Underskrift i pas
Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 17-01-06 15:18

Har jeg ret, når jeg antager, at danske pas skal indeholde,
pasindehaverens egenhændige underskrift, og at denne underskrift skal
påføres passet af pasindehaveren ved passets udstedelse under
overværelse af den pasudstedende offentlige kontormand eller -kvinde?

Bent

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-01-06 20:34

kongaead@my-deja.com skrev:

> [...]
> påføres passet af pasindehaveren ved passets udstedelse under
> overværelse af den pasudstedende offentlige kontormand eller -kvinde?

Gældende pascirkulære:

Cirkulære om pas m.v., Cirkulære nr 81 af 21/09/2004

§ 11. Pasansøger skal i politiets påsyn udfylde
underskriftsrubrikken på et særligt stamkort. Underskriften skal
afgives med sort pen og holdes inden for feltet.

/kristian

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 17-01-06 20:50

<kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
[...]
<
<Bent

I mit gamle pas fra 1993 var en "indehaverens underskrift", mens i der det
nye fra 2003 kun nedfotograferet kopi af en underskrift.

vh tp

Fra : Codexx

Dato : 18-01-06 19:26

> [...]
>påføres passet af pasindehaveren ved passets udstedelse under
>overværelse af den pasudstedende offentlige kontormand eller -kvinde?

Nej, jf. Cirkulære om pas m.v.
CIR nr 81 af 21/09/2004:

§ 11. Pasansøger skal i politiets påsyn udfylde underskriftsrubrikken på et
særligt stamkort. Underskriften skal afgives med sort pen og holdes inden
for feltet.

§ 12. Kan pasansøgeren ikke udfylde underskriftsrubrikken på grund af alder
eller sygdom, forsynes rubrikken med en vandret streg.

--

/Codexx

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 22-01-06 06:43

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> underskriftsrubrikken på et særligt stamkort. Underskriften skal
> afgives med sort pen og holdes inden for feltet.

Mange tak for den præcise besked.

Bent