Adoption - børnebidrag
Fra : KT

Dato : 25-01-06 13:39

Hvordan er reglerne omkring betaling af børnebidrag, hvis man lader
stedfaderen adoptere barnet (og altså i princippet opgiver sit eget
faderskab)
Kan man på den måde blive fritaget for at skulle erlægge ca. 1000 kr pr.
måned.

Knud

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 13:43

KT wrote:

> [...]
> faderskab)
> Kan man på den måde blive fritaget for at skulle erlægge ca. 1000 kr pr.

Ja. Men så vil du som far ikke længere være far til barnet. Du vil ikke
have ret til samkvem og så videre, eftersom barnet nu har en ny far.

Fra : KT

Dato : 25-01-06 14:01

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Men så vil du som far ikke længere være far til barnet. Du vil ikke
> have ret til samkvem og så videre, eftersom barnet nu har en ny far.

Nu er det ikke mig det handler om - men den forklaring om faderskabet er jeg
klar over. Det interessante er om det også virker i relation til bidraget.

Knud

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-01-06 14:10

Holst wrote:

> Ja. Men så vil du som far ikke længere være far til barnet. Du vil ikke
> have ret til samkvem og så videre, eftersom barnet nu har en ny far.

Hvem og hvilke forhold bestemmer om der må adopteres eller ej?

JonB

Fra : per christoffersen

Dato : 25-01-06 15:16

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> Hvem og hvilke forhold bestemmer om der må adopteres eller ej?

Det foregår efter adoptionsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040092829-reglTARGET=%22_blank%22

Den er meget detaljeret, men dog letlæselig, så det er næsten nemmere, at du
selv kigger efter, end at referere alle omstændighederne.

Grundlæggende er det dog, at adoption skal tillades af
forældremyndighedsindehaverne, og at adoption af ægtefælles særbørn
herudover ikke kræver videre godkendelse.

/Per

Fra : Brian k

Dato : 25-01-06 15:57

per christoffersen wrote:

> Grundlæggende er det dog, at adoption skal tillades af
> forældremyndighedsindehaverne, og at adoption af ægtefælles særbørn
> herudover ikke kræver videre godkendelse.

Og af den forældre som ikke har del i FM

mvh
brian

Fra : per christoffersen

Dato : 26-01-06 08:51

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Og af den forældre som ikke har del i FM

Nej:
Adoptionsloven:
§ 7. Adoption af en person, som er under 18 år og umyndig, kræver samtykke
fra forældrene.

Stk. 2. Hvis den ene af forældrene er uden del i forældremyndigheden,
forsvundet eller på grund af sindssygdom, åndssvaghed eller lignende
tilstand er ude af stand til at handle fornuftmæssigt, kræves kun samtykke
fra den anden.

/Per

Fra : Nette

Dato : 27-01-06 00:46

"per christoffersen" skrev

> [...]
> forsvundet eller på grund af sindssygdom, åndssvaghed eller lignende
> tilstand er ude af stand til at handle fornuftmæssigt, kræves kun samtykke

Hvad mener man med "uden del i forældremyndigheden"?

Det er vel forhåbentligt ikke sådan, at hvis min mand og jeg gik fra
hinanden, og jeg fik børnene og forældremyndigheden, så kunne jeg gifte mig
igen og lade min nye mand adoptere mine børn?

Nette

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-01-06 06:47

On Fri, 27 Jan 2006 00:46:16 +0100, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

>Det er vel forhåbentligt ikke sådan, at hvis min mand og jeg gik fra
>hinanden, og jeg fik børnene og forældremyndigheden, så kunne jeg gifte mig
>igen og lade min nye mand adoptere mine børn?

Jo - men det kræver børnenes fars accept.

Til gengæld bliver det ændret hele vejen igennem, jeg kan ikke noget
sted i dag se hvad min biologiske far hedder - dåbsattest, CPR
register osv. er ændret.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Nette

Dato : 27-01-06 08:14

"Nicolai Lang" skrev

> Jo - men det kræver børnenes fars accept.

Jamen der stod jo ""uden del i forældremyndigheden".
Min eksmand har vel ikke del i forældremyndigheden, hvis jeg har den fulde
forældremyndighed?

