømmelse -også fra USAs magtfulde kristne organisationer -mon regeringen
havde siddet stiltiende og ladet stå til i så tilfælde? Næppe.

> [...]
> pædagog mere uden at være i konstant fare for at blive mistænkt for at
> være alt mulig grusomt. Det er i sig selv forfærdeligt, og formentlig

nuvel - men hvordan ville mon reaktionen have været, hvis vi fremstillede i
tegninger en satire over at en pædagog "boller" et børnehavebarn og fx viste
at barnet oven i købet kunne lide det? (Og jeg skal her skynde mig at sige,
at jeg IKKE tror at børn kan lide den slags -tværtimod!)

Hvis vi nu holder fast i pædofilien, så vil jeg hævde at muslimerne lige så
meget føler det krænkende at deres profet fremstilles som bombemand som
normale mennesker føler det krænkende at se den slags, som jeg skrev før.

> [...]
> forarget. Og selv der, ville det være inde for rammerne af samfundet,
> og alene udtryk for hvad jeg ville kalde dårlig smag.

Og jeg ville blive endnu mere forarget hvis man fremstillede den 10-årige
som en, der vellystent kastede sig over de gamle mænd - fx med ordene: se at
blive færdig -jeg har flere kunder! - ubehagelig tanke.

Men min evne til at se tingene fra muslimerne side er ikke fraværende her.
Det er det samme som tørklæderne:; nogle muslimske kvinder vil føle at de
går nøgne,hvis de ikke har tørklæder på -også selvom vi vil synes at det er
en smule latterligt.

Det handler ikke om vores grænser, men om hvordan andres grænser er - og jeg
mener at vi i et meget vidt omfang bør tage hensyn til andres grænser i
religiøse spørgsmål.

> Helt enig

[...]

> Helt sikkert, og uden tvivl. Men nu er jeg så heller ikke særlig
> royal.

Men kan du sætte dig ind i hvordan royale må føle det? Eller kongehuset? Jeg
er heller ikke særlig royal og så helst monarkiet afskaffet, men det, jeg
taler om er principperne om almindelig anstændighed.

> [...]
> ville grine af det ved jeg ikke, men kunne man finde den rette vinkel,
> vil jeg absolut ikke udelukke det. Ellers ville jeg under alle

Men tegningerne rammer netop her et enkelt menneske - et menneske som har
levet og som opfattes med allerhøjeste ydmyghed når man er muslim. Det
handler ikke om jeg mener at JP ikke havde ret til at bringe dem - det har
de juridisk set, men da de samtidig forhåner muslimernes ypperste profet,
overskrider de dermed grænsen for pli og ordentlig opdragelse, og man burde
have kunnet rejse en blasfemisag mod JP eller en sag efter straffelovens
"racismeparagraf".

> [...]

> omfavnelser er indimellem blevet til omklamring"
>

> Jeg mener han rammer hovedet på sømmet med ovennævnte.

absolut nej. Jeg diskuterede i sin tid med Kåre Bluitgen i radioen, Han ser
det som sin opgave at svine muslimer til - at kalde dem latterlige etc. og
han undslår sig ikke for at lave grove fejl i sine bøger, hvis kilder han
ikke har undersøgt.

Her finder jeg det på sin plads at citere Hans Scherfig: Når angrebene
kommer så langt fra venstre, at de rammer en i nakken, så er det altid fra
højre.

KB er ikke mere socialist end Konrad eller Per i denne gruppe - han er en
småborgerlig fortaler for dæmonisering af muslimer,og hans sludder med hvad
venstrefløjen mente tidligere har intet på sig. Hans forklaring om at han
var BZ'er i sine unge dage, betyder ikke at han var socialist, nærmest
salonsocialist, der i dag har fundet en platform, hvor han på linje med DF
kan svine en gruppe til som alligevel ikke kan forsvare sig.

