Bil fra Italien
Fra : JA

Dato : 23-01-06 20:35

Hej gruppe

Min søster bor i Italien på 11. år og har derfor adgang til de billigere
biler dernede, end hvis hun boede i DK (er dansk statsborger).

Nu er jeg lidt i tvivl om, det er den rigtige gruppe, men jeg leder efter et
sted, hvor jeg kan få svar på følgende:

I stedet for at købe "billige" biler i Italien, ville det vel være endnu
billigere for hende at købe en ny i Danmark, få grænseplader på og køre til
Italien, hvor den bliver indregistreret??

Men hvad siger reglerne om, hvis hun flytter sin adresse hjem til Danmark?
Må hun så tage sin "billige" bil med hjem - uden at skulle betale forskellen
for på italiensk og dansk reg.afgift?? Der er vel et krav om, hvor længe man
skal have boet i udlandet, samt hvor længe man har ejet bilen?

Og nu er det jo så, at jeg ser muligheden for at kunne få en billig bil via
hende, hvis hun flytter sin adresse hjem i f.eks. 3 måneder om sommeren og
sælger bilen til mig. Er der en mulighed for det, eller er jeg ved at få
træerne til at vokse godt ind i himlen ?

Tak og mvh
Jan Andreasen, Odense.

Fra : Knud Nielsen

Dato : 23-01-06 20:46

"JA" <a@d.dk> skrev i en meddelelse news:4daBf.97$6e.35@news.get2net.dk...
> [...]
> sommeren og sælger bilen til mig. Er der en mulighed for det, eller er jeg
> ved at få træerne til at vokse godt ind i himlen ?

Så nemt er det ikke se dette link og linket til SKAT.dk
http://bilimport.tkrath.dk/
Har du "selv" boet i Italien i mere end 2 år kan du hjemtage bilen som
rejsegods uden af betale moms, men
registreringsafgiften skal betales, dog ikke hvis det er en "rustvogn" men
så skal den også køres som sådan !

vh Knud

Fra : M Sørensen

Dato : 24-01-06 09:07

JA skrev:

> Hej gruppe
>
> Min søster bor i Italien på 11. år og har derfor adgang til de billigere
> biler dernede, end hvis hun boede i DK (er dansk statsborger).

Statsborgerskab er uden betydning her.

> I stedet for at købe "billige" biler i Italien, ville det vel være endnu
> billigere for hende at købe en ny i Danmark, få grænseplader på og køre til
> Italien, hvor den bliver indregistreret??

Det kan hun sagtens, om det kan betale sig kommer an på hvor meget
profit der er på biler dernede.

> [...]
> for på italiensk og dansk reg.afgift?? Der er vel et krav om, hvor længe man
> skal have boet i udlandet, samt hvor længe man har ejet bilen?

Nej. Der skal svares registreringsafgift (men ikke moms). Afgiften
beregnes ud fra en vurdering af hvad en tilsvarende bil ville koste hos
en forhandler i DK, f.eks en et år gammel bil.

Reglerne er nøjagtig de samme som hvis jeg i morgen kører til et
andet EU-land, køber en bil og tager den til DK for at registrere den
(det indre marked).

> [...]
> sælger bilen til mig. Er der en mulighed for det, eller er jeg ved at få
> træerne til at vokse godt ind i himlen ?

Jvf ovenstående, der er ikke så meget at hente. Hvis du kan finde en
ældre rustfri bil der er mere populær her end i Italien kan der være
lidt at hente, men det er ikke formuer. Som eksempel er der en stor
trafik af ældre Golfer, Audier og MBer fra Tyskland til DK. De har
mere udstyr og mindre rust end en tilsvanrende DK-bil, men regn ikke
med at spare en formue.

Spørg evt i dk.fritid.bil

mvh

Martin