> Til gengæld bliver det ændret hele vejen igennem, jeg kan ikke noget
> sted i dag se hvad min biologiske far hedder - dåbsattest, CPR
> register osv. er ændret.

Ja, så kan man jo diskutere, hvad der er vigtigst. Faderen eller barnet.
:-.(
Men det er jo en hel anden snak.

Jeg hæftede mig blot ved det der med "uden del i forældremyndigheden".

Nette

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-01-06 18:39

On Fri, 27 Jan 2006 08:14:09 +0100, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

>Jeg hæftede mig blot ved det der med "uden del i forældremyndigheden".

Ja. Og det var jo så lige det jeg havde overste der også stod. Sorry.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : per christoffersen

Dato : 27-01-06 08:49

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Jo - men det kræver børnenes fars accept.

Der kræves ikke direkte accept i lovgivningen:
§ 13. Fra forældre, hvis samtykke ikke kræves efter § 7, stk. 1-2, skal der,
inden afgørelse træffes, indhentes en erklæring, medmindre dette skønnes at
ville kunne være til væsentlig skade for barnet eller at ville medføre en
uforholdsmæssig forsinkelse af sagen.

Hvordan tolkningen af denne erklæring så udmønter sig i praksis skal jeg
ikke kunne sige, - det kræver nok konkret erfaring med området.

/Per

Fra : Nette

Dato : 27-01-06 22:11

"per christoffersen" skrev

> Hvordan tolkningen af denne erklæring så udmønter sig i praksis skal jeg
> ikke kunne sige, - det kræver nok konkret erfaring med området.

OK, kan vi få en på banen, som rent faktisk ved noget om det her?

Jeg synes det er alarmerende, hvis jeg med forældremyndigheden over vores
fælles børn, kan lade dem adoptere til anden side som det behager mig.
Det KAN da ikke være rigtigt?

Nette

Fra : P.L.

Dato : 28-01-06 05:41

On Fri, 27 Jan 2006 22:10:30 +0100, "Nette"
> [...]

>Jeg synes det er alarmerende, hvis jeg med forældremyndigheden over vores
>fælles børn, kan lade dem adoptere til anden side som det behager mig.

Nej det kan ikke være rigtigt, en mor ville ALDRIG kunne fjerne den
biologiske far, med mindre der er MEGET tungt vejende argumenter,
eller han evt. giver sin accept, alt andet ville være urimeligt over
for børnene og faderen, hvor sundt ville det lige være for børnene,
hvis de først mister deres far ved en skilsmisse, og derefter mister
ham endnu engang og denne gang helt, nok er det danske system
underligt, men jeg tvivler nu på at det er indrettet sådan at dette
var muligt, tænk blot på alle de samkvemstvister der er, mit gæt vil
være at hvis det var så "nemt" ville der være RIGTIGT mange af den
slags sager.

Fra : John

Dato : 28-01-06 08:14

Hej
Jeg kan ikke forstå det. Jeg har adopteret min steddatter og dermed betaler
sig børnepenge til hende. Det eneste der skulle til, var en underskrift fra
hendes biologiske fader. Hvordan passer det med dine bemærkning om 'MEGET
tungt vejende argumenter' ?
John

Fra : KT

Dato : 28-01-06 08:40

Forstår jeg dig rigtigt, at du har adopteret din steddatter (med den
biologiske fars accept) og dermed overtaget børnebidraget - alstå den
biologiske far betaler ikke mere?

Knud

Fra : P.L.

Dato : 28-01-06 10:11

On Sat, 28 Jan 2006 08:13:50 +0100, "John"
<johnkurt@fjerndettemail.dk> wrote:

> [...]
>hendes biologiske fader. Hvordan passer det med dine bemærkning om 'MEGET

Du læser ikke ret godt, hvis du skulle have overtaget uden hans
underskrift, ville det kræve TUNGT vejende argumenter, men da han jo
inviliger er det jo ikke noget problem.