Jeg finder hans synspunkter ækle og hans opfattelse af hvad man kan bruge
hans bøger til i den danske folkeskole er mildest talt søgte det handler om
at vise så mange grovheder som muligt for at "eleverne selv kan tage
stilling" som han siger, men sagen er den, at han ikke får et ordentlligt
modspil - vi kunne sagtens have lavet en bog som modvægt, men Gyldendals
redaktør ville kun udgive en sådan, hvis Lubna Elahi ville stå for den som
forfatter, fordi hun var politiker og muslim. Da hun fik nok at gøre i sit
politiske liv, blev det ikke til noget med bogen, desværre.

[...]
> [...]
> skulle blive forarget. I modsat fald har jeg så lidt tillid til mine
> medmennesker hvis jeg tror at de ikke kan skælne skæg fra snot.

Og det kan de ikke - når nogle pædagoger bliver anklaget for at have haft
ulovligt omgang med børn, og bliver frikendt for det i retten, bliver de
alligevel fyret og kan ikke få arbejde som pædagoger i kommunen og
vanskeligt i andre kommunale institutioner, fordi - som borgmestrene siger -
deres sager er jo en belastning for tilliden.

Hvis du havde et job som lærer eller pædagog og det blev en almindelig
folkestemning, der hævdede at flertallet af lærere i virkeligheden er
pædofile, eller at alle mandlige pædagoger er det, så tror jeg nok at du
ville føle dig ramt - også selvom det er helt urimeligt.

> Et billede af en lærer eller flere i pædofil sammenhæng, ville jo være
> udtryk for et eller andet fra afsenderen. Men det kan lige så vel være
> at afsenderen gør grin med samfundets overdrevne syn på situationen.

Javist - man kan tolke tingene på mange måder -men bemærk, når jeg har
diskuteret fx begrebet retssikkerhed i denne gruppe, så er der altid en
eller anden Gath-type, der får det til at lyde som om jeg forsvarer
pædofile - ja, en er gået så vidt som at mene at jeg selv er pædofil - dette
kan sagtens mistolkes i systemtet og bliver det også.
I dag starter enhver ansættelse som lærer eller pædagog -uanset om det er en
uddannet eller en vikar -med krav om en børneattest , således at man kan se
om vedkommende har været dømt for en pædofil handling. Mistillid garneret af
"hensynet til børnene" - og politiet jubler over at man har fundet 14
tilfælde -men "glemmer" at fortælle at det er blandt 35.000 ansøgninger
(eller mere) - det er med til at så mistillid og starte en kæde af hysteri.

Det eneste jeg beder om er en anstændig tone i debatten - det indebærer ikke
at man ikke kan vælge satiren som våben, men jeg mener ikke at
ytringsfriheden skal være retten til at svine andre til.

> [...]
> da oftest morsomt og selv hvis det ikke, så accepterer jeg da at der
> nok er andre der har en anden smag end mig, og som griner af det.

Så længe du ikke selv er i fedtefadet eller har et job, der kan være
betænkeligt i forhold til dette og til ondsindet satire, så kan du sagtens
forholde dig beskuende til situationen, men lad os tage et eksempel: din
kone (hvis du har en sådan) og dine børn bliver involveret i en sag, hvor de
intet har med sagen at gøre. En lokal journalist finder din kones navn i
forbindelse med sagen og laver en artikel på det. Din kone tager til
genmæle, og nu bliver det for alvor "morsomt" - journalisten hævder at have
dokumentationen i orden, at hun bare kan føre retssag, og i mellemtiden
skrives der en hel masse om hende. Hendes kontrafej står afbildet på
avisernes forside, dine børn bliver drillet i skolen, og som kronen på
værket bliver hun i en satiretegning sat i forbindelse med en person, som du
måske slet ikke bryder dig om - lad os sige: nazi-Jonni - fordi hun måske i
sin egenskab af medarbejder, hvor arbejdsstedet nu er involveret, en gang er
blevet fotograferet i samtale med ham.
Historien kunne fx være at hun var offentligt ansat og som sådan havde en
forpligtelse til at betjene alle borgere, herunder Jonni Hansen, og man i
dette tilfælde havde taget et billede -rent tilfældigt af ham og din kone.

