Støtter Israel terror org. i Palæstina?
Fra : Allan Riise

Dato : 05-01-06 09:12

Efter at have været med i et par debatter ang. Hamas hvor jeg tillod mig at
sammenligne org. med I.R.A. da der både er en politisk og en militant gren,
fik jeg at vide at der overhovedet ikke var grundlag for en sådan
sammenligning, og se og bliv belært, for hvad er det Israel selv ønsker?

"Israel klar til at forhandle med Hamas04. jan. 2006 17.26 Udland
Israel er klar til at indlede forhandlinger med Hamas, hvis bevægelsen
vinder det kommende palæstinensiske valg, men det er forudsat, at den
radikale palæstinensiske gruppe nedlægger våbnene, siger den israelske
forsvarsminister, Shaul Mofaz.

Israel er parat til at føre forhandlinger med Hamas, hvis bevægelsen
erklærer, at den har nedlagt sine våben, siger Mofaz ifølge hærens radio.

Hamas, der er ansvarlig for størstedelen af de anti-israelske angreb under
den fem år lange opstand, har for første gang opstillet kandidater til det
palæstinensiske parlament ved valget den 25. januar."

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Rune

Dato : 05-01-06 09:54

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den fem år lange opstand, har for første gang opstillet kandidater til det
> palæstinensiske parlament ved valget den 25. januar."

Og hvad så? Sammenligningen passer alligevel meget dårligt. DNSP og
Socialdemokraterne er begge politiske partier - syntes du det giver
anledning til en sammenligning? Hamas er en fundamentalistisk religiøs
organisation (de har bla. i sinde at indføre den islamisk jizya-skat på
kristne i Bethelem
(http://www.chiesa.espressonline.it/dettaglio.jsp?id=44202&eng=y)). IRA
er/var en helt igennem areligiøs organisation (der har være både katolikker
og protestanter medlem, mange af de prominente medlemmer var dog ateister).
Hamas angriber bevidst civile, endda civile kvinder og børn (og gravide
kvinder og babyer). IRA angreb kun militære eller politiske mål, og ramte
kun civile ved uheld. Hamas har som selverklæret mål at udslette hele
Israel, IRA kun at få det omstridte Nordirland sammenlagt med resten af
Irland. Etc. der er ingen rimelig sammenligning.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-01-06 16:53

On Thu, 5 Jan 2006 09:12:23 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>fik jeg at vide at der overhovedet ikke var grundlag for en sådan
>sammenligning, og se og bliv belært, for hvad er det Israel selv ønsker?

Israel siger, at HVIS Hamas vinder valget, og HVIS de nedlægger
våbenen, så vil Israel forhandle. Jeg kan ikke se, hvordan det på
nogen måde validerer din sammenligning.

Fra : Allan Riise

Dato : 07-01-06 16:54

T.Liljeberg wrote:

> Israel siger, at HVIS Hamas vinder valget, og HVIS de nedlægger
> våbenen, så vil Israel forhandle. Jeg kan ikke se, hvordan det på
> nogen måde validerer din sammenligning.

Samme retorik og betingelser som Blair stillede til Sin Fein..

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-01-06 17:19

On Sat, 7 Jan 2006 16:54:21 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<Ari06@pc.dk> wrote:

>Samme retorik og betingelser som Blair stillede til Sin Fein..

Jeg gentager, jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde validerer din
sammenligning.

Fra : Allan Riise

Dato : 07-01-06 17:23

T.Liljeberg wrote:

> Jeg gentager, jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde validerer din
> sammenligning.

Sagde Blair da ikke, at han ville legitimere Sin Fein, hvis de militante
grupper i IRA nedlagde våbnene?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-01-06 19:10

Og?

Fra : Allan Riise

Dato : 07-01-06 19:09

T.Liljeberg wrote:

> Og?

Du kan stadig ikke se ligheden?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-01-06 19:18

On Sat, 7 Jan 2006 19:09:01 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<Ari06@pc.dk> wrote:

>Du kan stadig ikke se ligheden?

Antaget, at du refererer Blair korrekt, så kan jeg se ligheden i
ordvalget, men jeg kan stadig ikke se hvordan det validerer din
sammenligning.

Fra : #2066

Dato : 08-01-06 14:44

Allan Riise wrote:
> T.Liljeberg wrote:
[...]
> Du kan stadig ikke se ligheden?

