Fritagelse for moms
Fra : dktekno

Dato : 22-01-06 17:47

Jeg ved at hvis man kan opgive CVR nummer ved køb af varer f.eks. over
nettet så kan man få momspenge tilbage igen.

Nu er det sådan at jeg som helt almindelig privat person synes at dette
ville være meget smart da jeg gerne vil have nogle billigere film, hardware
etc.

Er det da muligt for mig som privatperson at momsregistrere mig uden at jeg
i praksis har noget firma, men blot modtager førtidspension?

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-01-06 17:53

dktekno <dktekno@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er det da muligt for mig som privatperson at momsregistrere mig
> uden at jeg i praksis har noget firma, men blot modtager

Svar #1: Hvad tror du selv?
Svar #2: Nej.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-01-06 17:30

Jesper Lund wrote:
> dktekno <dktekno@gmail.com> wrote:
-snip-

> Svar #1: Hvad tror du selv?
> Svar #2: Nej.

LOL... Det var fandme morsomt... Lad os alle sammen blive
momsregistreret så vi bliver fritaget for moms

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 18:00

dktekno wrote:
> Er det da muligt for mig som privatperson at momsregistrere mig uden at jeg
> i praksis har noget firma, men blot modtager førtidspension?

I det øjeblik du registrerer dig, så er det et firma.

I et firma skal der være indtægter der modsvarer udgifterne eller kan
told og skat mistænke dig for at snyde (Dvs. efterbetaling + bøde).

Fra : Q

Dato : 22-01-06 21:34

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved at hvis man kan opgive CVR nummer ved køb af varer f.eks. over
> nettet så kan man få momspenge tilbage igen.

Sådan virker det ikke:

Hvis du køber en vare over nettet i et andet EU-land kan du ved at opgive
dit momsnummer undgå at betale lokal moms.

Du skal dog stadig opkræve moms ved videresalg..

Køber du en vare over nettet eller i en fysisk butik i DK betaler du momsen,
som så ved senere lejlighed modregnes i den moms du har opkrævet..

Eks 1:

Palle er momsregistreret og køber varer for 10.000 DKR i England
Palle finder en køber i Danmark som betaler ialt 25.000 DKR for varerne
Palle har altså opkrævet 5.000 DKR i moms hos kunden, som han skal aflevere
til Told/skat

Eks 2:

Palle er momsregistreret og køber varer for 10.000 DKR hos en grossist i DK.
Grossisten opkræver 2500,- i moms, altså har Palle ialt 12.500 DKR oppe af
lommen..

Palle finder en køber i Danmark som betaler ialt 25.000 DKR for varerne
Palle har altså opkrævet 5.000 DKR i moms hos kunden, som han skal aflevere
til Told/skat
Samtidig har han allerede betalt 2.500 DKR i moms ved tidligere lejlighed
( da han hentede varerne hos grossisten ), altså skal han lægge 2.500 DKR i
moms

Eks 3:
Palle er momsregistreret og køber en maskine til brug i firmaet for 10.000
DKR hos en grossist i DK. Grossisten opkræver 2500,- i moms, altså har Palle
ialt 12.500 DKR oppe af lommen..

Palle har ikke yderligere indtægter i denne periode, så han får 2.500 DKR
tilbage når han afleverer momsregnskabet..

Med andre ord: Jeg tror det er en meget dårlig ide at begynde at fuske på
den måde.... Skal det endelig være skal du finde en måde at tjene penge på
at se videofilm og spille computer

> Er det da muligt for mig som privatperson at momsregistrere mig uden at
jeg
> i praksis har noget firma, men blot modtager førtidspension?

Du kan sagtens blive momsreg, men du bliver ret hurtigt lukket ned igen hvis
nogen opdager hvad du har gang i..
/peter

Fra : Holst

Dato : 22-01-06 21:51

Q wrote:

> Du kan sagtens blive momsreg, men du bliver ret hurtigt lukket ned igen hvis
> nogen opdager hvad du har gang i..

Og værd at nævne, at man både kommer til at betale det, man burde have
betalt tidligere, og en bøde oveni.

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-01-06 19:38

Holst skrev:

> Og værd at nævne, at man både kommer til at betale det, man burde have
> betalt tidligere, og en bøde oveni.

Mon ikke også førtidspensionen ryger sig en tur hvis man er selvstændig
erhvervsdrivende?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-06 21:14

Den 23-01-06 19.38 skrev Anders Christensen følgende:

> Mon ikke også førtidspensionen ryger sig en tur hvis man er selvstændig
> erhvervsdrivende?

Næh, hvorfor skulle den dog det? Det er tilladt at tjene penge, selvom
man får pension.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for