Det ville så kunne misbruges, akkurat som det tilsyneladende misbruges at en
skuespiller i en aktuel tv-serie i dag,en gang har poseret nøgen.

Eller prøv at holde fast i sidstnævnte billede og forestil dig at din kone
en gang havde deltaget i en konkurrence som "miss Nude" - og at hun i
forbindelse med den ovenstående sag pludselig fik sit billede at se på
forsiden fra den gang, hvor hun måske var ung og naiv?

Ville du så bare sige: nåeh, ja -det er da helt i sin orden - lad os bare få
noget mere af den slags?

Det handler igen om pli og anstændighed - ikke om at undertrykke
ytringsfriheden.

> Jeg tror faktisk, den med bøsse er lavet. Det skulle undre mig andet.
> Tror du at Danmark ville blive forarget over det i 2006?

Næppe -men i udlandet måske - til gengæld ville det være mere end
ubehageligt for ham at blive sat i forbindelse med de rygter når vi samtidig
ved at han er gift. Og tænk dig en satire, der gik ud over konen og børnene?

> [...]
> uden en sådan, skulle vedkommende der havde tegnet billedet, da have
> lov til at udstille dennes dårlige smag.

Og dermed mener du at hvis der fandtes kompromitterende billeder af din kone
fra sine unge dage, så ville det være helt i orden at jeg som journalist fik
dem gravet frem og viste dem på forsiden af et af landets største dagblade
fordi jeg kunne hævde en humoristisk undertone?

Altså du synes at paparazzier er et gode for samfundet?

> [...]
> fandtes folk, som i medierne og i samfundet som helhed ikke til evig
> tid satte spørgsmålstegn ved samtlige autoriter og ikke mindst de

Man bør imho altid sætte spørgsmålstegn ved magthaverne - også de religiøse
ledere, men ikke dæmonisere dem, sådan som JP-tegningerne er et udtryk for-

> [...]
> det offentlige rum, jo sværere bliver det at mødes på lige vilkår, og
> jo sværere bliver det at få integrationen til at lykkes.

Jamen, forestil dig at man sparede lærerkræfterne i vore folkeskoler og lod
drenge og pige bade sammen efter idræt og at lærerne så i den forbindelse
badede sammen med dem? Der ville rejse sig et ramaskrig, især hvis det
drejede sig om mandlige lærere. Også selvom du med rette kunne hævde at det
var noget religiøst pladder at nøgenhed skulle være omgivet af alle de
tabuer som de er.

> [...]
> inklusiv de mest religiøse af slagsen, til diskussion, og også være
> med til at hive disse autoriteter ned fra deres piedestal.

Jeg er modstander af religioner og især af statsreligioner. jeg finder at
mange religiøse riter er skrækkelige og tåbelige og undertrykkende, men jeg
vil gerne debattere dem, hvilket ikke er det samme som at jeg vil dæmonisere
dem eller være nedladende og hetzende mod dem.

> Næh, men det minder jo også om det eksempel jeg gav med Tøndersagen.
> Det ændrer ikke ved at selvom det er dårlig smag, så skulle det da
> ikke være forbudt at udstille sin egen dårlige moral.

Vi har i dette land en lóv som i folkemunde kaldes for racismeparagraffen.
Den kunne jeg godt tænke mig blive brugt lidt hyppigere -men afskaf
blasfemi-paragraffen - det ser jeg gerne-

> [...]
>
> Jeg er sådan set enig, men har du tænkt på, at du tager afstand fra
> had, men ender op med at hade dem, du tager afstand fra?

Nej. Når en elev siger "jeg hader ham" så er det et udtryk for et fattigt
sprog, et sprog, der kun består af sort/hvidt og dermed kun af had eller
kærlighed. Men nuancerne findes da i høj grad.
jeg hader ikke had, men tager afstand fra unuanceret afsky.

> [...]
> almindelig bekymring over samfundsmæssige problemer. Jeg synes der er
> en tendens til at "racismekortet" bliver spillet ud alt for tit.

Det kan vi godt være enige i. Fx finder jeg det absurd at Per, som jo synes
at det er i orden at dæmonisere muslimerne her, tager stærkt afstand fra at
man angriber den jødiske stat verbalt og som mener at ethvert angreb mod den
viser at man er antisemit.