Nej da - IRA's ulovlige virke financieres af amerikanske bedsteborgere og
Hamas' af "sand niggers" og "rag heads". Stor forskel, don't you know?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 08-01-06 16:04

On Sun, 8 Jan 2006 08:44:18 -0500, in dk.politik "#2066"
<neslein@hotmail.com> wrote:

>[...]
>
>Nej da - IRA's ulovlige virke financieres af amerikanske bedsteborgere og
>Hamas' af "sand niggers" og "rag heads". Stor forskel, don't you know?

Den skelnen og ordvalget må stå for din egen regning, du kan
ihvertfald godt spare dig dine insinuationer om, hvor mine motiverskal
findes.
I det mindste burde du have sat dig ind i, hvad det er vi diskuterer,
før du blamerer dig selv med idiotiske kommentarer som ovenstående.

Fra : #2066

Dato : 08-01-06 17:34

T.Liljeberg wrote:

> [...]
> I det mindste burde du have sat dig ind i, hvad det er vi diskuterer,
> før du blamerer dig selv med idiotiske kommentarer som ovenstående.

Jeg er udmaerket klar over hvad der diskuteres - men ikke at anerkende
Allan's parallel er for mig blot endnu et udtryk for trangen til at paatage
sig det 21. aarhundredes version af "The White Man's Burden", som det fx
kommer til udtryk i genkolonialiseringen af Irak.

Det kan vaere jeg er og var en kende spids i naervaerende og forrige
indlaeg, men maaske kan det have noget at goere med at min amerikanske ven
og "svigerfaetter" lige netop nu har maattet tage afsked med sin kone, 2
smaaboern og job her i Canada for at tage ned for at agere skydeskive i det
gigantiske skydetelt dit vaertslands praesident har slaaet op i
Mellemoesten.

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 17:46

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> smaaboern og job her i Canada for at tage ned for at agere skydeskive i
> det gigantiske skydetelt dit vaertslands praesident har slaaet op i

Og han er måske ikke frivillig?

J.

Fra : #2066

Dato : 08-01-06 18:56

Jim wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og han er måske ikke frivillig?
>
> J.

Han meldte sig naturligvis som frivillig i sin tid og aftjente sine
kontraktlige forpligtelser med distinktion - men han forestillede sig ikke i
midt-1980'erne at han af den grund ville ende op i en kolonikrig af tvivlsom
legitimitet. Det kan man saa kalde naivt, om man vil.

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 20:33

> [...]
> i midt-1980'erne at han af den grund ville ende op i en kolonikrig af
> tvivlsom legitimitet. Det kan man saa kalde naivt, om man vil.

Nej så hellere leve med risikoen for, at Irak gik hen og blev en
terroristrede, og at Saddam fortsat kunne undertrykke 3/4 af befolkningen
med massedrab, likvideringer og skampuling af befolkningen.

J.

Fra : #2066

Dato : 09-01-06 05:00

Jim wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> terroristrede, og at Saddam fortsat kunne undertrykke 3/4 af
> befolkningen med massedrab, likvideringer og skampuling af

Pudsig kontrast imellem paa den ene side en mand, der af pligtfoelelse over
for sit faedreland og de aftaler han indgik med samme lands forsvar,
forlader kone, boern, job og nye land for at tage en toern i en krig han
finder absurd, og saa paa den anden side en laenestolsgeneral, der
foretraekker at alle andre end ham selv saetter liv og lemmer paa spil for
hans standpunkter.

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 11:11

> [...]
> finder absurd, og saa paa den anden side en laenestolsgeneral, der
> foretraekker at alle andre end ham selv saetter liv og lemmer paa spil for

Har man valgt at være soldat, så betyder hans mening ikke fem flade donuts.
Han har bare at parere ordre.

J.

Fra : #2066

Dato : 09-01-06 16:52

Jim wrote:

[..]

> Har man valgt at være soldat, så betyder hans mening ikke fem flade
> donuts. Han har bare at parere ordre.
>
> J.

Javel, hr. laenestolsgeneralissimo!

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 17:13

> Jim wrote:
>
> [..]

> Javel, hr. laenestolsgeneralissimo!

Jeg er sikker på, at hans foresatte har samme mening og udtrykker sig sådan.

Fra : #2066

Dato : 10-01-06 16:04

Jim wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er sikker på, at hans foresatte har samme mening og udtrykker sig
> sådan.

Fixin' to Lie Rag
by Randall Bart

Come on all you Americans.
Bush is President again.
He found a guy who's really bad.
The name's Saddam. He's in Baghdad.
So show some ID, take off your shoes.
What have you got to lose?