Fra : Nette

Dato : 28-01-06 10:19

"P.L." skrev

> [...]
> var muligt, tænk blot på alle de samkvemstvister der er, mit gæt vil
> være at hvis det var så "nemt" ville der være RIGTIGT mange af den

Nej, det er netop det jeg mener, og desuden ville alt samkvem samt arv og
faderens rettigheder jo også ryge sig en tur.
Men det står bare skrevet som om det er så nemt og lige til.

Nette

Fra : P.L.

Dato : 28-01-06 10:49

On Sat, 28 Jan 2006 10:19:05 +0100, "Nette"
> [...]

>faderens rettigheder jo også ryge sig en tur.
>Men det står bare skrevet som om det er så nemt og lige til.

Jeg tvivler på at det er, hvis det var ville det være en skandale og
kræve et regeringindgreb så hurtigt som muligt, foreningen far ville
nok også have peget fingre af det hvis det var så nemt

Fra : Brian k

Dato : 07-02-06 17:25

P.L. wrote:

--snip--

> mit gæt vil
> være at hvis det var så "nemt" ville der være RIGTIGT mange af den
> slags sager.

Enig - det er rystende de ting NOGEN mødre nogen gange bruger i kampen om
børnene.

Mvh
Brian
(som selv kæmper og kæmper for at få lov til at være del i mine børns liv)

Fra : per christoffersen

Dato : 30-01-06 09:50

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "per christoffersen" skrev

> OK, kan vi få en på banen, som rent faktisk ved noget om det her?

http://familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-20.html

I andre svar på samme website, beskrives det, at betydningen af faderens
erklæring, bla. er afhængig af hans hidtige kontakt med barnet.

/Per

Fra : Nette

Dato : 30-01-06 22:49

> [...]

> I andre svar på samme website, beskrives det, at betydningen af faderens
> erklæring, bla. er afhængig af hans hidtige kontakt med barnet.

Tak, så er jeg da noget mere rolig.

Nette

Fra : Brian k

Dato : 07-02-06 17:24

Nette wrote:

> Jeg synes det er alarmerende, hvis jeg med forældremyndigheden over
> vores fælles børn, kan lade dem adoptere til anden side som det
> behager mig. Det KAN da ikke være rigtigt?

Hejsa

Det er heller ikke rigtigt....

Kender en mor der i øjeblikket forsøger at få det igennem - men (heldigvis)
er det ikke lykkedes endnu - idet faderen har sat sig på tværs (og han har
ikke del i FM)

Tror det bunder i at han ER registreret som far (faderskabserklæring)

Det ville jo også være galimatias hvis det senarie som du beskriver var
muligt!! Og jeg ville ty til ALLE muligheder for at forhindre at min exkones
nye mand fik lov til at adoptere mine 2 børn - ALLE muligheder!

mvh
brian

Fra : Nette

Dato : 07-02-06 23:58

"Brian k" skrev

> Kender en mor der i øjeblikket forsøger at få det igennem - men
(heldigvis)
> er det ikke lykkedes endnu - idet faderen har sat sig på tværs (og han har
> ikke del i FM)

Det er dejligt at høre, det ikke forholdet sig sådan i virkeligheden. Jeg
synes bare pludselig det kød som om det nærmest var noget, man lige kunne
beslutte på en weekend og helt hen over hovedet på den biologiske far.

> Det ville jo også være galimatias hvis det senarie som du beskriver var
> muligt!!

Jamen, det er jo netop det jeg sad og forestillede mig. Uha da.

Nette

Fra : KT

Dato : 08-02-06 09:18

> Det ville jo også være galimatias hvis det senarie som du beskriver var
> muligt!! Og jeg ville ty til ALLE muligheder for at forhindre at min
> exkones nye mand fik lov til at adoptere mine 2 børn - ALLE muligheder!

Denne tråd står faktisk i det modsatte udgangspunkt.

Hvis moren/stedfaderen adopterer barnet med den biologiske fars accept, vil
den biologiske far så slippe for børnepengene fremover?

Knud

Fra : Brian k

Dato : 09-02-06 02:42

KT wrote:

> Denne tråd står faktisk i det modsatte udgangspunkt.

Ikke forstået ?

> Hvis moren/stedfaderen adopterer barnet med den biologiske fars
> accept, vil den biologiske far så slippe for børnepengene fremover?

Ja