> Jeg synes det er en fin diskussion, og jeg synes "tonen" (tidens mest
> brugte ord) lige netop i denne samtale også er fin og fordragelig,
> hvilket jeg sætter stor pris på, men enig bliver vi nok ikke.

Næppe - men vi er dog enige om at være uenige på en urban facon -og det er
jeg godt tilfreds med.
--
Wilstrup

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-06 18:05

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> undskylde?
>
> <ironi on> Jeg ser klart logikken </ironi off>

Der er slet ikke sket en forhånelse af nogen som helst, hvis du mener det må
du i så fald mene at kristne, buddister, hinduer osv osv er blevet forhånet
utallige gange i se & Hør, BT, en ½ humørtime og mange andre blade, hvor der
er vittighedstegninger i.

Selvfølgelig skylder de Danmark en undskyldning ikke kun løb de derned for
at svine landet til (man kan også spørge sig selv om hvordan folk på flugt
kan løbe til sit hjemlandsregering, men lad det nu ligge), men man har
ovenikøbet selv siddet og tegnet nogle billeder for at Danmark skulle
fremstå som et modbydeligt land. Der er slet ingen tvivl om at de tosser der
løb rundt dernede ligger i nærheden af kategorien landsforrædere. De
forsøgte at undergrave Danmarks økonomi, vores demokrati og vores måde at
leve på. Og igen hvis landet er så forfærdeligt, så smut dog. De er jo ikke
forfulgte, det viste deres tur derned jo med al tydelighed.

> [...]
> er ikke alene satire, det er løgn og grovkornet og er med til at defamere
> alle muslimer som nogen, der bifalder bomninger -

Det er så din tolkning, ikke nødvendigvis den rigtige eller den forkerte,
jeg opfattede den tegning mere som "sådan ser danskere muslimer", så kan man
jo selv afgøre hvem det er der gøres grin med.

>og når nogle muslimer så reagerer ved angiveligt at fortælle at den danske
>regering vil omskrive koranen, så er statsministeren straks på banen for at
>tage til genmæle.

Fordi man søger at undergrave den danske økonomi, fordi det er direkte løgn,
det er ikke satire, det er ikke for sjov, det er bevidst forsøg på at
fremprovokere økonomisk sanktioner imod vores land, eller endnu værre for at
fremprovokere terror.

>Den samme statsminister, der begik ulovligheder i forbindelse med
>Irak-krigen,

Dem kender jeg så ikke til.

> [...]
> koranens budskab) i satirisk øjemed, men her træder statsministeren så
> pludselig i karakter og taler om at man nu skal være sart og ikke

Fordi du ikke kan - eller rettere sagt vil - skelne mellem satrie og løgne.
For du er for klog til ikke at kunne se forskel.

>-men han vil altså ikke tage afstand fra Pia Ks udtalelser om
>landsforræderi.

Det kan jeg godt forstå, det de har gjort er helt deroppe og ringe.

Mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 21-01-06 23:05

> [...]
> forhånet utallige gange i se & Hør, BT, en ½ humørtime og mange andre
> blade, hvor der er vittighedstegninger i.

Prøv at fremstille Joakim som bøsse eller Henrik bolle en hest, så skal du
se løjer og langkål, som man nu siger -så er det slut med tolerancen.

Eller prøv at fremstille Margrethe som tilbeder af djævelen eller som
hemmelig katolik, så er der vist ingen tvivl om at paragraffen om
majestætsfornærmelse kommer i højsædet igen.

> Selvfølgelig skylder de Danmark en undskyldning ikke kun løb de derned for
> at svine landet til (man kan også spørge sig selv om hvordan folk på flugt
> kan løbe til sit hjemlandsregering, men lad det nu ligge),

Det er jo ikke sikkert at de pågældende mennesker er flygtninge, vel?

men man har
> ovenikøbet selv siddet og tegnet nogle billeder for at Danmark skulle
> fremstå som et modbydeligt land.

aha - så begrænser du altså ytringsfriheden - så man må gerne forhåne islam,
men ikke Danmark?

