Knallert kørekort over 18?
Fra : Inger

Dato : 23-01-06 20:40

Hej

Er der nogen der ved om man frit kan køre på knallert når man er fyldt
18 år? Eller skal man have et knallert kørekort?

Mvh. Inger

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-06 21:09

"Inger" wrote

> Er der nogen der ved om man frit kan køre på knallert når man er fyldt 18
> år?

Kommer an på hvad du mener med knallert :)

> Eller skal man have et knallert kørekort?

16 -> 18 årige skal have kørekort til knallert (eller traktor)

Færdselsloven

§ 63. Lille knallert må kun føres af personer, som er fyldt 16 år.
Stk. 2. Personer under 18 år skal endvidere have erhvervet bevis for med et
tilfredsstillende resultat at have modtaget undervisning i færdselsreglerne
og kørsel med lille knallert.3) Dette gælder dog ikke for personer, der har
erhvervet kørekort til traktor.

NB!
Stk. 6. Føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under
kørslen medbringe præmiekvittering, der viser, at ansvarsforsikring er
tegnet og holdt i kraft,
Stk. 7. Stk. 2 gælder kun for personer, der har bopæl her i landet.

Hvis det er knallert 45 du spørger så skal man have kørekort til bil eller
motorcykel

§ 63 a. Stor knallert 8) må kun føres af personer, der har erhvervet
kørekort til bil eller motorcykel.
Stk. 2. Føreren skal under kørsel have kørekortet hos sig og på forlangende
vise det til politiet.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050107929

- Peter

Fra : Inger

Dato : 23-01-06 21:42

Peter Lykkegaard wrote:
> "Inger" wrote

> Kommer an på hvad du mener med knallert :)

Så'n en helt almindelig knallert

> [...]
> tilfredsstillende resultat at have modtaget undervisning i færdselsreglerne

Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
gerne må køre en lille knallert

Mange tak for hjælpen

Mvh. Inger

Fra : Wilstrup

Dato : 23-01-06 22:27

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
> gerne må køre en lille knallert

Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
ansvarsforsikringen er betalt.
--
Wilstrup

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-01-06 23:00

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
>
> Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
> ansvarsforsikringen er betalt.
> --
Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-01-06 23:39

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
> Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?

Fordi der er motor på en knallert...

Læs fl´s § 105-106 stykker.

/Caspersen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-01-06 01:13

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi der er motor på en knallert...
>
> Læs fl´s § 105-106 stykker.
>
> /Caspersen

Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den. Jeg mener det
er ulogisk at et køretøj med motor skulle være farligere end et uden når vi
taler en lille 50cc motor kontra en cykel. En cyklist kan jo afstedkomme
store farer i trafikken. Men ok det er nok OT=Politik :)

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-06 11:56

> [...]
> vi
> taler en lille 50cc motor kontra en cykel.

I form af at en knallert vejer noget mere end en cykel ville jeg
nu mene at den er mere farlig.

>En cyklist kan jo afstedkomme store farer i trafikken.

Helt sikkert.

Mvh Kenneth

Fra : Wilstrup

Dato : 24-01-06 17:01

"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d60690$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I form af at en knallert vejer noget mere end en cykel ville jeg
> nu mene at den er mere farlig.

Som Storm P skrev: trafikken går jo som den vil alligevel - så længe der er
cyklister!
--
Wilstrup

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-06 11:54

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.

Men må en cyklist køre stærkere end de 30km/t?

Mvh Kenneth

Fra : blue

Dato : 24-01-06 12:06

"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d60632$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Men må en cyklist køre stærkere end de 30km/t?

Ja, den skal bare følge de normale hastighedsbegrænsninger.

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-06 18:38

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, den skal bare følge de normale hastighedsbegrænsninger.

Nu tænkte jeg mere på cykelsti selvom det ikke lige blev skrevet :)
Jeg søgte på google men fandt ikke noget brugbart.

Nogen der ved hvad en cyklist må køre på en cykelsti?

Mvh Kenneth

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-01-06 18:43

"Kenneth" wrote

> Nogen der ved hvad en cyklist må køre på en cykelsti?

Efter forholdende dog max tilladelige hastighed
(Hastighed er ikke reguleret)

Alm færdselsregler skal overholdes vedr vigepligt, overhaling etc

- Peter

Fra : blue

Dato : 25-01-06 02:18

"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d664cd$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Nu tænkte jeg mere på cykelsti selvom det ikke lige blev skrevet :)

Det gør ingen forskel om det er på kørebanen eller cykelstien -
hastighedsbegrænsningerne er de samme.

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-06 11:26

> Det gør ingen forskel om det er på kørebanen eller cykelstien -
> hastighedsbegrænsningerne er de samme.

Det overrasker mig egenligt meget.

Det betyder at en cyklist må køre 80km/t på nogle
strækninger her hvor jeg bor.

Mvh Kenneth

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-01-06 14:01

"Kenneth" wrote

> Det overrasker mig egenligt meget.

Hvorfor

> Det betyder at en cyklist må køre 80km/t på nogle
> strækninger her hvor jeg bor.

En cyklist skal køre efter forholdene dog ikke mere end max tilladelige
hastighed

Hvor mange kan presse en cykel op på 80km/t og samtidig køre forsvarligt?

- Peter

Fra : Wilstrup

Dato : 24-01-06 17:00

> [...]
> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
> Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?

Aner det ikke!
--
Wilstrup

Fra : martin

Dato : 23-01-06 23:02

Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
> ansvarsforsikringen er betalt.

Nixen. Kvitteringen fra posthuset er rigeligt. På den fremgår knallertens
stelnr, så hvis man er smart laminerer man den så passer den i pungen som et
hævekort og lign.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-01-06 00:14

"martin" wrote

> [...]
> stelnr, så hvis man er smart laminerer man den så passer den i pungen som

Det _skal_ være kvitteringen og ikke policen (imho)
Bemærk: " (..) er tegnet og holdt i kraft"

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-06 08:17

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den.

De hører hjemme i dk.politik.

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."