And it's one, two, three,
What are we searching for?
George said it, it must be true.
I believe in W.
And it's five, six, seven,
Tell me who I should hate.
There's no need to wonder why,
'Cause Presidents never lie.

The USA's the worldwide cop,
And evildoers must be stopped.
Saddam's got nukes and poison gas.
Let's go kick him in the ass.
Conquer the land, sell off the oil.
To the victor goes the spoil.

[...]

Now there's rebuilding to be done.
Halliburton is the one.
Cheney says they have the skills.
We're the ones who pay the bills.
So give up your rights. Write me a check.
We'll make the whole world a wreck.

And it's one, two, three,
What are we paying for?
Dick said it, it must be spent.
He's our Vice President.
And it's five, six, seven,
Tell me who I should hate.
There's no need to wonder why.
Vice Presidents never lie.

http://www.countryjoe.com/iraq_fixins.htm

For de historieloese: Ovenstaande synges til melodien til Country Joe's
"I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag" (http://www.countryjoe.com/rag.htm).

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-06 17:01

Jim wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har man valgt at være soldat, så betyder hans mening ikke fem flade
> donuts. Han har bare at parere ordre.

Medmindre de er i modstrid med gældende regler og love, ikke sandt?

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 17:14

> Medmindre de er i modstrid med gældende regler og love, ikke sandt?

Antager du da, at det er tilfældet?

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-06 17:45

Jim wrote:

> Antager du da, at det er tilfældet?

Ja, hvis vi taler om visse dele af USA's hær.

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 17:49

> Ja, hvis vi taler om visse dele af USA's hær.

Og hvilke dele er det?

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-06 17:55

Jim wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilke dele er det?

De der står for Fængslerne i Afghanistan, Iraq og Guantanamo.

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 18:07

> De der står for Fængslerne i Afghanistan, Iraq og Guantanamo.

Hvad er der af problemer med dem?
Jeg kan ikke se problemet.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-06 18:18

Jim wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der af problemer med dem?

At de følger Bush´s ulovlige Politik ang. afhøringsmetoder.

> Jeg kan ikke se problemet.

*Det* er jeg slet ikke i tvivl om.

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 18:27

> At de følger Bush´s ulovlige Politik ang. afhøringsmetoder.

Jeg kender ikke noget til nogen ulovlig politik.
Kan du ikke lige komme med noget doku på det?

> *Det* er jeg slet ikke i tvivl om.

Så burde du slet ikke stille spørgsmålet.

J.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-06 20:26

Jim wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke noget til nogen ulovlig politik.
> Kan du ikke lige komme med noget doku på det?

Kongressen og Repr. Hus har vedtaget en lov der explicit siger at tortur
ingensinde må forekomme, heller ikke ved udlicitation, og Bush vil ikke
følge den, og har derfor lavet en tilføjelse, der giver ham, ifølge ham
selv, retten til at bruge tortur, jeg har skrevet om det tidligere herinde,
for under 1 måned siden, med link.

> Så burde du slet ikke stille spørgsmålet.

Tror Du at Du er den eneste herinde?

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 23:41

> [...]
> selv, retten til at bruge tortur, jeg har skrevet om det tidligere
> herinde, for under 1 måned siden, med link.

Og Bush har altså i følge dig udstukket ordre om at torturere fanger i de
nævnte faciliteter?

Der hvad?

Fra : Allan Riise

Dato : 10-01-06 07:15

Jim wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Og Bush har altså i følge dig udstukket ordre om at torturere fanger
> i de nævnte faciliteter?

Der er ingen tvivl om at det kommer fra Det Hvide Hus, det *ved* alle med en
smule tæft.

Tror Du at Jeg skriver alene til Dig?

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 09:52

> Der er ingen tvivl om at det kommer fra Det Hvide Hus, det *ved* alle med
> en smule tæft.

Nå da da... Hvorfor har du ikke et job meget højt oppe i systemet?
Du lader til at være meget klog.

> Tror Du at Jeg skriver alene til Dig?

Jeg er tilsyneladende den eneste, der svarer dig pt.

Fra : Allan Riise

Dato : 10-01-06 10:09

Jim wrote:

> Nå da da... Hvorfor har du ikke et job meget højt oppe i systemet?

Min ryg er desværre smadret.

> Du lader til at være meget klog.

Tak, desværre kan jeg ikke skrive det samme om dig.

> Jeg er tilsyneladende den eneste, der svarer dig pt.

Alligevel kan jeg garantere dig, at du og jeg ikke er de eneste der følger
og læser tråden.