Der er slet ingen tvivl om at de tosser der
> løb rundt dernede ligger i nærheden af kategorien landsforrædere.

naturligvis er de ikke landforrædere - de benytter sig blot af deres
ytringsfrihed til at sige, hvad de mener om landet -har de ikke lov til det?

De
> forsøgte at undergrave Danmarks økonomi, vores demokrati og vores måde at
> leve på.

jamen, de har ytringsfrihed -og i et demokrati må man jo netop acceptere at
der findes folk, der vil omstyrte det. Tænk på at vi ikke i Danmark har
forbudt nazibevægelsen. Men du mener at en bevægelse som har til formål at
ómstyrte demokratiet for at indføre et fascistisk diktatur skal tolereres,
medens muslimer ikke må mene at Danmark er et dårligt land?

Og igen hvis landet er så forfærdeligt, så smut dog. De er jo ikke
> forfulgte, det viste deres tur derned jo med al tydelighed.

Det er da et tåbeligt argument: hvis du ikke er enig med os, så smut? Hvad
er så ytringsfriheden værd, hvis man ikke må udtrykke sin utilfredshed med
landet?
Jeg er også stærkt utilfreds med Danmark og dets rolle i verden som
krigsførende nation og som forhåner af ander mennesker, med landets
diskriminationslove etc., skal jeg så "smutte"? Hvad er det dog for en
primitiv tankegang du har her.
Naturligvis kritiserer man da et land, hvis man er utilfreds med det -ved at
"smutte", så ændrer man jo ikke noget, vel? Man kritiserer for at tingene
kan blive bedre -uden kritik, ingen udvikling.

> Det er så din tolkning, ikke nødvendigvis den rigtige eller den forkerte,
> jeg opfattede den tegning mere som "sådan ser danskere muslimer", så kan
> man jo selv afgøre hvem det er der gøres grin med.

Det er ikke det, der fremgår af debatten, og da det forhåner muslimer her i
landet, kan jeg ikke se, hvad det skal gøre godt for. Det var jo også JPs
agenda at se hvor langt de kunne gå - hvorfor fremstiller de ikke Joakim som
bøsse for at se om loven om majestætsfornærmelse stadig holder?

> Fordi man søger at undergrave den danske økonomi, fordi det er direkte
> løgn,

JP forsøger at undergrave muslimernes ære og værdighed ved at fremstille
Muhamed som bombemand - det var løgn.

> det er ikke satire,

Det er så din tolkning - jeg mener at det er modsatire - og ikke mindre
løgnagtig end det som JP fremstillede.

det er ikke for sjov, det er bevidst forsøg på at
> fremprovokere økonomisk sanktioner imod vores land, eller endnu værre for
> at fremprovokere terror.

Helt ude i hampen - når JP laver tegninger, som de ikke kan være uden viden
om krænker muslimer i hele verden, så opfordrer de til terror og
fremprovokerer økonomiske sanktioner mod vores land. Når andre forklarer
muslimske lande at Danmark er et skidt land at leve i fordi man ikke her
respekterer religionen islam, så er det en sandhed. At man så ikke bryder
sig om denne sandhed, er jo netop i overensstemmelse med ytringsfriheden:
man må altså tåle at blive udsat for "fejlfortolknnger" akkurat som det er
tilfældet med JPs tegninger.

> Dem kender jeg så ikke til.

Ikke høre - ikke se - ikke tale ? Følger du slet ikke med i aviserne og i
TV?

> Fordi du ikke kan - eller rettere sagt vil - skelne mellem satrie og
> løgne. For du er for klog til ikke at kunne se forskel.

Det er løgn at fremstille Muhamed som muslimernes ypperste profet som
bombemand - det er ikke satire, det er tilsvining.

> Det kan jeg godt forstå, det de har gjort er helt deroppe og ringe.

Så er Fjoghet også selv uden om at vi risikerer at blive boykottet af
muslimske lande - og det håber jeg faktisk sker.

