Kan man straffes for at lyve på sit CV ?
Fra : JSM

Dato : 24-01-06 00:18

For ca. 1½ år siden måtte det firma jeg dengang arbejdede for, dreje nøglen
om. I dag fik jeg så en lidt spøjs opringning fra en kollega fra dengang :
Om "et-meget-specielt-navn" sagde mig noget ? Det måtte jeg jo tilstå at det
ikke umiddelbart gjorde. Årsagen til spørgsmålet. En af det gamle firma's
kunder søgte en mand inden for vores branche. Og en af ansøgerne oplyste på
sit C.V. at han har været ansat hos min gamle arbejdsgiver. Uheldigvis for
ham, var kunden der søgte ikke bare kunde hos min gamle arbejdsgiver. Han
er også en god ven af min ex-kollega. Så hvad var mere naturligt end at han
spurgte ex-kollegaen om hvad han syntes om vedkommende. Min ex-kollega kunne
bare ikke huske at have hørt om vedkommende. Ex-kollegaen arbejder i dag
sammen med 3 andre fra det gamle firma - her i blandt ejeren af det gamle
firma. Ingen af dem har nogensinde hørt om personen. Nu ville han så lige
checke om jeg havde haft "meget-specielt-navn" ansat i min afdeling. Det
havde jeg ikke....
Vi kom så efterfølgende til at snakke om hvorvidt det er ulovlig/strafbart
at skrive den slags falske oplysninger på sit C.V. Altså på en anden måde en
at fyren her nok ikke får jobbet. Der er vel tale om en form for
dokument-falsk eller hvad ?

mvh
Jesper

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-01-06 01:00

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

en
> at fyren her nok ikke får jobbet. Der er vel tale om en form for

Et CV er ikke et dokument man kan forfalske man udformer det jo selv.
Et eksamens bevis (som andre har udført) kan derimod forfalskes.

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 24-01-06 05:42

Jan Pedersen wrote:

> Et CV er ikke et dokument man kan forfalske man udformer det jo selv.
> Et eksamens bevis (som andre har udført) kan derimod forfalskes.

Jeg er enig i, at det ikke er dokumentfalsk, men det kan efter
omstændighederne godt være strafbart eller erstatningsforpligtende at
forlede folk og atbejdsgivere med lodret urigtige oplysninger.

Bent

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-01-06 06:45

> firma. Ingen af dem har nogensinde hørt om personen. Nu ville han så lige
> checke om jeg havde haft "meget-specielt-navn" ansat i min afdeling. Det
> havde jeg ikke....

Måske har han fået nyt navn? Det er jo så populært at skifte til noget
"meget-specielt-navn".

Mvh Maria

Fra : P.L.

Dato : 24-01-06 08:16

On Tue, 24 Jan 2006 06:45:04 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Måske har han fået nyt navn? Det er jo så populært at skifte til noget
>"meget-specielt-navn".

Var også min tanke, han kunne jo være blevet gift, eller have skiftet
tro eller besøgt en numerolog , mange muligheder, kan jo også være de
andre der husker dårligt.

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-06 08:16

Scripsit "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk>

> [...]
> at skrive den slags falske oplysninger på sit C.V. Altså på en anden måde en
> at fyren her nok ikke får jobbet. Der er vel tale om en form for

Dokumentfalsk er det ihverfald ikke.

Bedrageri er det kun *næsten*, idet der mangler et formuetab.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Karsten

Dato : 24-01-06 08:27

> Scripsit "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk>

> Dokumentfalsk er det ihverfald ikke.
>
> Bedrageri er det kun *næsten*, idet der mangler et formuetab.

Kan man argumentere for (indirekte) formuetab, idet den nye arbejdsgiver evt
regner med at spare penge på oplæring pga. den tidligere arbejdsplads ? Hvis
arbejdsgiveren ansætter personen, og finder ud af at der er urigtige
oplysninger på CV, vil det så være OK (læs: lovligt) at bortvise personen ?

Karsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-06 08:33

Scripsit "Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com>

> Kan man argumentere for (indirekte) formuetab, idet den nye
> arbejdsgiver evt regner med at spare penge på oplæring pga. den
> tidligere arbejdsplads ?

Kun hvis fyren faktisk er mindre kvalificeret end CV'et giver indtryk
af - og han ved at han ikke kan bestride arbejdet. Men det tror jeg
vil være så svært at føre bevis på at det er svært at forestille sig
at der bliver rejst tiltale.

--
Henning Makholm "Take a sad song, and make it bitter."

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-06 12:03

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com>

Hvis man ansættes på baggrund af et urigtigt CV, er der også lidt et
formuetab (har ikke checket de andre ting).

> [...]
> af - og han ved at han ikke kan bestride arbejdet. Men det tror jeg
> vil være så svært at føre bevis på at det er svært at forestille sig

AG har spørgsmålsret og ansøgere har en loyal oplysningspligt så
urigtige oplysninger medfører at arbejdsgiveren kan betragte disse
oplysninger som en bristet forudsætning der medfører at en
ansættelsesaftale ikke er gyldigt indgået. Eks: Arbejdstager fortier at
han har en bestemt sygdom og bliver ansat som funktionær. AG skal ikke
betale løn, cf. funktionærlovens §5.

Ellers kunne vi alle sammen jo gå rundt og fuske med vores CV'ere, så
det er udmærket at der en negativ konsekvens der dog åbenbart kun gælder
i det omfang man *er* blevet ansat og ikke inden ansættelsen... Lidt
ærgerligt egentligt. Burde også være konsekvens før ansættelsen - måske
nogen kan komme på noget?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-06 14:16

> [...]
> at der bliver rejst tiltale.
>
> --
> Henning Makholm "Take a sad song, and make it

Var det ikke Kastberg, hun hed?
Arken?
Det gik da vist "meget godt" ?

MVH
Egon

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-01-06 18:14

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

> bitter."
>

> Var det ikke Kastberg, hun hed?
> Arken?
> Det gik da vist "meget godt" ?

Hun havde romantiseret det lidt...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-06 18:56

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hun havde romantiseret det lidt...

Åh-ja.
Så er det noget andet

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 19:30

Egon Stich wrote:

> Var det ikke Kastberg, hun hed?
> Arken?

Der var i hvert fald en sag. Men var der ikke noget med,
at hun faktisk afleverede et falsk eksamensbevis?

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Henning

Dato : 24-01-06 08:50

> [...]
>checke om jeg havde haft "meget-specielt-navn" ansat i min afdeling. Det

Hvad med at konfrontere ansøgeren med ovennævnte - han har muligvis en
fornuftig forklaring?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 00:43

Næsten al svindel med indholdet på ens CV vil blive opdaget. Arbejdsgiverne
ringer selvfølgelig rundt og forhører sig når de står over for en ansøger.

Man skal også passe på med at søge job mens man sidder i en uopsagt
stilling. Der kan den potentielt nye ansøger også finde på at kontakte ens
nuværende arbejdsgiver. Har jeg desværre været ude for. Det gav sure miner
at jeg søgte nye græsgange. Så nævn ikke din nuværende arbejdsplads i et CV
medmindre du betinger dig diskretion, helst skriftligt.

Men hvorfor snyde ? Det opdages jo senere hvis man tilskriver sig selv
kvalifikationer man ikke har.