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 10:27

> Min ryg er desværre smadret.

Jo jo.. det er selvfølge en årsag, men så må de store ledere da ringe til
dig dag og nat for at rådføre sig med dig.

> Tak, desværre kan jeg ikke skrive det samme om dig.

Nej, der er stadig folk i denne verden, der ikke er bevidste om mit store
vid og min skrape intelligens.
Så du er lovlig undskyldt.

> Alligevel kan jeg garantere dig, at du og jeg ikke er de eneste der følger
> og læser tråden.

Naaaaaaaarrrrjjjj, det troede jeg ellers...

Fra : Allan Riise

Dato : 10-01-06 12:02

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/01/04/140734.htm

Jeg vil også henvise til min tråd....

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 12:24

> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/01/04/140734.htm

Hvis Bush og USA ikke har underskrevet nogen konvention om tortur, så er der
vel ingen ko på isen.

J.

Fra : Allan Riise

Dato : 10-01-06 12:33

Jim wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Bush og USA ikke har underskrevet nogen konvention om tortur, så
> er der vel ingen ko på isen.

Jo.
"FNs konvention mod tortur og anden grusom, umenneskelig og nedværdigende
behandling eller straf fra 1984 gør staterne ansvarlige for at forhindre
tortur og gør sådanne handlinger strafbare. Konventionen siger klart, at det
aldrig er tilladt at anvende tortur (artikel 2,2) - heller ikke under krig,
borgerkrig eller terrorisme. Denne menneskeret er således ufravigelig i
modsætning til andre rettigheder, hvor der i nødstilfælde kan ske
fravigelser. 141 lande har underskrevet FN-konventionen mod tortur, men
selvom lande ikke har ratificeret FNs konvention mod tortur, må de i henhold
til international ret ikke anvende tortur."

Dette er selvfølgelig indskrevet i FN's charter.

Fra : Konrad

Dato : 12-01-06 11:17

Jim wrote:
> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har man valgt at være soldat, så betyder hans mening ikke fem flade
> donuts. Han har bare at parere ordre.

I modsætning til de irakiske soldater, der var så feje at yde modstand?

Fra : Konrad

Dato : 12-01-06 11:16

Jim wrote:

> Nej så hellere leve med risikoen for, at Irak gik hen og blev en
> terroristrede,

Hvilket jo til overflod er dokumenteret *ikke* har skyggen af hold på
sig...Men /resultatet/ af krigen er historien om, hvordan man mest effektivt
og på kortest mulige tid etablerer en terroristrede.

>og at Saddam fortsat kunne undertrykke 3/4 af
> befolkningen med massedrab, likvideringer og skampuling af
> befolkningen.

Det forhindrede ikke vesten i at støtte Saddam i 80'erne, frem til 1991 - og
der findes langt mere undertrykkende regimer, og langt større
"terroristreder" i verden - se bare på USA's venner Pakistan og
Saudi-Arabien.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 09-01-06 01:57

On Sun, 8 Jan 2006 11:34:08 -0500, in dk.politik "#2066"
<neslein@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sig det 21. aarhundredes version af "The White Man's Burden", som det fx
>kommer til udtryk i genkolonialiseringen af Irak.

White Mans's burden er kommet til at betyde noget helt andet i vore
dage. Nu er det den permanent dårlige samvittighed, skyldfølelsen over
at være hvid, at have racefæller, der lavede de værste svinestreger
for 150år siden.
Men jeg forstår udmærket Allans sammenligning, jeg synes bare ikke den
holder. Og jeg forstår heller ikke hvad den skal bringe til debatten.
Fordi halvdelen af Hamas ligner Sinn Fein, så skal vi ikke forkaste
terrorisme og nægte at samearbejde med de terrorister, der udgør den
anden halvdel af Hamas?

Fra : #2066

Dato : 09-01-06 05:10

T.Liljeberg wrote:
[..]

> Men jeg forstår udmærket Allans sammenligning,

Jeg havde saamaend heller ikke forventet andet.

> [...]
> Fordi halvdelen af Hamas ligner Sinn Fein, så skal vi ikke forkaste
> terrorisme og nægte at samearbejde med de terrorister, der udgør den

Hvad er da den afgoerende forskel imellem de "militaere" grene af IRA hhv.
Hamas, der goer man af principielle grunde skulle kunne forhandle med den
foerste og ikke med den anden? De excellerer/-ede SVJV begge i
bombeattentater, snigmord, kidnapninger, afpresning, smugling, roeveri, osv,
osv.