I øvrigt: landsforræderi har at gøre med at sælge oplysninger til fjenden -
da muslimske lande IKKE er defineret som "fjenden" kan der altså ikke være
tale om at man er landsforræder.
--
Wilstrup

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-06 00:17

> [...]
>

> men man har
>
> aha - så begrænser du altså ytringsfriheden - så man må gerne forhåne

Åbenbart må billederne jo ikke have været slemme nok, for de har jo selv
siddet og tegnet meget meget værre billeder (som man kunne se i EB) og
fremlagt dem som billeder der blev trykt i Danmark. Så uanset hvad så har de
tosser haft det ene formål at skade vores land og fremstille det på en måde
som på ingen måde er i overensstemmelse med virkeligheden. Jeg tvivler meget
på at de tosser skulle repræsentere alle muslimer i landet, man kan håbe de
tosser bare er - ja - tosser.

> [...]
> krigsførende nation og som forhåner af ander mennesker, med landets
> diskriminationslove etc., skal jeg så "smutte"? Hvad er det dog for en

Hvis du ønsker at gøre landet til fx Canada og du er canadisk statsborger,
så ville min besked være nøjagtig den samme, at hvis dit hjemland er så
herligt og du hader Danmark, så smut dog for pokker. Vi holder ikke på nogen
der ikke gider være her.

> Naturligvis kritiserer man da et land, hvis man er utilfreds med det -ved
> at "smutte", så ændrer man jo ikke noget, vel? Man kritiserer for at
> tingene kan blive bedre -uden kritik, ingen udvikling.

Så langt er vi da helt enig. Man rejste kritikken her i landet og her modtog
man ingen større forståelse, heller ikke i muslimske kredse, så måtte man
løbe ned til middelalderlandene med tegninger man selv havde lavet og løgne
om at man ville censurere koranen. Det kan godt være det ikke er
landsforræderi i juridisk forstand, men det både hjernedødt og gør kun at
der kommer endnu mere brænde til bålet mellem muslimer og ikke-muslimer,
eller skulle vi sige mellem de udviklede folk (dvs. de mennesker der lever i
nutiden) og middelalderfolket.

> [...]
> JPs agenda at se hvor langt de kunne gå - hvorfor fremstiller de ikke
> Joakim som bøsse for at se om loven om majestætsfornærmelse stadig holder?

Nåja, vi har da lige set en overskrift der lød at Henrik havde været inde og
se en bøssefilm og selvsamme avis har da flere gange skrevet manden er til
unge mænd (og fred være med det, hvad kommer det mig ved?). Synes du
virkelig at de billeder af Muhammed var slemme? Jeg har da set langt langt
værre billeder af både Budda, Jesus, Gud og den der Hindupige. Nettet florer
ligefrem med dem. Vi kan tage det her (ret uskyldige billede, der
fremstiller Jesus som en snyder):
http://www.armonia.cl/comic/300902_jesus.jpg eller det her, hvor man
fremstiller Jesus som amerikaner:
http://www.toastedpixel.com/comic/greatest-american-jesus.png er det så også
løgn eller er det bare satire og for sjov?

> JP forsøger at undergrave muslimernes ære og værdighed ved at fremstille
> Muhamed som bombemand - det var løgn.

Eller man kan tage min fortolkning af billedet, men at hidse sig så meget op
over det pjat.... Det med at censurere koranen er jo direkte løgn, hvor man
forsøger at skade landets statsminister og ophidse til terror og sanktioner.

> [...]
> man må altså tåle at blive udsat for "fejlfortolknnger" akkurat som det er

Så du mener at Danmark er et skidt land for muslimer at leve i?? De må da
tilbede deres religion alt det de har lyst til, når de har fri vel og mærke.
Og vi indretter ikke vores land efter muslimske skikke, så skulle vi også
til at indrette det efter jødiske, buddiske og alle mulige andre skikke.
Islam får nøjagtig den samme mangel på respekt som kristendommen, jødedommen
og alle mulige andre religioner.

> Ikke høre - ikke se - ikke tale ? Følger du slet ikke med i aviserne og i
> TV?

