Landbrug og landbrugspligt,samt skat.
Fra : Barfly.

Dato : 20-01-06 09:55

Hejsa

Min svigerinde og hendes mand har købt et landbrug (med 15 Ha jord) for
nogle år siden, ingen af dem har en landbrugsudannelse,-desuden er der vist
noget med at man skal blive boende i otte år før man flytter!

Hvem holder øje med at landbrugsloven bliver overholdt, eller er det bare
ligemeget og en 'københavner' bare kan købe en lille gård med lidt jord?.

En anden ting er skatten når man sælger hvordan bliver den udregnet?,-er det
bare differencen mellem salgsprisog købspris der bliver lagt oven i ens
indkomst,-så er det jo sikkert man ryger op i topskatten og betaler 60% af
fortjensten!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-06 10:05

Barfly. (SSSSS) wrote:
> [...]
> nogle år siden, ingen af dem har en landbrugsudannelse,-desuden er der vist
> noget med at man skal blive boende i otte år før man flytter!

Skidt med landbrugsuddannelsen, man skal højere op end 15 Ha.
Det med bopælspligften er vist rigtigt nok.
Vi købte en ejendom for 1 år siden, med 4 Ha, og der er også
landbrugspligt.

> Hvem holder øje med at landbrugsloven bliver overholdt, eller er det bare
> ligemeget og en 'københavner' bare kan købe en lille gård med lidt jord?.

De har vel underskrevet en form for aftale som blev sendt ind til
jordbrugskommisionen eller plantedirektoratet.
Det gjorde vi.

Det kan jeg ikke svare på.

--

Christian

Fra : Peder Porse

Dato : 20-01-06 16:15

Barfly. wrote:
> Hejsa
>
> Min svigerinde og hendes mand har købt et landbrug (med 15 Ha jord) for
> nogle år siden, ingen af dem har en landbrugsudannelse,

Det kræves heller ikke når ejendommen har den størrelse
-desuden er der vist
> noget med at man skal blive boende i otte år før man flytter!
Nej!!!

> Hvem holder øje med at landbrugsloven bliver overholdt, eller er det bare
> ligemeget og en 'københavner' bare kan købe en lille gård med lidt jord?.

Det gør den lokale jordbrugskommission.

> [...]
> indkomst,-så er det jo sikkert man ryger op i topskatten og betaler 60% af

Fortjenesten ved salg er avanceskattepligtig. Fortjenesten tillægges den
skattepligtige indkomst.

Der er dog ikke beskatning af den del af avancen der falder på boligen
og der er et fradrag på 10.000 kr. pr. år man ejer ejendommen.
Der er endvidere fradrag for vedligeholdelses- og forbedringsudgifter i
det omfang de overstiger 10.000 kr. pr. år.

Jeg går ud fra ejendommen er erhvervet efter 19/5 1993.

Du skal kigge i ejendomsavanvebeskatningsloven
LBK nr 975 af 21/09/2004

pp