Spørgsmål omkring kørekort
Fra : Ley

Dato : 23-01-06 17:49

Hej Ng

Jeg er startet til kørekort, og en af de første aftener til teori kom min
kørelærer med følgene udsagn.

Hvis jeg fredag får en bajer, med alle de andre kollegaer inden jeg tager på
weekend. og på vejen hjem bliver involveret i en ulykke, så får jeg i følge
færdselsloven hele skylden da jeg ikke har kørt sikkert, selvom min promille
ikke overstiger det tilate.

Altså hvis jeg køre overfor grønt og en anden bil køre overfor rødt med 300
km/t og smadre min bil, så vil jeg få hele skylden.

Kan det virkelig passe, det ikke kørelæreren der bare har fået en snaps for
meget ?? Har også hørt fra andre at de har fået det samme afvide.

på forhånd tak

Mvh

Ley

Fra : alexbo

Dato : 23-01-06 18:18

"Ley" skrev

> [...]

> Kan det virkelig passe, det ikke kørelæreren der bare har fået en snaps
> for meget ?? Har også hørt fra andre at de har fået det samme afvide.

Af den samme kørelærer formentlig, det er noget sludder, næste gang så spørg
ham om hvor i færdselsloven det står.

Der er den lille sandhed i det, at hvis man bliver påvirket mere end normalt
af en enkelt genstand, kan det betyde at man overtræder færdselsloven ved at
køre påvirket.

Forøvrigt vil man heller ikke få skylden for ulykken selv om man var
stangstiv i den situation du opridser.
Man ville få en dom for spirituskørsel, men hvis ikke man har ansvaret for
ulykken, får man den ikke automatisk bare fordi man er påvirket.

Du kan spørge din kørelærer hvordan han ser på sagen, hvis en beruset
fodgænger bliver kørt over af en ædru bilist der kører på fortovet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 23-01-06 22:23

> "Ley" skrev

> Af den samme kørelærer formentlig, det er noget sludder, næste gang så
> spørg ham om hvor i færdselsloven det står.

færdselslovens § 53 stk. 2.

Man /KAN/ blive dømt for spirituskørsel, selvom man ikke har drukket så
meget at man er over promillegrænserne.

> Der er den lille sandhed i det, at hvis man bliver påvirket mere end
> normalt af en enkelt genstand, kan det betyde at man overtræder
> færdselsloven ved at køre påvirket.

netop - så mon ikke at kørelæreren har sagt, at hvis politiet finder at man
har kørt uansvarligt og at man også har været spirituspåvirket, så kan man
faktisk straffes for spirituskørsel.
Fx kører jeg aldrig i bil, selvom jeg skulle have fået blot et glas rødvin -
jeg kan nemlig føle mig "fuld" ved et glas og ædru ved at have drukket
adskillige snapse, afhængigt af humør, indtagelse af mad m.v. Derfor løber
jeg ingen risiko - der går altid hos mig minimum 8-10 timer før jeg kører
bil afhængigt af hvor mange genstande jeg har fået.

> [...]
> Man ville få en dom for spirituskørsel, men hvis ikke man har ansvaret for
> ulykken, får man den ikke automatisk bare fordi man er påvirket.

Nej, det er korrekt - man bliver ikke straffet for ulykken, men man kan få
en straf for at køre spirituspåvirket, fordi man i retten kan slutte at når
vedkommende har været impliceret i en ulykke, har vedkommende måske været
det fordi denne ikke har kunnet føre et køretøj på fuldt betryggende måde.

> Du kan spørge din kørelærer hvordan han ser på sagen, hvis en beruset
> fodgænger bliver kørt over af en ædru bilist der kører på fortovet.

Det bliver man højst sandsynligt straffet for. Men igen: loven er jo ikke
en facitliste, man kan slå op i og få at vide resultatet for alle
situationer - derfor påbedømmes sådanne sager i retten.
--
Wilstrup

Fra : alexbo

Dato : 23-01-06 23:13

"Wilstrup" skrev

> [...]

"Altså hvis jeg køre overfor grønt og en anden bil køre overfor rødt med 300
km/t og smadre min bil, så vil jeg få hele skylden"

Kan du virkelig få de to udsagn til at matche?

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 24-01-06 16:58

> [...]
> 300
> km/t og smadre min bil, så vil jeg få hele skylden"
>
> Kan du virkelig få de to udsagn til at matche?

Det skriver jeg ikke - du læser noget andet end det, jeg skrev - prøv igen.
Og så henviste jeg i øvrigt til færdselsloven. Læste du den?
--
Wilstrup

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-01-06 00:30

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Man /KAN/ blive dømt for spirituskørsel, selvom man ikke har drukket så
> meget at man er over promillegrænserne.

Der er ikke noget der hedder promillekørsel mere ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Wilstrup

Dato : 29-01-06 10:36

> Der er ikke noget der hedder promillekørsel mere ...

prøv fx at se på http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan640

a.. Promillekørsel = mellem 0,5 og 1,2 promille.
b.. Spirituskørsel = over 1,2 i promille.
Men det er da korrekt at man allerede fra 1.september 2005 afskaffede
begrebet promillekørsel og nu kalder det hele for spirituskørsel-
Herefter betegnes al kørsel med spiritus i blodet lovmæssigt for
spirituskørsel.
Det er jo også en god idé, for så kan man ikke sige at man ikke var advaret.