Nu snakkede du om ulovligheder, USA befriede et land udfra FN konventionen,
og har da iøvrigt reageret stærkt på de overgreb der er sket dernede, og vi
har så måske reageret alt for skrapt overfor de "overgreb" vores soldater
har (ikke) begået (talt nedsættende uhadada).

> Det er løgn at fremstille Muhamed som muslimernes ypperste profet som
> bombemand - det er ikke satire, det er tilsvining.

Muslimerne er gået i krig mod vesten med Muhammed som lederen, så
selvfølgelig er han en "bombemand", vi er formentlig helt enige om at dem
der har erklæret vesten krig er nogle latterlige tågehorn der ikke har
fattet hverken Islam eller hvad livet går ud på.

> Så er Fjoghet også selv uden om at vi risikerer at blive boykottet af
> muslimske lande - og det håber jeg faktisk sker.

Mærkværdig tankegang at ønske fjenden skal skade ens eget land.

> I øvrigt: landsforræderi har at gøre med at sælge oplysninger til
> fjenden - da muslimske lande IKKE er defineret som "fjenden" kan der altså
> ikke være tale om at man er landsforræder.

Nej, de har ikke solgt oplysninger til fjenden, så udfra den definition er
de nok ikke landsforrædere, der er bare tosser. Det ville være rart at vide,
hvor mange danske muslimer de egentlig repræsentere, jeg skyder på meget få.
Jeg tror bare ikke de veluddannede muslimer her i landet gider spilde deres
tid på at modsige dem, hvis de da tør, vi har jo set hvordan ekstemisterne
demokratiforståelse virker.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 12:02

Kim2000 wrote:
[...]

> [...]
> hjemland er så herligt og du hader Danmark, så smut dog for pokker.
> Vi holder ikke på nogen der ikke gider være her.

Man kan godt kritisere tingene uden at mene at man "hader" Danmark - og
igen: man har lov til at kritisere et land man bor i, uden at man så skal
flytte fra det. Tænk, hvis man sagde sådan til alle, der kritiserede landet
fordi man ikke kan tåle kritik - det ville medføre at landet stagnerede.

[...]

> [...]
> mellem muslimer og ikke-muslimer, eller skulle vi sige mellem de
> udviklede folk (dvs. de mennesker der lever i nutiden) og

Hvis JP havde beklaget deres fremførelse på en fornuftig måde, så¨var dette
ikke sket - men de valgte at klynge sig til at de har ret til at svine folk
til og så gøre det under dække af ytringsfriheden. Det der det, der er
kritisabelt.

[...]

> [...]
> ved?).

Synes du virkelig at de billeder af Muhammed var slemme?

Ja - jeg synes at det billede af Muhamed som bærer af turban og med bombe i
den er meget fornærmende og kaster ved på det bål, der hedder fremmedhad og
islamofobi - det er ikke fair at sparke til en gruppe, der i Danmark
allerede ligger ned og ikke kan forsvare sig.

> [...]
> http://www.toastedpixel.com/comic/greatest-american-jesus.png er det
> så også løgn eller er det bare satire og for sjov?

En ugerning friholder ikke den anden. Hvis du får din cykel stjålet, så
betyder det jo ikke at du har ret til at stjæle en andens cykel i tilgift,
vel?

> [...]
> meget op over det pjat.... Det med at censurere koranen er jo direkte
> løgn, hvor man forsøger at skade landets statsminister og ophidse til

Det er det samme man gør ved Muhamedtegningerne - da JP ikke er uvidende om
hvordan muslimer ser på den slags, så er det JP der skader Danmark, ikke
dem, der blot fisker i rørt vande.

> [...]
> mulige andre skikke. Islam får nøjagtig den samme mangel på respekt
> som kristendommen, jødedommen og alle mulige andre religioner.

nonsens - du kan som lærer da ikke være uvidende om at her har kristendommen
forrang for alle andre religioner. Kristendommen får langt større respekt
end både jødedommen, kristendommen og andre religioner - at man tager hensyn
til folks religion har ikke noget med jura at gøre, men har at gøre med pli.
Ordentligt opdragede mennesker - og ikke pøbel - gør ikke noget sådant.

