Ud af Folkekirken?
Fra : ole

Dato : 18-01-06 19:00

Hvilken betydning vil det få for mine børns evt. konfirmation?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 18-01-06 19:08

On Wed, 18 Jan 2006 18:59:45 +0100, ole wrote:

> Hvilken betydning vil det få for mine børns evt. konfirmation?

Så længe _de_ er døbt, og ikke udmeldte, er det ligegyldigt om du er
medlem.

http://www.ateist.dk/baggrund/udmeldelse-af-folkekirken.html

/Henning

Fra : ole

Dato : 18-01-06 21:07

> Så længe _de_ er døbt, og ikke udmeldte, er det ligegyldigt om du er
> medlem.
>
> http://www.ateist.dk/baggrund/udmeldelse-af-folkekirken.html
>
> /Henning

Supert! - det var lige de informationer jeg havde brug for!

Tak for hjælpen!

Mvh Ole

Fra : Wilstrup

Dato : 18-01-06 22:16

"ole" <ole@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken betydning vil det få for mine børns evt. konfirmation?

Ingenting - men pas på - din begravelse bliver dyrere
--
Wilstrup

Fra : Henrik Madsen

Dato : 18-01-06 23:04

On Wed, 18 Jan 2006 22:15:50 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Ingenting - men pas på - din begravelse bliver dyrere

Hvor meget tror du det bekymrer ham... Når han skal begraves er han jo
ligesom død.

Og den der med at man kun kommer i himlen hvis man er medlem af
folkekirken er jo lidt fesen for hvis gud er så tilgivende og god så
vil han da ikke nægte folk at komme ind fordi de ikke tilbad ham da
han var i live..

Henrik

Fra : Knud Nielsen

Dato : 18-01-06 23:44

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget tror du det bekymrer ham... Når han skal begraves er han jo
> ligesom død.

Kommunen SKAL gå ind og betale, hvis ingen andre kan og vil

vh Knud

Fra : Wilstrup

Dato : 19-01-06 20:17

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget tror du det bekymrer ham... Når han skal begraves er han jo
> ligesom død.

De pårørende får som regel regningen.

> [...]
> folkekirken er jo lidt fesen for hvis gud er så tilgivende og god så
> vil han da ikke nægte folk at komme ind fordi de ikke tilbad ham da

jeg er personlig ligeglad med "himmerige" - jeg konstaterer nøgternt at det
er dyrt at blive begravet - at blive begravet uden medlemskab af folkekirken
er endnu dyrere.
--
Wilstrup

Fra : O. Hansen

Dato : 19-01-06 07:47

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> "ole" <ole@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ingenting - men pas på - din begravelse bliver dyrere
> --
> Wilstrup

Det er da noget vrøvl.

vh Ove Hansen

Fra : Holst

Dato : 19-01-06 09:43

O. Hansen wrote:

> Det er da noget vrøvl.

Det er det faktisk ikke. Jeg kunne f.eks. lige finde følgende:

Ikke medlem af Folkekirken:
Begravelsen eller bisættelsen vil ikke kunne finde sted i en Folkekirke,
og der vil ikke være en præst til stede, hvilket vil sige, at
jordpåkastelse heller ikke kan finde sted.
Man kan i stedet arrangere en Højtidelighed i et kapel, i eget hjem
eller eventuelt ude ved graven. Indhold af og sted for afholdelse af en
sådan Højtidelighed er bedemanden behjælpelig med at arrangere.
Der skal som regel betales et mindre beløb for leje af et kapel, samt
for eventuel organist og kor.
Nogle kirkegårde tager et ekstra gebyr for køb af gravsted, hvis afdøde
ikke var medlem af Folkekirken.

Medlem af Folkekirken:
Selvom afdøde var medlem af Folkekirken, kan begravelsen eller
bisættelsen godt afholdes et andet sted end i kirken, men det skal
aftales med den medvirkende præst.
Der skal som regel betales et mindre beløb for leje af et kapel, samt
for eventuel organist og kor.
Benyttes kirken er det uden betaling, det samme gælder organist og kor.
Ønskes begravelsen/bisættelsen afholdt i en anden kirke end afdødes
sognekirke, eller med deltagelse af en anden præst end afdødes
sognepræst, skal dette aftales med afdødes sognepræst og den anden
involverede præst.