Reglerne blev netop skærpet dengang således at der nu gælder:

1. gang, du kører spirituskørsel får du:

a.. Frakendt kørekortet
0,51-1,2 promille: betinget frakendelse/ny bilist: kørselsforbud
over 1,2 promille: ubetinget frakendelse i min. 3 år
b.. En bøde
0,51 - 2,0 promille: Bøde = din netto månedsløn x din promille
Over 2,0 promille: 20 dages betinget fængsel og bøde på en måneds nettoløn
c.. Alkohol- og Trafikkursus
Du skal gennemføre et obligatorisk kursus i Alkohol og Trafik (A/T-kursus)
for egen regning. Kurset varer 4 x 2 1/2 time og koster pt. 2000 kr.
Betinget fængsel betyder, at du ikke kommer i fængsel - på betingelse af, at
du gennemfører samfundstjeneste eller går i alkoholistbehandling.

2. gang, du kører spirituskørsel, får du:

a.. Fængselsstraf
0,5-2,0 promille: betinget fængsel i min. 10 dage*
over 2,0 promille: betinget fængsel i 30 dage*
b.. Frakendt kørekortet ubetinget
0,51-1,2 promille: ubetinget frakendelse i 3 år
over 1,2 promille: ubetinget frakendelse i 5 år
c.. En bøde
Bøde = en måneds nettoløn
d.. Alkohol- og Trafikkursus
Du skal gennemføre et obligatorisk kursus i Alkohol og Trafik (A/T-kursus)
for egen regning. Kurset varer 4 x 2 1/2 time og koster pt. 2000 kr.
*) Fik du første gang betinget fængsel, får du 2. gang ubetinget fængsel i
min. 20 dage

3. gang, du kører spirituskørsel får du

a.. Fængselsstraf
0,51.2,0 promille: ubetinget fængsel i min. 20 dage
0ver 2,0 promille: Ubetinget fængsel i min. 40 dage
b.. En bøde
Bøde= En netto månedsløn
c.. Frakendt kørekortet ubetinget
0,51-1,2 promille: ubetinget frakendelse i 5 år
0ver 1,2 promille: ubetinget frakendelse i 10 år
d.. Alkohol- og Trafikkursus
Du skal gennemføre et obligatorisk kursus i Alkohol og Trafik (A/T-kursus)
for egen regning. Kurset varer 4 x 2 1/2 time og koster pt. 2000 kr.
Bliver du taget 3 gange inden for 3 år med en promille på mere end 1,21,
bliver din bil konfiskeret og overgår til statens ejendom.

Kører du spritkørsel mere end tre gange, er straffen endnu strengere. Kører
du f.eks. spritkørsel for 4. gang får du 30 dages betinget fængsel, hvis din
promille er mellem 0,51 og 2,0, og 50 dages betinget fængsel hvis din
promille er over 2,0. Herudover får du en bøde, ubetinget frakendt dit
kørekort i 10 år og skal gennemføre et Alkohol og Trafikkursus.

Der er ikke længere mulighed for at få sit kørekort tilbage før
frakendelsestiden udløber, hvis man f.eks. vælger at gå i
alkoholistbehandling. Det betyder, at der ikke længere er nogen, der kan få
kørekortet tilbage før andre, når det er blevet frakendt.

Det vil fremover være muligt at underrette arbejdsgiveren, hvis en person
gentagne gange kører spritkørsel i frakendelsestiden. Den mulighed vil gøre
sig gældende i forbindelse med erhverv, hvor det at køre bil er en væsentlig
del af arbejdet, f.eks. erhvervschauffører og sælgere.

http://www.sikkertrafik.dk/2eeb3e80

--
Wilstrup

Fra : blue

Dato : 30-01-06 15:46

> Der er ikke noget der hedder promillekørsel mere ...

Det har han da heller ikke skrevet. Det hedder stadig promillegrænser, selv
om det er spirituskørsel...

Fra : Wilstrup

Dato : 23-01-06 22:23

"Ley" <martin@ley-frantsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det virkelig passe, det ikke kørelæreren der bare har fået en snaps
> for meget ?? Har også hørt fra andre at de har fået det samme afvide.

Min kone fik det samme at vide, da hun for et par år siden tog kørekort:
det, kørelæreren siger er formentlig at hvis man er involveret i en ulykke,
kan man blive pålagt hele skylden, hvis man har indtaget spiritus i sådan et
omfang, at man ikke har kunnet føre køretøjet på fuldt betryggend måde, og
et er ligegyldigt om du har over eller under promillegrænsen.

Det står i færdselslovens § 53,
Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et
sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde

Og

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som
på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning
af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig
i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt
betryggende måde.
--
Wilstrup

Fra : Henning Lund

Dato : 24-01-06 13:18

Ley <martin@ley-frantsen.dk> skrev:
> Altså hvis jeg køre overfor grønt og en anden bil køre overfor rødt
> med 300 km/t og smadre min bil, så vil jeg få hele skylden.

Nej, kun hvis det er dig der kører over for rødt.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-01-06 14:35

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> writes:

> Nej, kun hvis det er dig der kører over for rødt.

Ydermere var der tilfældet i Silkeborg med en MC'ist som kørte ind i
siden på en venstresvingende bilist for et par år siden.

Da MC'isten have kørt omkring 180km/t på et sted hvor man må køre ca
60km/t (husker ikke den nøjagtige fartbegrænsning på stedet, men det
var lavt), blev MC'isten tildelt 1/3 skyld (posthumt), selvom bilisten
princippet ikke havde overholdt sin ubetingede vigepligt.

Kai