> Nu snakkede du om ulovligheder, USA befriede et land udfra FN
> konventionen,

Sikke da noget ærkevås - det er forlængst blevet fastslået - også af
jurister i Danmark samt af internationale eksperter, at krigen mod Irak var
ulovlig. Den blev IKKE sanktioneret i FN og det SKAL ske hvis medlemslandene
skal i krig. Selv Bush har indrømmet at grundlaget ikke var helt i orden,
Blair har erkendt at grundlaget var tyndt -og i USA foregår der p.t. en
debat, der kan føre til at ved midtvejsvalgene kan demokraterne komme i
flertal og dermed få adgang til oplysningerne om krigens nødvendighed -og
det er sandsynligt at de kommer i flertal p.g.a. de mange
korruptionsskandaler der rækker helt ind i det Hvide Hus' topledelse.

> [...]
> sket dernede, og vi har så måske reageret alt for skrapt overfor de
> "overgreb" vores soldater har (ikke) begået (talt nedsættende

Rommel er da blevet dømt for overgreb. Og man har netop besluttet at anke
hendes milde dom til skærpelse med fængsel for øje.
En embedsmand i Danmark offentliggjorde nogle papirer, der afslørede at
Fjoghet udmærket vidste at grundlaget var ulovligt, selvom han blev fængslet
for det (ytringsfrihed -min bare!) så der er ikke nogen som helst tvivl om
> [...]

> dem der har erklæret vesten krig er nogle latterlige tågehorn der
> ikke har fattet hverken Islam eller hvad livet går ud på.

Nej, "muslimerne" har IKKE - NOGLE muslimer har.

> Mærkværdig tankegang at ønske fjenden skal skade ens eget land.

Nåeh, nu er muslimerne nu blevet "fjenden"? Siden hvornår har vi erklæret
krig mod de muslimske lande? Hvornår har de erklæret krig mod os?
Det har de naturligvis ikke, så det med at udråbe dem til fjenden er søgt.

> Nej, de har ikke solgt oplysninger til fjenden, så udfra den
> definition er de nok ikke landsforrædere, der er bare tosser.

Netop - og derfor er det patetisk at udskrige dem som landsforrædere fordi
de har en anden mening om JPs og Danmarks holdning.

> [...]
> veluddannede muslimer her i landet gider spilde deres tid på at
> modsige dem, hvis de da tør, vi har jo set hvordan ekstemisterne

javist - akkurat som vi har set hvordan Danmark er parat til at hjælpe
"fjenden" lige så snart det tjener magthaverne. Jf. kommunistlovene under
krigen. HER var der virkelig tale om landsforræderi - og vel at mærke uden
at nogen blev dømt for det. HR var også indblandet her.
--
Wilstrup

Fra : kalleBSk

Dato : 21-01-06 17:06

> [...]
>satiren sammenkæder Muhamed med bombekastere (ved at lave en tegning af
>Muhamed med turban (som muslimer ikke benytter) og sætter en bombe i.

Når nu muhammedanere/Muhamed ikke bruger/brugte turban så kan det jo
umuligt være profeten der er fremstillet i JP, det må være en anden.
Eller også er det Muhammed fordi JP siger det, det synes at være de
troendes opfattelse,og da muslimerne således bekræfter JP's
ufejlbarlighed synes det ikke nødvendigt at redigere Koranen,
Muhammeds disciple kan blot slå op i jydepotten for at blive vejledt
til Paradis. Der er skam mange andre, der vederlagsfrit vil vise dem
den rette vej.

>Wilstrup Skrev
> - og når nogle muslimer så
>reagerer ved angiveligt at fortælle at den danske regering vil omskrive
>koranen, så er statsministeren straks på banen for at tage til genmæle.osv.

Statsministeren sagde, at han ikke ville gå så vidt, som at kalde det
landsforræderi, da dette er et juridisk defineret begreb. Dermed tog
han afstand fra Pia's sorte tale.
mvh
Kalle

Fra : kalleBSk