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-06 14:15

> [...]
> for eventuel organist og kor.
> Nogle kirkegårde tager et ekstra gebyr for køb af gravsted, hvis

Eller hvis man er medlem af et andet anerkendt trossamfund som f.eks.
Pinskekirne, Apostolksk Kirke, Islam m.fl. så kan deres præst/imam også
foretage ritualerne og i deres lokaler, og det koster for det meste ikke
noget, lige som medlemmer af folkekirken ikke betaler for brug af
folkekirken.
Så det eneste merbeløb kan være ved køb af gravsted med det er så lidt
at det hurtigt er tjent ind ved ikke at skulle betale kirkeskat.

--
MooreHojer

Fra : Wilstrup

Dato : 19-01-06 20:13

"O. Hansen" <ohansen@fire.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da noget vrøvl.

Og argumentationen er?
--
Wilstrup

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-01-06 08:59

Wilstrup wrote:

> "ole" <ole@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ingenting - men pas på - din begravelse bliver dyrere

Er det tilfældet?

Selv hvis det var: med mindre han planlægger at krepere inden for de næste
par år, er de penge hurtigt sparet i kirkeskat.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Those who have challenged the inequalities of global trade have pointed to
the fact that some of the world's richest nations once used tariff barriers
to devastating effect in building their economies. But the history of patent
protection suggests that that is not the only means by which the rich
nations have raised the drawbridge after entering the castle. When it suits
the rich countries to impose free trade, they do so. When it suits them to
impose protectionism, they argue that this is the only path to development.
But woe betide the poor nation which seeks to apply the lessons of the past.
- George Monbiot on Patent nonsense

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 19-01-06 15:50

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Er det tilfældet?
>
> Selv hvis det var: med mindre han planlægger at krepere inden for de
> næste par år, er de penge hurtigt sparet i kirkeskat.

Så ved du da ikke ret meget om kirkeskat, for
en normal dansk begravelse koster mere end
du sparer på 10 år.

Gider du godt lige kikke her, og så indrette din
signatur efter netetiketten:

Lars Fragstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 19-01-06 20:16

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
> Selv hvis det var: med mindre han planlægger at krepere inden for de
næste
> par år, er de penge hurtigt sparet i kirkeskat.

Så ved du ikke ret meget om begravelsespriserne i dag - de kan ikke tjenes
ind ved besparelsen på kirkeskatten inden for en overskuelig årrække.
--
Wilstrup

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-06 22:05

In news:43cfe562$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Wilstrup <nix@invalid.com> Typed:

> Så ved du ikke ret meget om begravelsespriserne i dag - de kan ikke
> tjenes ind ved besparelsen på kirkeskatten inden for en overskuelig
> årrække. --

De største udgifter er der jo uanset folkekirkens medvirken eller ej..
Der er endnu ingen der får lov at ligge oven på jorden..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Wilstrup

Dato : 20-01-06 20:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43cffeec$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> De største udgifter er der jo uanset folkekirkens medvirken eller ej..
> Der er endnu ingen der får lov at ligge oven på jorden..

Ja, men familien bliver afkrævet pengene, hvis det er dem, der skal stå for
begravelsen - og det er betydelig dyrere end hvis man er medlem af
"foreningen" - men hvis du kan komme med nogle holdbare tal for folkekirken
af en beskeden begravelse og så en tilsvarende uden folkekirken, så hører
jeg gerne for at slippe for at belaste mine efterladte mere end højt
nødvendigt med omkostninger til begravelsesuvæsenet i forbindelse med mit
dødsfald og for at undgå at skulle melde mig ind igen i "foreningen".
--
Wilstrup

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-01-06 20:20

In news:43d1345c$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Wilstrup <nix@invalid.com> Typed:

> Ja, men familien bliver afkrævet pengene, hvis det er dem, der skal
> stå for begravelsen - og det er betydelig dyrere end hvis man er
> medlem af "foreningen"

Jamen hvad er gebyret for sådan en ceremoni med / uden medlemskab?
Hvor "betydelig" er prisforskellen?

Jeg ved præcist hvad der er at spare = 1,1% af min indkomst.